IN MEMORIAM | Dino Crisis
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze blik op een reeks die aan het einde van de jaren '90 de prehistorie naar de moderne wereld bracht: Dino Crisis. De eerste game in deze legendarische franchise verscheen in 1999 en werd gevolgd door enkele vervolgen, met als laatste hoofddeel Dino Crisis 3 in 2003. Deze survival-horrorserie, ontwikkeld door Capcom, heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten in de harten van gamers.
Ontwikkelaar Capcom was bij de lancering van de eerste Dino Crisis al een gevestigde waarde in het genre, met Resident Evil. Met Dino Crisis besloot het echter een unieke twist te geven aan het survival-horror genre door niet zombies, maar dinosaurussen als de belangrijkste vijanden te introduceren. Onder leiding van Shinji Mikami, de man achter Resident Evil, bracht Capcom een game uit die bekend zou worden om zijn intense sfeer en angstaanjagende vijanden.
De eerste Dino Crisis-game introduceerde spelers aan Regina, een stoere special agent die naar een afgelegen eiland werd gestuurd om een wetenschapper te vinden die experimenteerde met dinosaurussen. Zoals iedereen in die tijd na Jurassic Park wel wist, nooit een goed idee. De game combineerde de klassieke survival-horror gameplay met een uniek dinosaurusthema, wat resulteerde in een zenuwslopende ervaring. De real-time 3D-omgevingen en het strategische gebruik van wapens en voorraden maakten van Dino Crisis een hit bij zowel critici als spelers.
Dino Crisis 2, uitgebracht in 2000, bouwde verder op het succes van zijn voorganger maar koos voor een meer actiegerichte benadering. De focus verschoof naar snelle actie en spectaculaire gevechten met dinosaurussen. Een verschuiving waar Capcom doorheen de jaren wel vaker gebruik van maakt. Ook bij Resident Evil durft het al eens wisselen tussen actie, survival en pure horror.
Dit vervolg introduceerde nieuwe gameplay-mechanieken zoals combo’s en een puntensysteem, wat de game een meer arcade-achtige feel gaf. Hoewel deze verschuiving in stijl sommige fans teleurstelde, werd de game geprezen om zijn verfrissende benadering en intense actie.
Het was echter Dino Crisis 3, uitgebracht in 2003, dat de serie een drastisch andere wending gaf. Deze game verplaatste de actie naar de ruimte en introduceerde gemuteerde dinosaurussen aan boord van een verlaten ruimteschip. Altijd een goed plan als de ideeën wat op zijn: de ruimte en mutanten. Ondanks de interessante premisse, kreeg de game gemengde recensies door de verwarrende camerahoeken en de afwijking van het originele concept. De game miste de magie en spanning die de eerste twee delen kenmerkten, wat leidde tot een minder enthousiaste ontvangst.
Ondanks de gemengde reacties op het derde deel, bleef de invloed van Dino Crisis duidelijk zichtbaar in de game-industrie. De serie legde de basis voor latere experimenten in het survival-horror genre en inspireerde andere games om te spelen met unieke vijanden en settings. De spanning en het strategische gebruik van middelen, kenmerkend voor Dino Crisis, werden elementen die in veel andere survival-horror games terugkwamen.
Sinds de release van Dino Crisis 3 in 2003 is het echter vrijwel compleet stil geworden rond de reeks. Nog even was er een opflakkering in 2006, toen de game naar Xbox Live kwam, maar van een nieuw deel is nooit meer echt sprake geweest.
Dino Crisis heeft een blijvende indruk achtergelaten in de gamewereld en heeft het survival-horror genre verrijkt met zijn unieke benadering. Hoewel we altijd zullen hopen op een nieuwe titel in de reeks, zijn we dankbaar voor de impact die Dino Crisis heeft gehad en de onvergetelijke herinneringen die het ons heeft gegeven. De reeks mag dan wel gestopt zijn, de invloed ervan leeft voort in talloze games en in de harten van de spelers die de spanning en het avontuur van Dino Crisis hebben ervaren. Het is een serie die, ondanks dat het niet langer actief is, altijd een speciale plek zal hebben in de geschiedenis van videogames.