IN MEMORIAM | Quake
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze blik op een serie die een monumentale impact had op het first-person shooter genre: Quake. De eerste game in deze iconische franchise verscheen in 1996 en werd gevolgd door meerdere vervolgen en spin-offs, met als laatste grote titel Quake Champions in 2017. Deze baanbrekende serie, ontwikkeld door id Software, heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten in de wereld van videogames.
Ontwikkelaar id Software was al een gevestigde naam in de gamingwereld, bekend van hun werk aan Wolfenstein 3D en Doom, games die mee aan de wieg stonden van de first-person shooters zoals we die vandaag kennen. Met Quake besloten ze de lat nog hoger te leggen door een volledig 3D-omgeving te creëren, een primeur in de industrie. Dit revolutionaire gebruik van 3D-graphics, gecombineerd met een duistere en gotische sfeer, maakte Quake tot een onvergetelijke ervaring.
De eerste Quake-game introduceerde spelers aan een wereld vol kwaadaardige wezens en uitdagende levels. De innovatieve 3D-engine stelde spelers in staat om vloeiend en realistisch door de game-omgeving te navigeren, iets wat voorheen ongekend was. Het spel bood een intense en snelle gameplay, met een arsenaal aan wapens en vijanden die de adrenaline hoog hielden. De multiplayer modus van Quake was ook baanbrekend en legde de basis voor de competitieve first-person shooter scene die we vandaag de dag kennen.
Quake II, uitgebracht in 1997, bouwde verder op het succes van zijn voorganger met verbeterde graphics en een meer verhalende singleplayer-campagne. Hoewel het geen directe voortzetting was van het verhaal van de eerste game, werd het geprezen om zijn verbeterde gameplay en diepere ervaring. De multiplayer modus bleef een groot succes, wat leidde tot de groei van de esports scène rond Quake.
Het was echter Quake III Arena, uitgebracht in 1999, dat de serie echt naar het volgende niveau tilde op het gebied van multiplayer. Deze titel richtte zich volledig op arena-gebaseerde gevechten, met een focus op snelle, competitieve gameplay. Quake III Arena werd een hoeksteen van de competitieve gamingwereld en blijft tot op de dag van vandaag een van de meest gerespecteerde multiplayer shooters. Voor jongere gamers is het misschien moeilijk te vatten wat de impact van Quake III Arena was op de opmars van esports, maar zonder die game had het waarschijnlijk een stuk langer geduurd vooraleer de doorbraak op dat vlak er echt kwam.
Quake IV, uitgebracht in 2005, keerde terug naar de verhalende stijl van Quake II en bood een uitgebreide singleplayer ervaring naast zijn multiplayer component. Hoewel het spel gemengde recensies kreeg, werd het gewaardeerd door fans van de serie en droeg het bij aan de erfenis van Quake als een innovatieve kracht in het genre.
In 2017 bracht id Software Quake Champions uit, een free-to-play multiplayer shooter die de snelle en intense gameplay van de originele Quake-games combineerde met moderne elementen zoals hero-characters met unieke vaardigheden. Ondanks een positieve ontvangst en een trouwe spelersbasis, wist Quake Champions nooit dezelfde hoogte te bereiken als zijn voorgangers, voornamelijk door hevige concurrentie in het genre. In 2017 was de stijl van FPS multiplayer-games immers voor een groot stuk veranderd en was het moeilijk voor Quake om daar nog een plaatsje in te vinden.
De invloed van Quake op de game-industrie is moeilijk te overschatten. De serie legde de basis voor veel van de moderne gameplay-elementen die we nu als vanzelfsprekend beschouwen in first-person shooters. De introductie van volledige 3D-omgevingen, de nadruk op snelle, vaardigheidsgerichte gameplay en de groei van de multiplayer competitieve scène zijn allemaal direct terug te voeren op Quake.
Het grootste compliment aan de Quake-reeks is misschien wel de blijvende impact op het multiplayer-genre. Veel moderne shooters lenen elementen van de originele Quake-games, vooral als het gaat om het creëren van spannende en competitieve arena-gevechten. De snelheid, precisie en intensiteit die Quake naar de tafel bracht, blijven een standaard voor de industrie. Wie spreekt over arena shooters moet weten dat die voor eens en altijd schatplichtig zijn aan Quake en diens opvolgers.
Quake heeft een blijvende indruk achtergelaten in de gamewereld en heeft het first-person shooter genre voor altijd veranderd. Hoewel we altijd zullen hopen op een nieuwe titel in de reeks, zijn we dankbaar voor de impact die Quake heeft gehad en de onvergetelijke herinneringen die het ons heeft gegeven. De reeks mag dan wel gestopt zijn, de invloed ervan leeft voort in talloze games en in de harten van de spelers die de magie en de spanning van Quake hebben ervaren. Het is een serie die, ondanks dat het niet langer actief is, altijd een speciale plek zal hebben in de geschiedenis van videogames.