IN MEMORIAM | Myst
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze aandacht op een reeks die de gamingwereld voor altijd heeft veranderd en die een blijvende erfenis heeft achtergelaten: Myst. Het begon allemaal in 1993, toen de eerste game in de serie, simpelweg "Myst," werd uitgebracht. Het was een avonturenspel dat draaide om ontdekking en verkenning, en het bracht een geheel nieuwe ervaring naar de wereld van videogames.
Myst werd ontwikkeld door de broers Rand en Robyn Miller en uitgegeven door Cyan, Inc. Het spel plaatste spelers op een mysterieus eiland, waar ze werden uitgedaagd om puzzels op te lossen en de geheimen van de wereld te ontrafelen. Wat Myst echt onderscheidde van andere games was de nadruk op sfeer, verhaal en intellectuele uitdagingen. Van gameplay was er eigenlijk niet zo heel veel sprake, als we het even cru beschouwen. Wat klikken hier en daar, terwijl je puzzels probeert op te lossen.
De game was dan weer wel een visueel meesterwerk, met prachtige, met de hand geschilderde omgevingen en een gevoel van diepte en detail dat ongekend was voor die tijd. De soundtrack, gecomponeerd door Robyn Miller, voegde een extra laag van betovering toe aan de ervaring. Het geheel creëerde een wereld die uitnodigde tot verkenning.
Myst was ook uniek in zijn benadering van puzzels. In plaats van de traditionele "verzamel objecten en gebruik ze op de juiste manier" aanpak, draaiden de puzzels in Myst om logica, observatie en deductie. Spelers moesten de wereld begrijpen en de aanwijzingen in de omgeving gebruiken om vooruitgang te boeken. Het spel daagde je uit om buiten de kaders te denken en is daarmee nog steeds een immense inspiratiebron voor heel wat huidige puzzelgames. Denk daarbij maar aan The Witness, The Talos Principle of RiME.
Het succes van Myst leidde tot meerdere vervolgen en spin-offs, waaronder "Riven," "Exile," en "Uru: Ages Beyond Myst." Elk van deze games breidde het Myst-universum uit en bracht nieuwe uitdagingen en mysteries met zich mee. De Myst-franchise werd ook uitgebreid naar boeken, audioboeken en zelfs een heuse tv-serie.
Helaas, ondanks zijn status als een van de meest invloedrijke franchises in de geschiedenis van gaming (zeker binnen het puzzelgenre), is de Myst-franchise een beetje in de vergetelheid geraakt. Er zijn al jaren geen nieuwe grote releases meer geweest, Myst V dateert al van 2005, en de gamingwereld is geëvolueerd naar andere genres en stijlen.
Desondanks blijft Myst een mijlpaal in de geschiedenis van gaming. Het bracht een nieuwe benadering van verhalen vertellen en puzzels oplossen in games, en het herinnerde ons eraan dat games niet alleen draaien om actie en sensatie, maar ook om introspectie en intellectuele uitdaging.
Myst was meer dan een game. Het was een reis naar een betoverende wereld vol raadsels en wonderen. Het bracht ons prachtige landschappen, complexe puzzels en een ervaring die je intellectueel uitdaagde. Hoewel de serie de laatste jaren niet in de schijnwerpers heeft gestaan, blijft de erfenis van Myst voortleven in de harten van degenen die het hebben gespeeld. Laat ons hopen dat ooit, ergens in de toekomst, we terug kunnen keren naar de wereld van Myst en nieuwe avonturen kunnen beleven in deze betoverende en enigmatische omgeving.
veel gespeeld, erg goede puzzels en raadsels om op te lossen
laten we hopen op een nieuwe release
Geplaatst op 2023-11-26 10:15:05
Hoezo geen grote nieuwe releases? Afgelopen jaren zijn van dezelfde makers de games "Obduction" en "Firmament" uitgebracht. Via Kickstarter gefinancierd maar niet minder mooi! En in dezelfde stijl als de Myst-serie.
Geplaatst op 2023-11-26 23:00:22