IN MEMORIAM | Jet Set Radio
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze aandacht op een reeks die, hoewel niet zo bekend als sommige andere, een blijvende indruk heeft achtergelaten in de wereld van gaming: Jet Set Radio. Het begon allemaal in het jaar 2000, met de release van Jet Set Radio voor de Sega Dreamcast (een console die misschien ook wel eens een gelijkaardige terugblik verdient). Het was een spel dat niet alleen een unieke stijl bracht, maar ook een nieuwe manier om games te ervaren.
Jet Set Radio werd ontwikkeld door Smilebit, een dochteronderneming van Sega. Het spel plaatste spelers in de schoenen van een groep jonge inline-skaters, bekend als de GG's, terwijl ze graffiti spoten op de muren van Tokyo-to om hun territorium te markeren en rivaliserende bendes te bestrijden. Maar dit was geen gewoon inline-skating avontuur; het was doordrenkt met een unieke visuele stijl die cel shading voor het eerst tot bij het grote publiek bracht. Heel wat ontwikkelaars hebben door de jaren heen Jet Set Radio als een belangrijke inspiratiebron genoemd, niet in het minst Insomniac Games bij het maken van Sunset Overdrive.
Wat Jet Set Radio echt onderscheidde, was de soundtrack. De game bracht een eclectische mix van muziekgenres, van J-pop tot hiphop, die perfect paste bij de rebelse sfeer van het spel. De nummers werden niet alleen gebruikt om de sfeer te versterken, maar ook om de gameplay te beïnvloeden. De muziek bepaalde het ritme van het skaten en graffiti spuiten, waardoor het voelde alsof je danste op wielen terwijl je door de straten gleed.
Het spel zat vol met memorabele personages, zoals Beat, Gum en Tab, elk met hun eigen persoonlijkheden en stijlen. En dan was er nog Professor K, de DJ die fungeerde als de stem van de undergroundscene van Tokyo-to en die je door het verhaal leidde met zijn radiouitzendingen.
Het succes van Jet Set Radio leidde tot een vervolg, Jet Set Radio Future, dat uitkwam op de Xbox in 2002. Dit vervolg behield de kern van de originele game, maar breidde de wereld uit en bood nieuwe skatemogelijkheden. Het behield ook de kenmerkende stijl en soundtrack die de serie zo herkenbaar maakten.
Helaas, ondanks de cultstatus en de toewijding van fans, is de Jet Set Radio-franchise niet verder gegaan. Er waren geruchten en verlangens naar een derde deel, maar tot op heden is er geen officiële aankondiging geweest.
Desondanks blijft Jet Set Radio levendig in het geheugen van degenen die het gespeeld hebben. Het was een spel dat vernieuwing bracht in de gamingwereld, zowel visueel als muzikaal. Het herinnerde ons eraan dat games niet alleen kunnen entertainen, maar ook kunnen inspireren en kunst kunnen zijn.
Jet Set Radio was meer dan een game; het was een ervaring. Het bracht ons een unieke visuele stijl, een onvergetelijke soundtrack en een gevoel van rebellie en vrijheid. Hoewel de serie tot op heden niet is voortgezet, blijft de herinnering aan de GG's die door de straten van Tokyo-to skaten en graffiti spuiten in ons gamerhart bestaan. Laten we hopen dat ooit, ergens in de toekomst, de inline-skates weer uit de kast worden gehaald en Jet Set Radio opnieuw tot leven wordt gewekt voor een nieuwe generatie gamers.
Een tijdje geleden nog eens naar teruggegaan, maar qua besturing een moeilijke. Bewegen in een 3D wereld met een controler met maar 1 stick. Niet meer gewoon...
Geplaatst op 2023-10-06 12:26:52