IN MEMORIAM | Uncharted
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag kiezen we voor een reeks die ons nog maar vrij recent is ontvallen. Uncharted: Drake’s Fortune, de eerste game in de reeks, verscheen in 2007 en in 2016 kregen we met Uncharted 4: A Thief’s End het laatste deel voorgeschoteld. Daarna kregen we met The Lost Legacy wel nog een uitbreiding, maar het verhaal van Nathan Drake was in 2016 dus afgelopen.
Ontwikkelaar Naughty Dog was voor de release al een meer dan gevestigde naam in de gamingwereld, met de Crash Bandicoot-games en de titels van Jak and Daxter. Twee platformers met niet al te realistische inslag. Toch besloot de ontwikkelaar het in 2005 over een vrijwel compleet andere boeg te gooien toen het begon aan de ontwikkeling van Uncharted: Drake’s Fortune.
Een gewaagde keuze die, ongetwijfeld dankzij de financiële steun van Sony, succesvol uitdraaide. Na de eerste contacten met het grote publiek werd nogal hevig verwezen naar Tomb Raider, maar vanaf release werd duidelijk dat Uncharted ook op zijn eigen benen stond en een voldoende andere ervaring wist te bieden.
Het was echter Uncharted 2: Among Thieves dat de reeks naar de stratosfeer zou schieten. De game werd geprezen als een van de beste games allertijden en haalde op Metacritic een gemiddelde van maar liefst 96/100.
Uncharted 2 kreeg voornamelijk lof over de filmische ervaring die het leverde. De game zat dan ook tjokvol blockbustermomenten, waarin de speler zich een echte filmheld voelde. Wie ooit wilde weten hoe het voelt om bijvoorbeeld Indiana Jones of John McClane te zijn, die kwam met Uncharted 2 dichter dan ooit. Het is dan ook geen toeval dat de ontwikkelaars zelf hebben toegegeven dat Indiana Jones een grote inspiratiebron was.
Ook Uncharted 3: Drake’s Deception en Uncharted 4: A Thief’s End bouwden verder op dat principe en werden net als het tweede deel vrijwel unaniem met lof onthaald. Tussendoor liet Naughty Dog bovendien ook nog even een kleine game genaamd The Last of Us op de wereld los. In de periode van 2007 tot en met 2016 zette het zich dan ook neer als een van de beste ontwikkelaars ter wereld en zorgde het ongetwijfeld voor de verkoop van heel wat extra PS3’s en PS4’s.
Het grootste compliment kwam misschien wel in 2013 toen Tomb Raider een reboot kreeg. De game die volgens velen de grootste inspiratie was geweest voor de eerste Uncharted had nu duidelijk de mosterd gehaald bij Naughty Dog. Ook heel wat andere games bevatten elementen die terug te brengen zijn naar de Uncharted-reeks. Vooral wanneer je spreekt over meer filmische momenten in games is de impact van Uncharted en Naughty Dog niet te onderschatten.
In 2017 kregen we dan nog een laatste uitspatting met de launch van Uncharted: The Lost Legacy, waarin niet Nathan Drake maar wel publiekslieveling Chloe Frazer de hoofdrol speelde. Uncharted: Legacy of Thieves Collection, dat Uncharted voor het eerst naar pc bracht, was in 2022 meer dan waarschijnlijk het definitieve einde voor de reeks (tenzij Sony ooit besluit ook de eerste drie games nog naar pc te porten).
Uncharted heeft, in tegenstelling tot heel wat andere games in deze specialreeks, eigenlijk een bevredigend einde gekregen. Zouden we nee zeggen tegen een vijfde game in de reeks? Natuurlijk niet, maar we we zijn ook niet verweesd achtergelaten door Naughty Dog en daar zijn we heel blij om.
RIP :'(
Was mijn favoriete PS franchise van de vorige 2 gens, ik blijf echter hopen op toch nog een vervolg met Nate, of een side story met Sully :)
Geplaatst op 2023-07-06 11:37:19