IN MEMORIAM | Croc
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Soms zijn er van die games waar je niet helemaal van weet of je ze ooit echt hebt gespeeld of dat je gewoon uren en uren een klein stuk uit een demo hebt gespeeld. Croc: Legend of the Gobbos is zo één van die games. Dat maakt de nostalgie naar de titel echter niet kleiner.
Croc: Legend of the Gobbos verscheen eind 1997 op PlayStation, Sega Saturn en pc, en was toen één van de eerste voorbeelden van een 3D-platformer. Je had al grote voorbeelden als Crash Bandicoot en Super Mario 64, maar bijvoorbeeld Spyro the Dragon zou pas in 1998 verschijnen.
In de hoofdrol vonden we de schattige Croc, een krokodil die een hoop andere schattige wezentjes moet redden van de slechte Baron Dante. Daarvoor moet hij door verschillende omgevingen ploeteren, terwijl hij onderweg vijanden verslaat en leuke puzzels oplost.
Bij het maken van de game heeft ontwikkelaar Argonaut Games goed gekeken naar wat er op dat moment goed werkte, want Croc: Legend of the Gobbos bevat duidelijk elementen van Super Mario 64, maar ook Sonic The Hedgehog en zelfs Tomb Raider. Dat wordt echter allemaal op zo’n charmante manier samengebracht dat het gewoonweg werkt. De felle kleuren, de schattige geluidjes en gewoon ook de goede gameplay, alles werkt aan Croc: Legend of the Gobbos.
Het was dan ook geen verrassing dat we in 1999 een Croc 2 kregen, waarin die snode Baron Dante duidelijk z’n lesje nog niet had geleerd. Hele grote veranderingen zijn er niet aangebracht, al werden de missies een beetje afwisselender en krijg je nu in een aantal levels leuke voertuigen, zoals een kart, een heteluchtballon en zelfs een sneeuwbal.
Daarmee was het verhaal van Croc jammer genoeg grotendeels afgelopen. In 2000 verscheen er wel nog een game voor Game Boy Color en er waren ook nog wat mobiele games, maar toen Argonaut Games in 2004 ophield te bestaan (heel wat werknemers trokken trouwens naar Rocksteady Studios, dat natuurlijk bekendheid wist te verwerven met de Arkham-games) werd ook Croc begraven.
Ook de animatiereeks die even door Fox Interactive op de planning werd gezet kwam er nooit. De kans is dus heel klein dat we de avonturen van Croc ooit nog zullen kunnen beleven.
Wie nu al heel de tijd zit te denken dat hij of zij de naam Argonaut Games van ergens kent, die kunnen we hier even uit zijn lijden verlossen. Het is immers dezelfde ontwikkelaar als die van Star Fox, dat in 1993 verscheen voor de SNES. Ook Star Fox 2, dat pas in 2017 verscheen voor de SNES Classic, werd door hen ontwikkeld. De game was immers al in 1995 klaar, maar kwam nooit uit, omdat Nintendo vreesde dat de "ouderwetse" graphics niet zouden kunnen opboksen tegen de games op PlayStation en SEGA Saturn.
Heb je zin om eens een hele goede halve Super Mario 64-kloon te spelen, laat je dan zeker verleiden door Croc: Legend of the Gobbos en Croc 2. Je zal niet teleurgesteld achterblijven. Wij blijven voorlopig wachten tot een of andere ontwikkelaar het in zijn hoofd haalt om eindelijk Croc 3 te maken.
Kijk, das nu een titel die ik hoopte te spelen wanneer aangekondigd werd dat oude games te streamen gingen zijn.
Goed in eerste plaats, de hoop aan (PSOne*) (J-)RPG's, maar al die vroege/eerste 3D platformers en 3D Action/Adventure games...
Top of my head: ODT, Pandemonium enja Croc, Kao (waar recent een remaster van uit is), Legend of Kay [Remaster uitgespeeld (Platinum Trophy behaald) en jha, troep... 😅]
*Pakweg Xenogears, Suikoden, Chrono Trigger, Wild Arms, Koudelka
Enja trek het door naar PS2, met Shadow Hearts, Xenosaga o.a.
[Wild Arms heb ik de PSP/3 port, nu op PS4/5. Trigger heeft een Remaster die al uit is en ik weet dat er één van Suikoden aankomt.]
Geplaatst op 2023-01-20 10:20:40, bewerkt op 2023-01-20 10:21:14