IN MEMORIAM | Carmageddon
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Deze keer keren we terug naar het einde van de jaren ’90 en het begin van de jaren 2000, een periode waarin we blijkbaar flink wat last hadden van verkeersagressie. Begin jaren ’90 kwam dat al op gang met Road Rash en co, maar wij gaan het hier hebben over Carmageddon.
De allereerste Carmageddon werd in 1997 door ontwikkelaar Stainless Games op de wereld losgelaten. Het idee werd al in 1995 door de studio geopperd, toen als een vrij normale Destruction Derby-achtige game. Daarna werd even gedacht om het te linken aan de films Mad Max of Death Race. Uiteindelijk werd het dus Carmageddon en om wat verschillend te zijn van de concurrentie (want zoals gezegd, heel wat verkeersagressie in games toen) kreeg je in de game de kans om voetgangers omver te rijden. Dat het zo ook meteen een heel controversiële game werd, met de gratis reclame tot gevolg, dat was natuurlijk mooi meegenomen.
Gelukkig stopte het daar niet. Carmageddon was ook gewoon een heel goede racegame met een geweldige gameplay. Ja, voetgangers omver rijden was onderdeel van het spel, maar het was zoveel meer. Je kon immers op drie manieren winnen: de finish bereiken, alle voetgangers doden of al je tegenstanders vernielen. Dat zorgde voor een gevarieerde gameplay, waarin je niet altijd de beste racer hoefde te zijn. Daarnaast had de game meer dan 30 verschillende tracks op 11 locaties. Door de open omgevingen waarin de races zich afspeelden was Carmageddon een game waaraan je uren en uren kon spenderen.
Carmageddon won dus, ondanks de controverse, redelijk wat prijzen en verkocht vrij goed (al zijn de cijfers natuurlijk niet te vergelijken met wat we vandaag meemaken), wat de deur wagenwijd openzette voor een sequel en meer. Zoals dat wel vaker gaat echter liep het bij de opvolger al meteen redelijk mis. De pc-versie werd nog vrij goed ontvangen, maar de consoleversies kregen verschroeiende reviews. De neergang van Carmageddon was amper een jaar na de release van de eerste game al ingezet. In 2000 kregen we dan Carmageddon TDR 2000 (nog slechter) en in 2015 Carmageddon: Reincarnation (al niet veel beter). Die laatste game kwam er dankzij een bijzonder succesvolle Kickstarter, wat wil zeggen dat er nog altijd een publiek is voor Carmageddon, maar sinds de eerste game slaagt blijkbaar niemand er meer in om een degelijke opvolger te maken.
Sinds 2018 is het IP van Carmageddon in handen van THQ Nordic, maar buiten wat content voor Wreckfest hebben ze nog niet veel gedaan met de titel. We vermoeden dan ook dat dit een beetje het einde is van Carmageddon. De vraag is ook of Carmageddon niet gewoon één van die games is die niet meer goed werkt in moderne tijden. Graphics hebben een enorme sprong gemaakt de laatste 25 jaar, waardoor het omver rijden van voetgangers er misschien wat te realistisch uitziet. Langs de andere kant is het ook geen reeks die de sprong naar pakweg pixelgraphics kan maken, waardoor het een beetje in een gat valt waar ook veel andere games van 20-25 jaar geleden in vallen.
We willen jullie nu vragen een moment van stilte in acht te nemen en te denken aan alle mooie momenten die je hebt beleefd met Carmageddon. Alle voetgangers die je van de weg hebt gemaaid, alle auto's die je vernield hebt. Hou ze allemaal even in je gedachten.
Carmageddon II: Carpocalypse Now op PC was zalig destijds! Met muziek van Iron Maiden, je kon zelfs de game disc in je stereo/cd speler stoppen en zo de tracks beluisteren ... lol :)
Geplaatst op 2021-09-05 02:10:20
Wat een heerlijk en groot deel van mijn jeugd was dat wel niet!
Geplaatst op 2021-09-06 10:53:11
sommige originele playstation games hadden dat ook, waar je de game disc als soundtrack kon gebruiken. Nu worden soundtracks als DLC of preorder bonus verkocht
Geplaatst op 2021-10-01 09:16:27
Was er geen carmagedon 3 met zombies ipv voetgangers? Of is dit de "TDR 2000", de tweede telg?
Geplaatst op 2021-09-05 07:06:45
Carmageddon in Duitsland had zombies i.p.v. voetgangers.
De precieze reden weet ik niet, maar iets in de trend van slechte invloed, bang dat mensen het na gaan doen.
Geplaatst op 2021-09-05 10:29:51
hmnee, ze zijn algemeen strenger in Duitsland op vlak van geweld in media.
bv. groen bloed ipv rood
Recent versoepeld, swastika's kunnen nu bv getoond worden
Geplaatst op 2021-09-05 19:56:08
Carmageddon 1 en 2 moesten in de EU zombies hebben ipv echte mensen omdat een gans leger aan oudercomités en religieuze neuters de makers voor de rechtbank hadden getrokken vanwege het brutale geweld van mensen omver te rijden voor punten en het blootstellen van kinderen aan "ongoddelijke heavymetal muziek".
Ze hebben de voice audio en de kleur van het bloed aangepast en voila: R rating 18+ derop plakken en iedereen content.
Geplaatst op 2021-10-01 09:20:37
In het filmpje zie ik 10 laps, met 5 racers en en +500 voetgangers. 4 tegenstanders uitschakelen ipv 1ste over de lijn OK maar die +500 voetgangers neermaaien om te winnen lijkt me ni direct haalbaar.
Iemand ervaring erin/ermee?
Geplaatst op 2021-09-05 07:11:51
Het is een pokkewerk om dat voor elkaar te krijgen, helemaal als de tegenstander zichzelf kapot rijd. Heb het nog geen een keer voor elkaar gekregen was er één keer dicht bij, hoefde er nog maar 10 ofzo en de tegenstander reed zichzelf kapot.
Geplaatst op 2021-09-05 10:31:19
"het omver rijden van voetgangers er misschien wat te realistisch uitziet." Games als GTA en andere games in die stijl tonen dat het zeker nog kan.
Het is mogelijk, maar er moet inderdaad wel meer aandacht aan besteed worden.
Geplaatst op 2021-09-05 08:18:19
GTA je rijdt ze omver en klaar.
Carmegeddon je rijdt ze aan en hun ingewanden vliegen eruit.
Geplaatst op 2021-09-05 10:32:57
Uiteraard, daarom dat ik ook zeg dat ze er meer aandacht moeten aan besteden. Maar andere games tonen dat iemand doodrijden op zich geen hinder vormt. Het is maar hoe ze het in beeld zouden brengen.
Geplaatst op 2021-09-05 10:44:23
Carmageddon II: Carpocalypse Now was voor mij een van de hoekstenen van m'n jeugd. Belachelijk veel tijd aan gespendeerd. Blijft ook gewoon leuk. Met erover te spreken, wil ik het zo weer spelen.
Geplaatst op 2021-09-06 16:27:57
een spelletje als hoeksteen van uw jeugd
oh dear...
ik krijg direct al zo een "beeld" van het hedendaags figuur ... mja
Geplaatst op 2021-09-07 23:04:38
Het is nog veel erger dan je je voorstelt ;)
Nuja, ik ging uit interesse eens door je laatste reacties... Ik denk dat het ten huize gizmo toch veel zwaarder is foutgelopen dan bij mij.
M'n gedachten zijn bij je, jongeman.
Geplaatst op 2021-09-08 14:09:18, bewerkt op 2021-09-08 14:13:09
*geeuw*
uit interesse :)
niet eerder zo iets van " ik was in feite wat in m'n gat gebeten dus .... " ?
aleja goed, blij dat ik je heb weten te interesseren. zorg gewoon dat je niet te creepy overkomt he :)
fijne dag nog ;)
Geplaatst op 2021-09-08 14:32:20
Absoluut niet, de tijden dat kinderen me online irriteerden liggen al heel wat jaren achter me.
Geplaatst op 2021-09-09 18:32:18
En hij staat ook gewoon in de playstore, niet dezelfde beleving als op de pc vroeger. Maar wel om toch even weer te spelen zoals vroeger ook al is het op de telefoon.
Geplaatst op 2021-09-06 20:39:40
Ik herinner mij nog goe dat we dees spel ant spelen waren als 10 jarigen op een computerclub. Zat een jongen bij die zwaar verslaafd was aan dit spel. Was een leuk spel amai, gewoon altijd de tegenspelers slopen. Nooit echt begrepen in die tijd hoe je in hemelsnaam andere autos kon unlocken. Blijft voor eeuwig in men geheugen gegrift
Geplaatst op 2021-09-08 16:38:53
Heerlijk spel. En al helemaal omdat iedereen over de rooie ging over het feit dat je mensen doodrijdt. Ondertussen waren er genoeg spellen waar je andere mensen doorzeeft met kogels, maar mensen doodrijden kon echt niet (!)
Ik heb me heel erg vermaakt met de Electric Blue auto; die schoot elektriciteit naar voetgangers waardoor je mooie killercombo's kon maken. Ook het feit dat je een autodeuren open kon zetten wanneer je een voetganger op een haar na ging missen vond ik een geinige gimmick.
Good times.
Geplaatst op 2021-09-24 13:00:38