REVIEW | Over water lopen in The Rising Tide van Final Fantasy XVI
Wie Final Fantasy XVI heeft gespeeld, die weet dat er nog een klein radertje ontbrak in het verhaal. De laatste Eikon Leviathan was immers verdwenen. Daar wordt in The Rising Tide, het laatste stukje DLC voor de game, nu een mouw aangepast.
In The Rising Tide ga je met Clive en zijn vrienden naar Mysidia, een nieuw gebied in de game, dat door magie voor de rest van het continent verborgen is gebleven. Daar kom je al snel tot ontdekking dat Leviathan nog leeft, maar dat zijn Dominant al jaren gevangen zit. Aan jou dus om dat probleem op te lossen.
Al heel snel in de DLC krijg je toegang tot de krachten van Leviathan, die natuurlijk volledig op wat gebaseerd is. Zijn Eikon Feat zorgt er voor dat je van op afstand water naar vijanden kan schieten. Na enkele keren te vuren moet je wel je ‘waterkanon’ herladen, om zo weer in de aanval te gaan. Zelf waren we er geen al te grote fan van, omdat we vinden dat dit soort aanvallen minder passen bij de snelle combat van Final Fantasy XVI, maar ongetwijfeld zijn er gamers die liever wel van op een afstandje hun vijanden op deze manier bestoken.
De eerste DLC van Final Fantasy XVI was eigenlijk puur een grote dungeon, maar in Mysidia krijg je deze keer wel een aantal zijmissies van de bewoners. Niet dat die heel veel voorstellen. Het is eigenlijk een beetje padding om de DLC een stukje langer te maken, maar daarmee is ook zowat alles gezegd.
Qua nieuwe enemies zijn vooral de Tonberries het opvallendste. Fans van Final Fantasy kennen de beestjes maar al te goed en weten welke schade ze kunnen aanrichten, maar hier valt dat eigenlijk allemaal best mee. Ze zien er ook bijzonder vreemd uit, wat deze versie van de Tonberry zeker niet tot één van de favorieten zal maken in de franchise.
De grote finale van deze DLC is natuurlijk het gevecht tegen Leviathan, dat bijzonder lang is en uit verschillende fases bestaat. Het is zeker en vast ook niet het gemakkelijkste gevecht, waar we uiteindelijk weinig problemen mee hebben. Final Fantasy XVI was nooit de moeilijkste game, dus een beetje uitdaging mag wel. Toch is er één fase in het gevecht dat ronduit frustrerend is. Daarbij moet je een schild breken rond Leviathan vooraleer die zijn ultieme aanval kan lossen, want anders is het game over. De timing om dat schild kapot te krijgen is echter zo bijzonder strak dat het onmogelijk is om te doen, tenzij je de perfecte strategie gebruikt. Maak je helemaal in het begin een klein foutje, dan kan je eigenlijk al bijna opgeven.
We snappen de strakke timing, maar dat hoefde echt niet tot op de seconde zo te zijn. We zijn ook niet alleen met onze kritiek, want online hebben we al heel wat spelers gevonden die smeekten om oplossingen om dit stuk van het gevecht te overleven.
Visueel brengt The Rising Tide wel een heel mooie omgeving naar Final Fantasy XVI en het verhaal achter Leviathan is best pakkend, maar het is zo kort en snel verteld dat je eigenlijk nooit echt de tijd hebt om de impact te ervaren.
We zijn blij dat we eindelijk Leviathan hebben mogen bevechten in The Rising Tide, maar alles samen is deze DLC van Final Fantasy XVI toch best teleurstellend. Alles samen zijn er eigenlijk maar twee gevechten die echt indruk maken en bij het gevecht tegen Leviathan is er dan nog een ronduit frustrerend onderdeel aanwezig. De rest van de DLC voelt dan ook eerder aan als opvulling om toch maar tot een volledig pakketje te kunnen komen. Op vlak van gameplay blijft Final Fantasy XVI bijzonder sterk, maar we kunnen ons toch niet van de indruk ontdoen dat deze DLC net iets te weinig brengt.
- Pakkend verhaal...
- Leviathan gevecht
- Mooie regio
- ...maar bijzonder kort
- Derde fase tegen Leviathan
- Rare Tonberries