REVIEW | Final Fantasy XVI krijgt eindelijk zijn pc-port
Final Fantasy XVI is een actie-RPG ontwikkeld en uitgegeven door Square Enix, en speelt zich af in de uitgestrekte wereld van Valisthea. Je speelt als Clive Rosfield, een krijger die op een zoektocht gaat om de mysteries achter de destructieve kracht van de Eikons, oude en krachtige wezens, te ontrafelen. Het verhaal zit vol met politieke intriges, verraad en epische confrontaties tussen koninkrijken, wat lichtjes doet denken aan Game of Thrones en The Witcher. In tegenstelling tot klassieke Final Fantasy-games, is het gevechtssysteem in real-time zonder pauzemogelijkheid, waardoor het meer lijkt op een actie-RPG met snelle zwaardgevechten en magische vaardigheden. Bovendien vereist het strategisch gebruik van timing en positionering, vergelijkbaar met Devil May Cry. De gameplay is een mix van kaartverkenning met veel cutscenes, wat soms afleidend werkt. De grote bazen zijn duidelijk geïnspireerd door Dark Souls, maar de moeilijkheidsgraad ligt dichter bij een typische Final Fantasy-game. De PS5-exclusive kwam uit in juni 2023 dus het was even wachten, maar nu is het eindelijk zover en op 17 september kwam de PC-versie uit.
Deze review beoordeelt vooral de technische aspecten van hoe het spel op PC werkt, na de PS5-port. Voor de full review van het spel kan je hier terecht.
De playthrough verloopt vrij soepel maar je moet bijna zeker Cheat Engine's Speed Hack-functie gebruiken om het spel sneller te laten verlopen, vooral omdat het lopen extreem traag is, zonder duidelijke reden, behalve om er een "75139805-uren spel" van te maken. Oh, en als je je afvraagt waar de locatie van de savegames in FF16 is, die bevinden zich in Mijn Documenten\Mijn Games\FINAL FANTASY XVI maar zijn vermomd als .PNG-bestanden - niet echt gebruiksvriendelijk.
De graphics zijn "oké" voor 2024; hoge productiekwaliteit kan zeer te waarderen zijn - niveaus zijn gedetailleerd ontworpen, maar vaak extreem lineair met overal onzichtbare muren. De kaartontwerpers hebben geweldig werk geleverd met het plaatsen van schaduwen en mist om geloofwaardige omgevingen te creëren met een unieke eigen sfeer. Het spel kwam vorig jaar uit als een PlayStation 5-exclusive en dat is helaas hier en daar wat te zichtbaar. Het is niet zo indrukwekkend als andere moderne titels gemaakt met Unreal Engine 5. Er is een groot verschil in kwaliteit tussen de in real-time gerenderde cutscenes en de normale gameplay. De cutscenes zien er erg goed uit, vooral hier, met waanzinnige productiewaarde, het zijn net films. Gezichtsanimaties zijn echter een beetje stijf en de cutscenes draaien op 30 FPS, met motion blur, zelfs als je deze beperkingen uitschakelt voor de "normale" gameplay. Dit is soms storend, omdat het de cutscenes extreem schokkerig laat lijken, vooral op een monitor met een hoge verversingssnelheid. Er zijn enkele community-fixes die deze problemen oplossen, maar dit zou echt niet mogen gebeuren in 2024 met een port waar ze toch anderhalf jaar de tijd voor hebben gehad. Sommige kaarten hebben zeer mooie real-time dynamische verlichting die er geweldig uitziet, maar over het algemeen is de kwaliteit van licht en schaduwen ondermaats, en omgevingsocclusie kan ook iets beter.
In tegenstelling tot veel recente titels, vooral die met Unreal Engine, heeft Final Fantasy XVI geen problemen met shader-compilatie of “shader-stotteren”. Het spel heeft een scherm voor "compileren van shaders" bij de start, wat vrij lang duurt, ongeveer drie tot vijf minuten, afhankelijk van de prestaties van de CPU en de GPU-architectuur. Dit gebeurt slechts één keer, of totdat je GPU of GPU-driver verandert. Eenmaal voorbij dat scherm, is de opstarttijd snel en kun je door alle logo's en titels klikken. Het laden van levels is ook snel, dankzij DirectStorage. Het spel biedt twee hoofdopties voor moeilijkheidsgraad: "verhaalgericht" en "actiegericht". Daarnaast kun je ringen dragen die je automatisch vijandelijke aanvallen laten ontwijken, automatisch genezen, je huisdier besturen of de tijd vertragen voordat je moet ontwijken: Dit opent het spel voor een breed scala aan spelers, van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus en voor iedereen die de overstap van turn-based FF-combat naar realtime hack-n-slash met een paar tussenstappen wil maken.
Final Fantasy XVI ondersteunt NVIDIA DLSS, AMD FSR en Intel XeSS. Er is ook ondersteuning voor Frame Generation voor zowel NVIDIA als AMD, en DLAA wordt ook ondersteund. Afleidende effecten kunnen worden uitgeschakeld, maar cutscenes hebben altijd motion blur ingeschakeld. Wanneer upscalers zijn ingeschakeld, kun je de extra verscherping aanpassen of volledig uitschakelen.
De hardwarevereisten van het spel zijn zeker aan de hoge kant, vooral gezien de graphics. Het is echter niet zo erg als bij andere recente AAA-titels in 2024. Om 60 FPS te halen op 1080p, ultra-instellingen, zonder upscaling, heb je een RTX 4070, RTX 3080, RX 6800 of RX 7800 XT nodig. Heb je een 1440p-monitor? Dan heb je een RTX 4070 Ti, RTX 3090 ti, RX 7900 XT of beter nodig. 4K60FPS? Dat wordt een probleem : zelfs de machtige RTX 4090 haalt slechts 54,1 FPS. De Radeon RX 7900 XTX is de op één na snelste kaart, met 43,6 FPS, sneller dan de RTX 4080 Super. Dankzij Frame Generation en upscaling zal het echter gemakkelijk zijn om 60 FPS te halen op de meeste hardwareconfiguraties.De testsituatie, die zich bevindt in een groter buitengebied, met vegetatie, wat water en je metgezel-NPC's in zicht was niet buitengewoon veeleisend of net het tegenovergestelde: gewoon gemiddeld om een realistisch beeld te schetsen. Alle GPU-leveranciers hebben game-ready drivers uitgebracht voor Final Fantasy XVI.
De prestatie-scaling van FF16 is eerder beperkt: van ultra naar laag kun je de FPS slechts met +25% verhogen, +40% in sommige beste gevallen, afhankelijk van de grafische kaart. Dit is een verrassend klein bereik, en wat het niet beter maakt, is dat zelfs op de laagste instellingen het spel bijna hetzelfde uitziet als op ultra. De verschillen zijn minimaal. Een Black Myth Wukong doet dit bijvoorbeeld veel uitgebreider: daar kan je de FPS bijna verdrievoudigen met enkel de instellingen aan te passen.
VRAM-tests tonen aan dat Final Fantasy XVI behoorlijk veel VRAM gebruikt. Hoewel dat geen probleem is bij hogere resoluties, omdat de kaarten veel geheugen hebben, is bijna 10 GB bij de laagste instellingen (1080p) een beetje veel. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat het spel is ontwikkeld als PS5-exclusive en later naar pc is geport. De PS5 heeft 16 GB gedeeld geheugen voor graphics en CPU, wat betekent dat er voldoende geheugen beschikbaar is, dus waarom zou je minder proberen te gebruiken? Op de pc is dat anders, hier bestaat er een oneindig aantal hardwarecombinaties en de gemiddelde gamer heeft meestal 6 of 8 GB VRAM. Bij 4K is 12 GB VRAM gebruik normaal, zelfs 14 GB met Frame Generation zou geen probleem moeten zijn, omdat alleen de krachtigste kaarten in staat zullen zijn om acceptabele FPS te halen bij die resolutie. Zodra je upscaling inschakelt, daalt de daadwerkelijke renderingresolutie en is het VRAM-gebruik ook veel lager.
Al bij al is FF16 een geweldige toevoeging aan de Final Fantasy-serie en zeker de moeite waard om te spelen. Als je een fan bent, heb je waarschijnlijk vorig jaar al een PS5 gekocht voor je playthrough, maar iedereen zou het zeker op pc moeten bekijken, dankzij de verbeterde grafische ervaring zonder de upscaler op de PS5. Niet perfect, maar zeker een aanrader.
- Graphics: shaders en cutscenes
- Snelle laadtijden en soepele opstart
- Omgevingsdesign en verlichting
- Brede ondersteuning
- Prestatie-scaling eerder beperkt
- Hoge hardwarevereisten
- Verschillen in animatie tussen cutscenes en gameplay