HANDS-ON PREVIEW | Elden Ring Nightreign is een unieke spin-off
Een van de meest verrassende aankondigingen van de voorbije Game Awards was ongetwijfeld Elden Ring Nightreign. Geen DLC of een opvolger, maar zowaar een spin-off met co-op gameplay die zich afspeelt in de wereld van Elden Ring. Wij kregen, samen met heel wat andere spelers, al eens de kans om de game te spelen in een technical test.
Zoals gezegd is Elden Ring Nightreign dus een co-op game, waarin drie spelers samen een sequentie van drie dagen doorlopen, waarin ze moeten looten en een paar bazen moeten verzamelen. Het verloop is altijd hetzelde. Je hebt een dag, waarin je op zoek mag naar loot, dan een nacht waar je een mini-boss voor de kiezen krijgt, dan weer een dag en een nacht en vervolgens moet je op de derde dag de grote eindbaas verslaan. Lukt dat, dan krijg je een permanente upgrade die je bij je volgende run mag houden.
Elden Ring Nightreign is dus een roguelike met snuifjes soulslike. Is dat dan een roguesouls? Of een soulsrogue? Misschien roguelikesouls… Goed, maakt niet uit. Het is een mix van die genres.
Overdag ben je zoals gezegd dus een beetje veiliger, maar ook niet helemaal. Er is immers een storm op komst en net zoals bij Fortnite wordt die steeds kleiner en moet je dus uitkijken dat je niet in de problemen komt, terwijl je aan het looten bent.
Bij het begin van een rondje krijg je de keuze uit vier classes, wat er in de uiteindelijke game zelf acht moeten worden. De allround Wylder, de snelle Duchess, de tank Guardian en de magiër Recluse. Elk van hen heeft zijn voor en nadelen, dus het is vooral aan de speler om een eigen speelstijl te ontwikkelen.
Bij elke run, die pakweg 45 minuten zal duren, beginnen je personages van nul, tenzij je al een paar keer de eindbaas hebt verslagen en dus wat buffs hebt weten te verzamelen. Door vijanden te verslaan en loot te zoeken op de map kan je dan sterker worden.
Om het zoeken naar upgrades niet nodeloos ingewikkeld te maken, kan je op dezelfde plekken ook steevast quasi dezelfde dingen vinden. Ga je naar een kerk, dan vind je flasks, in kastelen vind je sterkere vijanden met goede loot en een Rise is een kleine puzzel die je moet oplossen om ook meer loot te vinden. Met de storm die steeds kleiner om je wordt, zal je ook leren om steevast in beweging te blijven.
Snelheid is dan ook een belangrijk aspect van de game. Zelfs bij het levelen heb je geen keuze over wat er gebeurt. Alle personages hebben een vastgelegd upgradepatroon en je moet dus geen tijd verspillen aan het invullen van skills zoals jij dat zou willen. Het enige dat je moet doen is naar een Site of Grace gaan om je level de hoogte in te duwen.
Wapens geven je dan weer status effects, die opgebouwd worden over de verschillende wapens die je in je bezit hebt heen. De juiste combinatie vinden, zelfs al gebruik je een wapen niet echt, is dus zeker niet onbelangrijk. Dat zorgt er dan ook wel voor dat je soms wat pech kan hebben en niet de juiste combinatie wapens vindt om jezelf zo sterk mogelijk te maken.
Je zal doorheen de game ook modifiers vinden die soms bepaalde stats de hoogte injagen, maar andere keren krijg je er bepaalde vaardigheden voor in de plaats die heel wat impact hebben op de gameplay. Ook hier geldt weer de regel dat je dus flink zal kunnen experimenteren.
Al die dingen die je verzamelt moet je vervolgens inzetten om tijdens de nachten de bazen te verslaan. Dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan en zoals het hoort in een Elden Ring-game kan het dat je flink op de proef wordt gesteld.
Gaat een van je teamgenoten tegen de grond, dan kan je ze reviven door ze aan te vallen. Hoe vaker ze dood gaan, hoe meer schade je moet aanrichten om ze terug tot leven te wekken. Een eenvoudige mechanic, maar wel uiterst doeltreffend.
Sterf je trouwens tijdens de dag, dan kan je wel je runes terug oppikken, maar dan ben je natuurlijk een pak tijd verloren en aangezien een volledige run maar 45 minuten duurt, is dat niet iets waar je een overvloed aan hebt.
Elden Ring Nightreign geeft een unieke draai aan Elden Ring, en andere games binnen het genre, die zowel fans zal bekoren als nieuwe spelers moet kunnen aantrekken. Door de snelheid van een potje en de aanwezigheid van twee andere spelers, terwijl de combat voor een groot stuk gelijkaardig blijft, zullen beide groepen zich kunnen vinden in deze spin-off.