HANDS-ON PREVIEW | Does it stack? - stapelt prestatie op prestatie
Bij VR-games(Virtual Reality) denken mensen gelijk toestanden als Tron waar iemand volledig geabsorbeerd wordt door een spel als waren ze in een andere dimensie, nu als gamepersonage, maar dat zal nog even wachten worden. Bij mensen die meer bekend zijn met VR-games en een console hebben (Metaquest, Apple Vision), klinken spellen als Beta Saber of Blade and Sorcery bekender in de oren. Does it Stack? van onze Antwerpse trots, Cybernetic Walrus (Antigraviator, Rise of humanity) is op het eerste gezicht iets gewoner dan met magie vechten of lichtsabels kloppen, maar laat verbluffende en grensverleggende staaltjes VR zien en vooral doen die mens-machine interacties herdefiniëren door de aard en details van de uitvoering ervan.
In principe is de opzet simpel: zoals de titel van het spel zegt is het de bedoeling om een (virtuele) verzameling objecten op elkaar te stapelen. Er zijn “levels” met verschillende moeilijkheidsgradaties en streefdoelen zoals “broodrooster bovenaan”, minstens “24cm hoog”, etc... met als enige restrictie die altijd aanwezig is dat geen twee voorwerpen van dezelfde kleur op elkaar gestapeld kunnen worden want zoals twee gelijke magneetpolen stoten deze elkaar af. Met meer dan 60 levels en 3 doelen per level, met nog eens 150 vrij te spelen voorwerpen ben je wel even zoet.
De opzet gaat van simpel naar verbijsterend in hoe aanpasbaar het spel naar de omgeving en medespelers is en hoe “echt” de virtuele objecten integreren en zich gedragen. Zoals op de trailer te zien is zitten meerdere spelers in een salon dat een exacte 1-op-1 kopie is van een echte bestaande kamer dankzij raytracing, maar ook de andere spelers die er in realtime in rondlopen. Een virtueel flesje dat je naar iemand gooit gedraagt zich ook als een echt en kan je aanpakken en neerzetten als een echt flesje.
Bij het uittesten toen er een deegrol “van tafel dreigde te rollen” en uw reviewer daar instinctief naar greep: dat is de benchmark voor menselijke perceptie die het onderscheid maakt tussen realiteit en fictie. Niet alleen bij jongere (en zeer jonge) gamers was het extreem populair, ook verschillende volwassenen die zelfs niet per se interesse hebben in andere games (die bestaan), vonden alleszins de ervaring die ze deelden meer dan waardevol.
Vanuit gameperspectief blijft het spannend vanwege de mogelijke co-op, dagelijkse uitdagingen, uitbreidingen die gepland staan, persoonlijke records van jou of je vrienden die je kan verbreken en de interacties van alle verschillende kleurrijke objecten in alle soorten en vormen met elkaar kan zien reageren. Bierbakken, vorken, bowlingkegels, heiligenbeeldjes, dinosaurusbotten, gieters, microgolfovens, boeken,...stellen jou allemaal één vraag:
Does it stack?
Beschikbaar op Mate Quest 3S, Meta Quest 3, Meta Quest Pro en Meta Quest 2 sinds 17/10/2024.
Does it stack? is het bewijs dat een simpel concept de grondlegger kan zijn naar iets groots, vernieuwend en met brede toepassingen zelfs buiten het bedoelde vakgebied als het maar met voldoende kennis van zaken, vakmanschap en inzicht behandeld wordt; iets dat Cybernetic Walrus hier meer dan bewezen heeft.