PlayStation-baas Hermen Hulst wil kleinere risico’s na mislukking Concord
Na de pijnlijke ondergang van live-service shooter Concord wil PlayStation CEO Hermen Hulst dat het bedrijf voorzichtiger omspringt met dure projecten. In een gesprek met de Financial Times benadrukte hij dat mislukkingen onvermijdelijk zijn, maar niet meer mogen uitlopen op een miljoenenstrop. “Ik wil niet dat teams altijd op veilig spelen, maar als we falen, laat het dan vroeg en goedkoop zijn,” aldus Hulst.
De vergelijking met Astro Bot is snel gemaakt: waar Concord na een ontwikkelbudget van naar schatting 250 miljoen dollar amper twee weken na release werd stopgezet, groeide Astro Bot in korte tijd uit tot een onverwacht succes. Binnen een maand gingen er 1,5 miljoen exemplaren over de toonbank; inmiddels staat de teller op 2,3 miljoen.
Sony heeft intussen strenger toezicht ingesteld op zijn interne studio’s om een herhaling van Concord te voorkomen. Hulst: “We hebben nu veel rigoureuzere en frequentere tests ingevoerd op allerlei manieren. Het voordeel van elke mislukking is dat mensen inzien hoe noodzakelijk die extra controle is.”
De mislukking van Concord werpt ook een ander licht op Sony’s live-service strategie. Waar het bedrijf eerder zwaar inzette op het model, lijkt die ambitie inmiddels flink getemperd. Dat beeld sluit aan bij recente opmerkingen van financieel directeur Lin Tao, die toegaf dat de live-serviceplannen “niet geheel volgens schema” verlopen. Ook Bungie’s Marathon-reboot, ooit één van de paradepaardjes van die strategie, is inmiddels voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Hulst ziet de toekomst eerder in het verder uitbouwen van sterke IP’s tot langdurige franchises, een aanpak waar Astro Bot inmiddels het schoolvoorbeeld van is. “We nemen een heel bewuste benadering van IP-creatie,” aldus Hulst. “We willen begrijpen hoe een nieuw concept kan uitgroeien tot een iconische PlayStation-franchise, die ook buiten games betekenisvol kan worden.”