HANDS-ON PREVIEW | No Rest for the Wicked: een prachtige mix van ARPG en soulslike
Moon Studios kennen we allemaal van de alom gelauwerde Ori-games. Met No Rest for the Wicked proberen ze nu ook hun unieke stempel op het ARPG-genre te drukken. De game is sinds vorige week in Early Access en wij keken alvast waar de game nu al staat.
No Rest for the Wicked is een action-RPG die vanuit een top-down perspectief gespeeld wordt. Hierbij kunnen meteen vergelijkingen gemaakt worden met genregenoten als Diablo en Path of Exile maar toch slaagt No Rest for the Wicked erin zich te onderscheiden door het combatsysteem dat meer doet denken aan een soulslike.
Als Cerim en lid van een groep heilige strijders word je naar het eiland Sacra gestuurd om er de pest aan te pakken. Al snel raak je verwikkeld in een politieke strijd en help je mee het lot van het koninkrijk te bepalen. Dit verhaal komt tot leven door visueel interessante tussenfilmpjes ondersteund door zeer indrukwekkend stemmenwerk. Ook elke NPC-interactie is voorzien van uitstekende voice-acting wat bijdraagt aan de beleving. Voorlopig stopt het verhaal wel snel maar wij zijn alvast benieuwd naar het vervolg bij de uiteindelijke release.
Visueel oogt alles fantastisch. Moon Studios toont na de prachtige Ori-games ook hier dat ze een mooie en interessante wereld kunnen neerzetten. Vooral de manier waarop gras en planten reageren verdient lof. Regen ziet er mooi uit en de sfeer is van hoog niveau. Ook de prachtige soundtrack draagt hier zeker toe bij.
De map verken je helemaal zelf en dat gevoel van exploratie vonden wij alvast zeer goed. Af en toe zorgt het camerastandpunt voor enige problemen waarbij het soms onduidelijk is op welke richel je kan lopen of waarop kan geklommen worden. Loot is er in overvloed in de vorm van schatkisten, wapens, voedsel en andere resources. Het beheren van je inventory is wel iets waar nog wat werk aan is. Die is bij aanvang behoorlijk klein (kan later wel uitgebreid worden) en is vooralsnog wat onoverzichtelijk.
De soulslike-combat voelt goed met een vrijgevige dodgeroll en strakke parry’s. Bij het vechten met meerdere vijanden tegelijk kunnen soms wel wat problemen opduiken waarbij er weinig ruimte is voor aanvallen. Sterven wordt hier wel niet echt afgestraft want gedode vijanden respawnen niet en behalve wat levensduur van je wapens verlies je verder niets. Gezondheid herstellen doe je door zelf je eten te craften aan een kampvuur. Een mechanic die wij graag nog zien veranderen, want die worden bijgevolg niet terug aangevuld wanneer je sterft. Zo kan je plots zonder komen te zitten waardoor je even alles aan de kant moet zetten om op zoek te gaan naar de juiste resources en aan het koken te slaan.
Uiteindelijk kom je aan in de stad Sacrament die dienst doet als een soort hub. Hier vind je verschillende handelaars waar je verzamelde loot kan verkopen of upgraden. Een fijne afwisseling hier is dat je kan helpen de stad uit te breiden door het verzamelen van resources en je kan zelfs een eigen thuis kopen en inrichten. Na alle verhaalmissies te hebben voltooid krijgen we ook al een voorsmaakje van de endgame content in de vorm van Cerim Crucible. Dit is een soort roguelike mode waarbij je door kamers vol vijanden dient te vechten om uiteindelijk een baas te verslaan. Een leuke toevoeging waarin de reeds verworven skills tot het uiterste worden getest.
Technisch is er wel nog wat werk. Zelfs op een zeer krachtige pc stuttert de game vaak en neemt de FPS in de stad soms een flinke duik. Momenteel is er helaas ook geen optie om de game te pauzeren en kan je toetsenbord- of controller-invoer nog niet aanpassen. Geen onoverkomelijke problemen en de makers zijn ook reeds bezig deze aan te pakken, getuige daarvan de vier updates die ondertussen al zijn uitgebracht.
No Rest for the Wicked wist tijdens deze preview al meteen een stevige indruk na te laten met prachtige visuals en een verhaal dat naar meer doet verlangen. De gameplay voelt verfrissend voor een ARPG dankzij de soulslike-combat en kan mits enige verbeteringen bij de beste van het genre horen. Wij blijven alvast spelen en zijn benieuwd wat Moon Studios nog in petto heeft voor de volledige release.