Moon Studios geeft voorrang aan PS5 boven Xbox voor No Rest for the Wicked
Moon Studios, de ontwikkelaar achter de geliefde Ori-games, heeft bekendgemaakt dat de consoleversie van hun nieuwste titel No Rest for the Wicked waarschijnlijk eerst op PlayStation 5 verschijnt. Mogelijk volgt ook een versie voor de Switch 2, terwijl een release op Xbox voorlopig niet zeker is. Als reden noemt de studio de huidige marktomstandigheden.
“Gezien de situatie brengen we de game mogelijk voorlopig alleen uit op PS5 en misschien Switch 2,” aldus CEO Thomas Mahler op de officiële Discord-server van de game. “We moeten nog met Microsoft overleggen wat logisch is voor Xbox.”
In een toelichting op sociale media benadrukte Mahler dat het plan eruit bestaat om uiteindelijk op alle platformen te lanceren, maar dat het als kleine studio simpelweg efficiënter is om te beginnen waar de grootste gebruikersbasis zit. “Porten naar Xbox betekent optimaliseren voor zowel Series X als Series S en dat kost meer tijd dan voor PS5 en PS5 Pro,” legt hij uit op het NeoGAF-forum. “Dus is het logisch om daar mee te starten.”
De keuze is niet uniek. Steeds meer ontwikkelaars kiezen ervoor hun games eerst naar PS5 te brengen, mede omdat Sony’s console volgens recente cijfers mogelijk twee keer zo goed verkoopt als de Xbox Series X/S. Sony meldde eind april 2024 nog 49 miljoen actieve PS5-gebruikers, terwijl Microsoft over Xbox-gebruikersaantallen vaag blijft.
Interessant is dat Microsoft zelf de laatste tijd inzet op een meer open multiplatform strategie. Titels die voorheen exclusief waren voor Xbox, verschijnen nu ook op PS5, en het bedrijf werkt samen met Asus aan een Xbox-handheld. Ondanks de tijdelijke voorkeur voor Sony’s platform, maakt Moon Studios duidelijk dat Xbox-spelers de game later alsnog kunnen verwachten. Mahler: “We willen onze fans op alle platformen bedienen, alleen niet allemaal tegelijk.”