Ori-studiobaas haalt uit naar "iedereen die 5 transpersonages in games wil"
De studio achter Ori and the Blind Forest en Ori and the Will of the Whisps heeft ondertussen ook een andere game uit, met name No Rest for the Wicked. De CEO, Thomas Mahler, had op Discord fans opgeroepen om zeker goede scores te geven aan de game als mensen er fan van waren, omdat slechte reviews (en review bombs) "ervoor zorgen dat mensen games niet kopen en dat kan het einde betekenen van de studio".
Dit werd opgepikt door onder meer Windows Central en dat was blijkbaar voldoende voor Mahler om op social media uit te halen, met een paar ... ongelukkige... uitspraken als gevolg. "Een paar gekke mensen haten me al jaren op Twitter en ik heb ook al oproepen gezien om onze games te review bomben omdat ik volgens hen een nazi ben. Tegenwoordig is blijkbaar iedereen nazi als ze geen vijf transpersonages in hun games steken of hun producten niet laten beïnvloeden door politieke bullshit. Wat voor een wereld leven we in", laat hij zich ontvallen.
Hij laat ook weten dat hij zelfs een foto van Poetin aan zijn kantoordeur heeft gekregen vol met verwijten nadat hij had gemeld dat zijn studio geen politiek standpunt zou innemen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne omdat het een gamestudio is en geen journalistiek instrument. Hij blijft wel strijdvaardig en zegt dat hij mensen zal blijven oproepen om positieve reviews te sturen, net zoals er ook voldoende mensen zijn die een negatieve review zetten zonder enige inhoud en dan een refund aanvragen.
Hij laat ook weten dat de studio niet in financieel gevaar is, maar dat hij wel af en toe zaken mag aankaarten zoals deze review bombing.
Ondanks dat zijn uitspraken een bittere smaak nalaten, heeft hij wel een punt.
Bijna iedereen in de entertainment industrie wordt onrechtstreeks gepusht om ofwel een zijde te kiezen in de internationale politiek of moeten ze zich houden aan de DEI normen en waarden.
Ik heb helemaal niets tegen representativiteit en bieden van extra gameplaymogelijkheden voor LGBTQ+ spelers, maar als dit al de norm wordt om nog een game te releasen, dan zijn we fout bezig. Leg je er te hard de nadruk op, wordt je aangevallen door MAGA idioten en xenofobische amoebes, maar schenk je er dan weer geen aandacht aan, dan is het weer een boycot of social injustice waarbij fluffy boomknuffelaars in alle kleuren van de regenboog last hebben van een brandende sluitspier.
Zelfde met gans die internationale politiek. Het is niet dat wij als voetvegen en al zeker niet game-ontwikkelaars iets in de pap te brokken hebben als het over grote conflicten gaat in de Gazastrook of Oekraïne. Als je iets wil veranderen, moet je maar hard genoeg werken om bovenop de juiste troon of stoel te zitten al dan niet met tonnen lobby-werk.
Kunnen we niet allemaal terug een beetje normaal doen? Wat mis ik de tijd vóór sociale media, zonder dat elke randdebiel een stem kreeg... toen games werden gereleased in de vorm zoals het kwam en puur scoorden op basis van de kwaliteit van gameplay en ervaring? Toen mond-aan-mond reclame, tonnen demo's en advertenties in videogamedagbladen of internetwebsites je kennis lieten maken met wat er aan kwam of de totale verassing in de winkelrekken?
Geplaatst op 2025-05-13 07:28:45, bewerkt op 2025-05-16 07:58:38
Die goede oude tijd dat je zo'n blad kocht waar een demo cd bij zat met stuk of 5-10 demo's en als je die dan zo vaak had gespeeld dat je het uit je hoofd kende je toch maar het volledige spel uit de budget bak haalde.
En voor de rest helemaal mee eens.
Geplaatst op 2025-05-13 12:38:02
De meeste gamers hadden vroeger een pak meer demo discs dan volledige games liggen. Net dit was de incentive om de games te gaan kopen als ze betaalbaar werden.
Ik amuseerde me soms vaker met het spelen van die demo's dan de 2 - 3 games die ik toen als snotneus had liggen
Geplaatst op 2025-05-16 07:56:31
Als je t meer als kunst zou zien is t eigenlijk ook raar dat je dat soort eisen aan je broek krijgt.
T' probleem is eigenlijk ook niet de gaming industrie, een game zoals schedule 1 had ea nooit uit kunnen brengen. Het is te groot, te commercieel.
Geplaatst op 2025-05-13 14:59:11
Ik ben er mee eens dat beiden zijden moeten chillen, maar vind nu ook niet dat ze totaal gelijk zijn. Laten we eerlijk zijn dat we veel meer gezeik horen over woke dan iets anders.
Geplaatst op 2025-05-14 06:42:09
Dat heeft gewoon te maken met je persoonlijke perceptie of aan welke zijde van het spectrum je zit. Beide kanten roepen even belachelijk hard.
Geplaatst op 2025-05-16 07:57:29
Even hard ben ik mee eens, maar even veel? Niet zo zeker, again ik zie veel meer gezaag over iets dat woke is dan tegenovergestelde standpunten.
Kijk gewoon naar gamergate, heeft de 'andere' kant ooit iets van dat kaliber gedaan?
Geplaatst op 2025-05-16 18:18:26
Was hij dronken toen hij dat poste?
Geplaatst op 2025-05-13 14:00:57
Dus hij haalt uit naar niemand, of naar mensen die hij zichzelf heeft ingebeeld... Want er is nog nooit iemand die naar "5 trans personages in een game" eiste...
Het lijkt me eerder dat die gast gewoon een afschuwelijke eikel is, als je getuigenissen leest als deze: https://www.gamesindustry.biz/moon-studios-devs-accuse-founders-of-poor-management-bullying-unprofessional-behavior
En ja, tegenwoordig hebben eikels nogal de neiging om dan maar te zeggen dat ze het slachtoffer van "woke waanzin" zijn...
Geplaatst op 2025-05-13 16:17:17
er was geen bomb, die gast kan gewoon niet tegen een beetje kritiek en deed dan alsof zijn studio bijna failliet ging om zo mensen aan te sporen positieve reviews te posten. En nu dit, zegt genoeg
Geplaatst op 2025-05-14 06:38:27
Het enige dat ie van mij kan krijgen is een welgemeende **** Off.
Een beetje wenen voor aandacht, dat hij anders op Twitch wat met zijn kont gaat draaien met een lichte billenspleet-cleavage als hij zo broodnodig geld nodig heeft...
Geplaatst op 2025-05-14 11:40:49