HANDS-ON PREVIEW | Park Beyond leert je Impossification
De laatste jaren zijn er al heel wat verschillende spellen verschenen waarin je een zo leuk mogelijk pretpark probeert te bouwen. Je moet dan ook al met een heel nieuw concept komen om met hoofd en schouders boven de anderen uit te steken. Ontwikkelaar Bandai Namco probeert het met Park Beyond, een spel waarbij de door henzelf verzonnen term ‘impossification’ aan de basis staat. Maar wat is dat nu precies? En is het eigenlijk wel leuk?
Wat meteen opvalt is het grote aantal statistieken die je in de gaten kunt houden. Daarom is het aanbevolen om eerst de missies op te starten. Deze missies leren je omgaan met het aanwerven van personeel, het soort bezoekers dat je aantrekt en wat voor benodigdheden je bezoekers wensen. Er zijn tal van menu’s om uit te vogelen en enkele bizarre personage om te leren kennen. Ze zullen je te woord staan met goed advies. De missies zijn ook handig om te leren hoe je een zo spectaculair mogelijke rollercoaster uitbouwt, want de mogelijkheden zijn gigantisch.
De eerste missie laat je een rollercoaster bouwen in een drukke stad. Bedoeling is om zoveel mogelijk gekke bochten en kronkels te bouwen in de buurt van flatgebouwen. Eén van de meest spectaculaire onderdelen bestaat uit een soort kanon waarbij je je karretjes een eind weg kunt schieten tot ze op een ander stuk rollercoaster belanden. Voor je het weet maak je een fout en tijdig je rollercoaster testen is dus de boodschap. Gelukkig doet de game dit vrijwel automatisch. Je krijgt een melding wanneer je niet genoeg trekhaken hebt geplaatst om de karren naar boven te dragen of wanneer er niet genoeg momentum is na een vrije val om de karren over de volgende heuvel te hijsen. Je kunt de rollercoaster ook in first-person view ervaren door zelf in een stoel te gaan zitten.
Is al dat finetunen niets voor jou, dan kun je gebruik maken van voorgebouwde onderdelen die je in elkaar kunt klikken. Het levert minder unieke rollercoaster op, maar je loopt tenminste niet te sakkeren bij elke bocht. Je kunt kiezen uit tal van bestaande soorten loops zoals de Hammerhead, Helix en Corkscrew. Je hebt wel de optie om deze voorgemaakte onderdelen nog wat bij te werken met kleine details, om er toch je eigen spin aan te geven. Door het grote aantal mogelijkheden voelt het bouwen van rollercoasters aan als het hoogtepunt van Park Beyond.
Maar ook de rest van het park valt helemaal te optimaliseren naar eigen smaak. Zo kun je er voor kiezen om een bepaalde doelgroep naar je park te lokken: Tieners, volwassenen, families of een mix van dit alles. Je hebt steeds de keuze tussen de thema’s Western, Candyville, DaVinci en Aliens. Vrolijke en boze gezichten tonen steeds aan welke demografie je keuzes leuk vindt. Het is een makkelijk systeem om te volgen. Hoe leuker bezoekers je ritten vinden, hoe meer Amazement punten je krijgt. Met deze punten kun je werken aan de Impossification van je attracties. Dit geef je attracties een soort X-factor. Impossification voegt levensgevaarlijke stunts toe aan je attractie of het geeft je personeel extra voorwerpen om te interageren met je bezoekers. Bij de volledige release van de game zullen deze Impossified ritten je bezoekers ook ziek maken, waardoor je dan weer medische hulp moet voorzien.
De speelbare demo bevatte tal van opties voor rollercoasters, maar gaf op andere plekken erg weinig keuze. Zo zijn er maar enkele wandelpaden om uit te kiezen. Alles wat je zelf plaatst, ziet er bijzonder goed uit. Je kunt ver inzoomen om afval op te sporen of gewoon om de lachende gezichten van bezoekers te bekijken. Soms beland je wel onder de map wanneer je te ver inzoomt op bijvoorbeeld een heuvel of werkt een knop niet om een menu te sluiten. Geen grote spelbrekende fouten dus en dat is hoopvol voor een spel dat volgend jaar verschijnt. Wel hopen we nog dat er meer opties vrijkomen om de natuur rondom je park te Impossifyen. De bosjes en plukjes gras zien er nu eenmaal wat zielig uit naast al die prachtig uitgewerkte attracties.
Park Beyond voelt een beetje aan als het kind van Planet Coaster en RollerCoaster Tycoon. Enerzijds werk je hard om je bezoekers tevreden te houden terwijl je anderzijds een zeer uniek park kunt uitbouwen. Het bouwen van rollercoasters zit alvast helemaal goed. De andere attracties alsook de extra details om in je park te plaatsen, mogen gerust nog wat uitgebreid worden. Al bij al is Park Beyond een beloftevolle game, die zowel liefhebbers van micromanagement als het betere creatieve werk kan verleiden.