REVIEW | Park Beyond gooit alle remmen los
In 1999 werd er een nieuw genre geboren, de themaparkbouwer games. Zowel Rollercoaster Tycoon als Theme Park World waren enorme hits en sindsdien proberen concurrerende games dit succes te evenaren. Het ene spel doet dit door volop in te zetten op achtbanen, het andere door extreem realisme en weer een andere bouwt ingewikkelde economische systemen uit. Park Beyond probeert het pretpark opnieuw uit te vinden door knotsgekke attracties neer te zetten. Ontwikkelaar Limbic Entertainment heeft er zelfs een nieuw woord voor bedacht: ‘Impossification’.
De toon van Park Beyond wordt meteen gezet tijdens de eerste missie. Je volgt een papieren vliegtuigje dat door een drukke stad vliegt en je bouwt een achtbaan die het traject van het vliegtuigje volgt. Tussen het verkeer, over flatgebouwen, doorheen rioolbuizen enzovoort…. De enige beperking is je eigen fantasie. Het bouwen van achtbanen voelt ook enorm natuurlijk. Alles klikt haast vanzelf in elkaar, alsof het spel weet welk doel je probeert te bereiken. In een mum van tijd maak je de meest misselijkmakende attracties. Je kunt via de campagne met behulp van heel wat missies, gaandeweg alle gameplayelementen ontdekken. Echter duurt dit nogal lang, waardoor je beter de sandbox modus opstart. Daar word je sneller door alle nodige menu’s geleid. De singleplayer modus voegt een klein verhaal toe aan het reilen en zeilen van verschillende pretparken. Leuk, maar je hangt vaak vast aan pittige objectieven om te voltooien. Leuk voor wie van een uitdaging houdt, maar wie echt de fantasie de vrije loop wil laten, start best de sandbox modus op. Pas daar kun je echt doen en laten wat je zelf wil.
Aan het begin van elke campagnemissie ga je het gesprek aan met de leden van je organisatie. Zij stellen enkele vragen over hoe jij je ideale park ziet. Je gemaakte keuzes bepalen de missies die je moet voltooien. Zal je pretpark zich vooral op adrenalinejagers focussen? Wil je enkel volwassenen naar je park lokken of toch liever het hele gezin? Ga je voor avontuur met een park in piratenthema? Wil je net zoals Disney overal elementen van sprookjesachtige fantasie? Of toch maar liever science fiction? De keuzes zijn redelijk uitgebreid. In dit soort spellen vormen de campaignmissies vaak een soort uitgebreide tutorial om daarna de sandbox modus te ontdekken en dat is in Park Beyond niet anders. Wel aangenaam dat de acht missies zich op zeer verschillende locaties afspelen. Niet alle opties zijn in het begin bruikbaar, waardoor je steeds moet leren omgaan met imperfecte situaties. Dat laatste zorgt voor extra voldoening wanneer je een missie uitspeelt.
Hoe vlot het bouwen van achtbanen ook moge zijn, des te moeilijker is het om ze winstgevend te maken. Je kunt voor elke attractie een inkomstprijs vastleggen, maar helaas maken rollercoasters bijna altijd verlies, tenzij je alle opties uitgebreid hebt onderzocht zoals duur van de rit, aantal bezoekers per rit enzovoort. In de sandbox modus maakt dit niet zoveel uit, maar in de campaign telt elke cent. Het uitvogelen van toegangsprijzen kan je missies daarom nodeloos langer maken, zonder dat het echt bijdraagt aan je speelplezier.
Park Beyond doet vooral denken aan Planet Coaster, doordat het een moderne ervaring biedt met veel opties voor personalisatie. Werk je met het Wilde Westen thema? Plaats dan zoveel cactussen als je wil, met schedels, rotsblokken, galgen enzovoort. Vaak kun je ook nog de kleuren en versieringen finetunen. Het uitwerken van je park tot in de kleinste details spreekt tot de verbeelding en is vrij geavanceerd. Hierdoor kun je elk park exact naar je hand zetten. Waar Planet Coaster zich vooral op realisme toespitst, grijpt Park Beyond naar complete chaos. Bezoekers worden met plezier met een kanon naar het andere einde van het park gelanceerd en ervaren met het grootste gemak erg dodelijke G-krachten.
Maar wat is Impossification nu precies? Dit concept zorgt ervoor dat je alle attracties over the top kunt bouwen. Door bepaalde doelen te halen, kun je investeren in je attracties en ze extra spannend maken. Zo kun je karretjes van rollercoasters met elkaar laten botsen, kun je carrousellen maken met meerdere verdiepingen of reuzegrote octopussen tevoorschijn toveren. Het is telkens weer een plezier voor het oog wanneer je een nieuwe Impossification vrijspeelt. Attracties zijn vaak zo mooi weergegeven dat je meermaals zult inzoomen om uit te vogelen hoe alles nu precies werkt.
Helaas heeft Park Beyond nog te kampen met verschillende bugs, die zich vooral in de campaign voordoen. Soms gaan er geen bezoekers op je attracties zonder dat hier een reden voor wordt gegeven. Dan moet je de attractie sluiten en heropenen voordat er bezoekers in het karretje gaan zitten. Ondertussen heb je dan veel geld gemist. Je personeel negeert vaak afval terwijl ze er voorbij wandelen en ook defecte attracties worden niet altijd hersteld. Paden sluiten soms niet netjes aan en een enkele keer sloegen de physics van de attracties tilt waardoor we het spel moesten herstarten.
Park Beyond komt misschien wel het dichtst in de buurt van die eerste Rollercoaster Tycoon game uit 1999. De vrolijke deuntjes, het gegil van het publiek en de talloze gevarieerde attracties maken het kind in je los. Dit is eindelijk nog eens een simulatiegame die alle remmen losgooit en tal van leuke opties biedt. Je wordt echt aangemoedigd om nieuwe dingen gewoon uit te proberen. Helaas zit aan dit alles nog een erg ruwe rand, die het spel vanwege wat bugs onaangenaam maakt. Een echte aanrader voor fans van themaparkspellen, al wacht je best nog enkele maanden tot de foutjes zijn weggewerkt.
- Knotsgekke attracties
- Sandbox modus
- Sfeervol
- Bugs
- Economische settings
Er zijn blijkbaar maar 25 attracties en de rest zit achter een paywall? No thanks. Het ziet er naar mijn ziens ook nog eens slechter uit dan Planet Coaster (toch ook al zeven jaar oud). Meh.
Geplaatst op 2023-06-21 19:30:19