HANDS-ON PREVIEW | Park Beyond is heel beloftevol
Soms legt een spel de verwachtingen zo hoog dat je niet anders kunt dan sceptisch zijn. Ontwikkelaar Limbic Entertainment belooft met Park Beyond namelijk een pretparkervaring neer te zetten die alle verbeelding tart, want met hun nieuwe Impossification techniek kun je de meest knotsgekke attracties bouwen die zelfs geen rekening houden met zwaartekracht.
De tutorial van Park Beyond toont meteen hoe fantasievol en uniek de settings zijn. Je volgt namelijk iemand die droomt van de perfecte achtbaan en dus bouw je die gewoon vanuit deze persoon haar appartement. Zonder ook maar een beetje rekening te houden met voetgangers of publieke parken, bouw je de attractie op daken en doorheen bouwwerven. Je leert meteen enkele personages kennen die je zullen helpen met het bouwen van je pretpark.
Het verhaal lijkt eerder dun te zijn, maar is voldoende om je op de goede weg te helpen. De tutorial maakt vooral duidelijk hoe intuïtief het bouwen van achtbanen werkt. Alle stukken klikken perfect in elkaar en het spel helpt je steeds om de juiste bocht of aanpassing te vinden voor een vlotte afwerking. De besturing tijdens het bouwen is ook goed uitgewerkt. Met enkele handige shortcuts kun je meteen de hoogte, graad van de bocht en horizontale as van elke achtbaan veranderen.
Voor elke missie van start gaat, heb je een meeting met alle leden van je organisatie. Door antwoorden te geven op hun vragen, bepaal je welk thema je park krijgt en op welk soort bezoeker je de focus wil leggen. De keuzes die je maakt bepalen de doelstellingen die je tijdens de missie voor de kiezen krijgt. Wil je een allround park dat zich op families focust? Zijn kinderen de baas met tal van veilige attracties? Of ga je voor tieners echt spannende ervaringen bouwen? Geef je iedereen een ervaring in het Wilde Westen of ga je toch eerder sciencefiction creëren? Dit zou slechts een kleine greep zijn uit de mogelijkheden die het volledige spel gaat aanbieden.
Als je je volledig toespitst op avontuurlijke bezoekers, dan kun je je achtbanen extra in de kijker zetten door deze extra hoog te bouwen of extra veel loops te maken. Elke wijziging die je uitvoert, zal een andere demografie aanspreken. Deze zogenaamde Hooks kunnen deel uitmaken van vrijwel elke attractie. Effecten met vuur zijn bijvoorbeeld een Hook om waaghalzen naar je park te lokken. De bedoeling is dus om steeds de juiste Hook te vinden om het juiste cliënteel aan te trekken.
Naast de achtbanen heb je nog tal van attracties om uit te kiezen. Deze zijn telkens al compleet afgewerkt en zijn simpelweg te plaatsen. Spelers die echter graag alles naar hun hand zetten, kunnen diep de menu’s induiken om alles aan te passen naar eigen voorkeur. In een handomdraai kies je nieuwe kleurenschema’s, liedjes en een eventuele inkomprijs voor elke attractie. Een uitgebreid aanbod aan extra decoratie komt de sfeer ook steeds ten goede. Zo kun je in het sciencefiction thema overal futuristische bloemen, aliens of ruimteschepen plaatsen.
Natuurlijk zijn er ook tal van statistieken en menu’s die instaan voor het parkbeheer. Waar ligt het meeste afval? Hoe leuk vinden je bezoekers elke attractie? Waar is een tekort aan toiletten? Zo gaat het eindeloos door. Wil je de perfecte score halen voor je park, dan dien je ervoor te zorgen dat al deze statistieken groen zien. Dat is best lastig want bijvoorbeeld extra vuilbakken vragen om extra personeel die deze komt ledigen. Extra personeel kost dan weer meer geld en dat moet je natuurlijk bij je klanten gaan halen, die daar misschien niet zo blij om zijn. Die ontevreden klanten worden dan pas blij door extra attracties en zo gaat de cirkel nog wel even door. Het is een aspect van Park Beyond waar je niet veel tijd aan hoeft te besteden, maar het is een extra mogelijkheid voor meer statistisch gedreven gamers.
Park Beyond heeft een eigen woord uitgevonden: Impossification. Dit wil zeggen dat elk onmogelijk idee een werkelijkheid kan worden in je park. Elke attractie heeft een Impossification variant die je kunt kopen als je park populair genoeg is. Dit tart steeds alle wetten van de fysica. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Reuzenrad met meerdere verdiepingen, met vijf cirkels boven elkaar? Of een achtbaan met een kanon om het karretje naar de andere kant van het park te schieten, waar het zonder probleem aansluit op de railing? Als eigenaar van een park wil je niet dat elke attractie Impossified is of je zult al snel een park vol kotsende mensen hebben. Er moet een balans zijn tussen rustige en actieve attracties.
Je hoeft geen architect te zijn om knappe parken te maken. De engine doet erg veel voor je doordat alles zo kleurrijk wordt weergegeven. Paden sluiten steeds perfect op elkaar aan, waardoor alles overzichtelijk blijft. Ook de licht- en geluidseffecten dragen veel bij aan het geheel. Op het park zelf kunnen we dus eigenlijk niet zoveel opmerken. Graag hadden we wel nog een wijziging gezien aan de menu’s. Alle menu’s hebben een soort handgemaakte, zelfgeschreven vibe. Alsof je ze zelf hebt gemaakt tijdens een meeting. Dit maakt sommige statistieken vrij onduidelijk. Een strakke stijl zou betere resultaten geven.
Park Beyond is erg beloftevol. Het komt wat ons betreft qua sfeer erg dicht in de buurt bij de originele Rollercoaster Tycoon. Je kunt gewoon een leuk park bouwen, precies zoals je dat wil, zonder al te veel naar management te kijken. Maar wil je graag sneller alle topattracties bouwen, dan loont het om even de statistieken in te duiken. De gameplay werkt perfect en verloopt aan een rustig tempo waardoor je tijd hebt om van alle grafische pracht te genieten. Of Impossification echt zo knotsgek is als beloofd, zal pas helemaal duidelijk worden bij de release. We hopen ook dat er nog gewerkt wordt aan de menu’s, die nu slordig ogen. Wij staan al vast in de rij voor de opening van Park Beyond op 16 juni.