HANDS-ON PREVIEW | NEO: The World Ends With You is een uniek geheel
The Worlds Ends With You is zo typisch één van de niche games die Square Enix in het verleden uitgebracht heeft, waar het een erg uitgesproken fanbase op heeft nagehouden. Na een smartphone en Switch port van het origineel, waarbij er wat extra content toegevoegd was, is het nu eindelijk tijd voor een echte volwaardige sequel. NEO: The World Ends With You neemt ons opnieuw mee naar het stijlvolle Shibuya om deel te nemen aan de reapers game.
NEO: The World Ends With You is wel degelijk een vervolg op het origineel, maar draagt deze naam om 'duidelijk te maken' dat iedereen het spel kan beginnen spelen. Achtergrondkennis van de eerste game is natuurlijk mooi meegenomen, want dan zal je heel wat personages herkennen, maar dus zeker geen vereiste. Het spel begint namelijk erg rustig en overloopt op een erg vlotte en natuurlijke manier de basisgameplay en -opzet, zodat iedereen eigenlijk snel uit de startblokken kan schieten. We kregen in deze sessie de eerste twee dagen en hoofdstukken uit het spel te spelen en we werden dus nog flink bij het handje genomen, maar tegelijkertijd voelden we ons meteen weer thuis in deze spelwereld.
Zoals eerder gezegd, aan de opzet van het spel is er bitter weinig veranderd. Door mysterieuze omstandigheden, komen de personages Rindo en Fret in de Underground terecht. Deze wereld is een soort van hiernamaals waarin mensen deel kunnen nemen aan de Reapers Game om zo één van hun wensen in vervulling te zien gaan. Het winnen van deze Game is echter allesbehalve een gemakkelijke taak en zit vol met valstrikken, puzzels, vijanden en de nodige quests die je tot een goed einde dient te brengen. Het verhaal wordt op een zeer stijlvolle manier verteld en weergegeven, waarbij het heel wat inspiratie uit het visual novel genre weet te halen.
Zowel de omgeving als vele vijanden voelen meteen vertrouwd aan. Ondanks het feit dat NEO: The World Ends With You nu in 3D weergegeven wordt, behoudt men de stijlvolle en unieke artstyle en look van het geheel. Wederom staat Shibuya centraal, waarbij je een groot aantal herkenbare en populaire plaatsen zoals Hachiko Memorial en 104 Building kan verkennen. Mode en trends met kledij en bijhorende muziek vormen nog steeds een erg belangrijk aspect in de game, maar op dat vlak hebben we de details nog niet zelf kunnen ervaren. Het ziet er wel naar uit dat de soundtrack weer een heerlijke mix van jpop en jrock wordt, want in onze anderhalf uur durende speelsessie hebben we al een aantal leuke deuntjes gehoord.
De grootste verandering en vernieuwing zien we eigenlijk terug in de combat gameplay. Daar waar het DS-origineel op een erg unieke en vernuftige manier gebruik maakte van zowel twee schermen als touch input, wist de mobiele en Switch remake op dat vlak nooit echt te overtuigen. Daarom dat men de combat nu volledig herziet, want zowel de Switch, PS4 als pc (de platformen waar de game op zal verschijnen) hebben een eerder traditionele controller input.
De vele player pins die de game rijk is, zorgen voor bepaalde speciale krachten en aanvallen. Zo zullen sommige pins je vijanden met bliksemschichten laten bestoken, of zorgen ze er voor dat je personages een aantal rake schoppen en slagen uit kunnen delen. Nog steeds zal je alle personages in één team op hetzelfde moment besturen. Dit is mogelijk omdat iedere pin aan één welbepaalde knop is toegewezen en op het moment van de aanval het respectievelijke personage ingeschakeld wordt.
De rest van de teamleden bevinden zich op dat moment in het veld, maar lijken op het eerste zicht geen schade op te vangen. Je actieve personage kan ook vijandelijke aanvallen dodgen, waardoor de combat in zijn geheel erg actief, voldoende meeslepend en geheel nieuw aanvoelt. De normale moeilijkheidsgraad gaf ons niet al te veel problemen in de kleine gevechten, maar de twee bosses hadden toch al erg veel HP en weten erg rake klappen uit te delen. De moeilijkheidsgraad valt op ieder moment aan te passen, waarbij hogere moeilijkheidsgraden resulteren in een hogere droprate van zeldzame items en meer ervaringspunten. Zij die het liever wat rustiger aan doen, kunnen met een lagere moeilijkheidsgraad iets meer gevechten houden en zonder problemen het verhaal blijven volgen.
NEO: The World Ends With You lijkt op het eerste zicht een moderne sequel voor zowel fans als nieuwkomers te worden. De sfeer, looks en feel van de game blijven erg uniek en weten nog steeds prima te overtuigen. Ongetwijfeld zal het verhaal vol leuke en spannende momenten zitten. Afgewisseld met de nodige combat, fashion, beats, zou belooft Neo: The World Ends With You wederom een erg geslaagde jrpg te worden.