ZeniMax-medewerkers noemen Microsofts massale ontslagen ‘onmenselijk’
Medewerkers van ZeniMax Studios hebben zich uitgesproken over de recente massaontslagen bij Microsoft, waarbij meer dan 9000 werknemers hun baan verloren. Volgens hen verliep het proces chaotisch, respectloos en zonder oog voor het menselijke aspect. “Het is niet normaal. Het is onmenselijk,” zegt senior QA-tester Autumn Mitchell in een interview. “Microsoft mag het nog zo vaak ‘respectvol’ noemen, maar dat was het absoluut niet.”
ZeniMax, bekend van titels als Starfield en The Elder Scrolls Online, zou volgens bronnen honderden mensen zijn kwijtgeraakt. Veel medewerkers kregen geen duidelijke informatie en ontdekten hun ontslag pas toen ze plotseling geen toegang meer hadden tot e-mail en Slack. “Het zorgde voor paniek en verwarring,” zegt Page Branson, een andere medewerker. “Microsoft slaagde er totaal niet in om goed te communiceren wie precies getroffen werd.”
Beide werknemers hekelen ook de interne memo van Xbox-baas Phil Spencer, die de ontslagen aankondigde terwijl hij tegelijkertijd de recente successen van het bedrijf vierde. “Alsof het verlies van duizenden banen niets betekent,” zegt Branson. “Dit raakt echte mensen met echte gezinnen. Ik wens vooral meer empathie.”
Volgens Mitchell moesten sommige collega’s in allerijl afscheid nemen via Slack, na jarenlange trouwe dienst. “Het is walgelijk,” zegt ze. “En dan moeten de overgebleven mensen nu maar vrolijk verdergaan met het maken van award-winnende games.”
Branson waarschuwt dat er met de ontslagen veel kennis is verdwenen, wat de workflow binnen ZeniMax ernstig verstoort. “De sfeer is verschrikkelijk. Mensen zijn overstuur, uitgeput en boos.” Beide medewerkers zijn actief binnen de ZeniMax Workers Union (ZWU-CWA) en benadrukken dat de vakbond een cruciale rol speelde in het beschermen van de getroffen werknemers. “Zonder die steun was het verschil dag en nacht geweest,” aldus Branson.