HANDS-ON PREVIEW | Astro's Playroom is jouw introductie tot de DualSense
Astro's Playroom is misschien niet de game die je meteen zou spelen wanneer je voor het eerst je PS5 opstart. Het spel wordt met je console geleverd en is eigenlijk een grote tech demo, voornamelijk om te tonen wat de nieuwe DualSense allemaal in zijn mars heeft. Wij gingen er toch mee aan de slag en waren aangenaam verrast.
Astro kennen we natuurlijk al van de PS4, waar het schattige robotje ook al gebruikt werd om in zijn eigen game wat unieke elementen van de console te tonen. Nu is hij dus terug in een volledig nieuw avontuur, waarvan wij het eerste level al achter de rug hebben. Dat Astro's Playroom een grote demo is voor de DualSense wordt al duidelijk wanneer je het een eerste keer opstart. De nieuwe haptische feedback en de responsieve triggers worden onmiddellijk in het zonnetje gezet, samen met de touchpad en de microfoon.
Eens je in de game zit kan je kiezen uit een aantal werelden, die zijn gebaseerd op de elementen van de PS5, zoals de koeling, de CPU of de SSD. Wij bezochten alvast Cooling Springs, waar het over het algemeen nogal frisjes is. Zoals de naam al doet vermoeden, zit het hier vol verwijzingen naar de koeling van de nieuwe console. Leuk voor de omgeving, maar voor de rest is het niet echt van belang.
In de game zelf moet je vooral platformen en hier en daar kleine puzzels oplossen, om muntjes te verzamelen, puzzelstukjes te vinden en je collectie artefacts uit te breiden. Die laatste zijn verwijzingen naar de geschiedenis van PlayStation, met bijvoorbeeld een Move controller of een PS3. Voldoende te doen dus voor de verzamelaars onder ons. Astro's Playroom is ook een verrassend leuke game. Niet al te moeilijk, maar net genoeg om je aan de praat te houden, terwijl je leert overweg te gaan met de nieuwe controller.
De DualSense wordt immers constant op zoveel mogelijk manieren gebruikt. Je zal de touchpad moeten gebruiken om een rits dicht te doen, terwijl je in de microfoon moet blazen om wat wind te creëren in de game en de motion sensors (die heel goed werken bij de DualSense) hier en daar gebruikt om de richting aan te geven. Niets wereldschokkend, maar wel voldoende om aan te tonen dat de DualSense een forse stap voorwaarts is ten opzichte van de DualShock 4.
Het eerste punt dat je zal opvallen is de haptische feedback, wat eigenlijk de verbeterde versie is van de oude rumble. In plaats van gewoon een controller die op één manier bibbert, zal je controller nu bibberen op verschillende manieren. Dat is heel afhankelijk van de actie die je uitvoert of wat er in de omgeving gebeurt. In Astro's Playroom wordt dat nieuwe systeem overvloedig gebruikt, misschien zelfs te veel, maar we zijn wel onder de indruk van de manier waarop het werkt. Zaken die van links naar rechts bewegen (of op welke manier dan ook) zal je goed waarnemen in de controller. Ook de verschillende niveau's van de rumble voegen iets toe. Nu, we snappen dat niet iedereen dat aangenaam zal vinden, dus we kunnen zeggen dat we in andere games al hebben gezien dat je die haptische feedback gewoon kan uitschakelen.
Daarnaast zijn er ook nog de responsieve triggers, die meer of minder weerstand bieden, afhankelijk van de situatie. In Astro's Playroom moesten we zo bijvoorbeeld een springveer indrukken en het mag dan wel vrij eenvoudig zijn, het is toch best indrukwekkend die eerste keren dat je voelt dat de trigger wat weerstand biedt. Ook hier zijn we benieuwd wat de toekomst zal brengen bij andere games. We hoorden op dat vlak wel al goede signalen bij andere ontwikkelaars, dus we verwachten dat de extra functies van de DualSense ook bij third party developers zullen gebruikt worden.
Op basis van onze eerste uurtjes is Astro's Playroom de perfecte instap voor de PS5. Je leert op een leuke manier de nieuwe functies kennen van de DualSense, terwijl je ook nog een relatief toffe game speelt. We moeten ook zeggen dat we best onder de indruk zijn van die nieuwe controller. Hopelijk vervallen de extra functies in de toekomst niet in kleine gimmicks.