Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Wanneer een ontwikkelaar als CD Projekt Red een nieuwe game aankondigt, dan moet er nog niet veel over geweten zijn of de hype barst al los. Dat is duidelijk met Cyberpunk 2077, waar nog bijzonder weinig over geweten is, maar wat wel al een game is die iedereen wil zien en spelen. Wij ook en daarom waren we maar wat blij dat we een afspraak wisten te regelen voor de presentatie op Gamescom.
Cyberpunk 2077 speelt zich af ver in de toekomst, zoals de titel al doet vermoeden. We komen terecht in Night City, dat onderdeel uitmaakt van de Free State of California. Zoals je kan zien is de Verenigde Staten een beetje in verval gekomen. Het is niet langer de regering die de plak zwaait, maar wel een aantal megacorporations, grote bedrijven die het dagelijkse leven volledig in handen hebben.
Jij kruipt in de huid van V, een inwoner van Night City. Bij het begin van de game kan je die naar wens volledig aanpassen. Man of vrouw, blank of zwart… Er zijn honderden opties om van V een personage te maken waar je jezelf volledig in kan herkennen, of net niet natuurlijk.
V is een cyberpunk en leeft van de misdaad. Je voert opdrachten uit voor andere partijen, om zo wat centjes bij te verdienen en een stap hogerop te zetten in het leven.
Al van bij de start van de presentatie wordt duidelijk dat Cyberpunk 2077 een game wordt die je onmetelijk veel vrijheid zal geven. Bij de gevechten krijg je voldoende verschillende manieren om het aan te pakken en de verwoestbare omgevingen en hopen upgrades die je kan uitvoeren, zorgen er enkel maar voor dat je nog meer opties hebt.
Ook in de aanpak van de missies zelf heb je de volledige vrijheid. Wij kregen een volledige missie te zien en als we de ontwikkelaars mogen geloven, dan kon die op honderd manieren verlopen. Je kan immers kiezen om bepaalde stappen over te slaan, je kan het gewelddadig of rustig aanpakken, je kan met verschillende partijen een alliantie beginnen en ga zo maar door. Al je beslissingen hebben effect op de verdere ontwikkeling van V en het verloop van het verhaal. Het moet Cyberpunk 2077 niet alleen heel herspeelbaar maken, maar ook een verschillende ervaring voor elke gamer.
Bij een game die zich in de toekomst afspeelt, is technologie natuurlijk een belangrijk aspect van het leven en dat kan je in Cyberpunk 2077 heel letterlijk nemen. Lichamen in Night City worden flink gehackt en krijgen heel wat upgrades mee. Zo krijgt V vroeg in de game al snel de optie om in te zoomen met de ogen en wordt er een grip in de hand ingebouwd die het aantal kogels in een wapen toont. Het is allemaal nog redelijk basic, maar verder in de game zal je dus toegang krijgen tot steeds meer extraatjes, als je natuurlijk het geld hebt om de upgrades te laten installeren door een dokter. Zo lieten de developers ons een optie zien waarbij we kogels tegen muren lieten stuiteren.
Ook vijanden kunnen gehackt worden. Zo kan je toegang krijgen tot een pak informatie, maar krijg je ook toegang tot andere personen die met die ene vijand verbonden zijn. Zo kan je dan weer hun wapens hacken of hun vaardigheden blokkeren, zodat de strijd ietsje gemakkelijker wordt. Net als met de missies het geval is, zijn de mogelijkheden hier legio.
Waar Cyberpunk 2077 het meeste in straalt, en dat zal niemand verbazen na de vorige games van CD Projekt Red, is op vlak van graphics. Night City ziet er bijzonder gedetailleerd en levendig uit. Het gaat over een stad in de cyberpunk toekomst, dus er is heel wat sprake van neon, maar het is ook duidelijk dat dit een maatschappij in verval is, waar de misdaad een grote plek in heeft verworven. Ook de personages hebben veel aandacht gekregen, of ze nu een deel uitmaken van het verhaal of gewoon op stap zijn doorheen de stad. Als CD Projekt Red er in slaagt om dit niveau door te trekken naar de volledige game, dan legt het de lat voor de concurrentie opnieuw bijzonder hoog.