The Sinking City
The Sinking City
Oakmont is een zinkende stad in een monsterlijke en mysterieuze wereld geïnspireerd door de werken van H.P. Lovecraft. Jij moet als detective tot op de bodem uitzoeken wat dit opvallende gegeven veroorzaakt. Terwijl bovennatuurlijke krachten en walgelijke monsters de wereld teisteren ga jij op pad om het mysterie te ontrafelen.
Dat is in een notendop The Sinking City. Ontwikkelaar Frogwares is vooral bekend van zijn Sherlock-games en ook The Sinking City zal op veel dezelfde elementen leunen. In de demo die we te zien krijgen gaat het hoofdpersonage uit de game, detective Charles W. Reed, aan de slag met een zijmissie. We krijgen bezoek van een dame die wil dat je de vermissing van haar man onderzoekt. Via een dialoogsysteem kun je vragen stellen en wel of geen beloning accepteren.
Wanneer we het huis uitlopen en de staten van Oakmont zien is de inspiratiebron van de game overduidelijk. Het verhaal speelt zich af in de jaren ’20 en de wereld is een prachtige combinatie van de klassieke stijl uit die tijdsperiode en de mysterieuze inbreng van de werken van H.P. Lovecraft. De stad oogt meteen onheilspellend en mysterieus. Hoewel de stijl erg goed gelukt is, doet de ondermaatse grafische kwaliteit wel flink af aan de wereld.
Wanneer we een stuk varen naar onze eerste onderzoekslocatie, de stad zinkt dus er zijn hele gebieden ondergelopen, zien we op de achtergrond een tentakel door het water bewegen. Gelukkig blijft het monster onderwater en komen we veilig aan op onze bestemming. Veel informatie hebben we niet meegekregen van onze opdrachtgever en normaliter zou je meer te weten kunnen komen over de man, waar hij woonde en wat hij deed door mensen te interviewen op straat. Omdat we beperkt de tijd hebben, gaat de ontwikkelaar meteen naar het juiste huis zonder meer informatie op te doen.
Het interieur van het huis is besmeurd met vreemde tekens en in de woonkamer vinden we een onthoofd lichaam. Naast je levensbalk heeft Reed ook een zogeheten Sanity-meter die de geestelijke gesteldheid van het hoofdpersoon volgt. Niet geheel onverwacht slaat deze volledig uit na het zien van het onthoofde en verminkte lichaam en krijgt de beste man een aantal visioenen. De monsters uit deze visioenen komen uit de muren gekropen en de enige manier om je Sanity-meter weer tot acceptabele niveau te krijgen is om de monsters te verslaan. Op dit moment pakt Reed zijn pistool erbij en verandert de game in een ogenschijnlijk matige shooter. Hoewel we niet zelf spelen, oogt het schietwerk niet erg responsief.
We vonden het interessanter om Reed na de schietpartij aan het werk te zien in het huis om te achterhalen wat er precies allemaal gebeurd was. Je moet bepaalde fragmenten van wat er in het huis is voorgevallen zien te vinden en hierna moet je ze in de juiste volgorde zetten om precies uit te vogelen wat er nou allemaal gebeurd is. Het lijkt er op dat hier de kracht zit van The Sinking City. Het ontdekken en onderzoeken van de wereld en haar verhalen.
Door de ontdekkingen in het huis worden we weer geleid naar een nieuwe locatie, maar voordat we deze benaderen zit onze tijd er op. We zullen moeten wachten tot de volledige game om te weten te komen wat er precies met de vermiste man is gebeurd, maar helaas zullen we dan ook zelf aan het ogenschijnlijk matige schietsysteem onderworpen worden.