Hands-on: Soul Calibur VI
Soulcalibur VI
Soulcalibur (gelieve dit te lezen in de stem die in de game wordt gebruikt) is een van de bekendere en populairste fightingreeksen die er op de markt zijn. Het is evenwel al van 2012 geleden dat we nog eens aan de slag konden met een echt nieuwe telg, maar nu is het stilaan tijd voor deeltje zes in de reeks.
Soulcalibur V verscheen nog op de vorige generatie consoles, dus we hebben echt wel lang moeten wachten op Soulcalibur VI. Dat lange wachten heeft de verwachtingen bij de fans niet verlaagd en dus hebben de ontwikkelaars flink wat werk voor de boeg om een game uit te brengen die aan die verwachtingen voldoet.
Laten we daarom meteen met wat goed nieuws beginnen. Volgens de ontwikkelaars zal Soulcalibur VI altijd en overal minstens 60fps halen. Voor een game in dit genre is dat tegenwoordig eigenlijk een vereiste, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd zo is. Hopelijk wordt in dit geval die belofte ook effectief ingelost.
Een grote nieuwigheid in Soulcalibur V was de Critical Edge, een speciale aanval die je vrij eenvoudig kon uitvoeren. Die keert terug in Soulcalibur VI, maar nu krijgen we ook Reversal Edge. Dat is een aanval die in een soort schaar-steen-papier (nee, niet blad-steen-schaar) vorm wordt uitgevoerd. Zodra iemand een Reversal Edge uitvoert, zal je dus moeten kiezen tussen een van drie aanvalsknoppen. Kies je de juiste, dan breng je wat schade toe, maar je tegenstander kan natuurlijk ook kiezen. Reversal Edge ziet er heel knap uit, maar we hebben toch het gevoel dat het toch vooral op goed geluk neerkomt en minder op tactiek en techniek, wat in dit soort games best jammer is.
Nog iets dat terugkeert, maar dan helemaal uit Soulcalibur III, is de Soul Charge. Daarmee kan je je personage kort opladen, om tijdelijk meer schade toe te brengen. De Soul Charge vraagt wel wat tijd, dus je moet er ook voldoende ruimte voor hebben. Sommige personages krijgen zelfs een negatief effect mee tijdens de Soul Charge. Zo verandert Kilik in Demon Kilik, maar zakt ondertussen zijn health ook wel vrij snel.
Een derde toevoeging op vlak van gameplay is de Lethal Hit. Die zorgt er voor dat bepaalde aanvallen op specifieke momenten net dat tikkeltje extra krijgen. Daarbij wordt er ook een slow motion ingevoerd en krijg je de kans om een stevige combo samen te stellen. Als je er in slaagt om voldoende schade toe te brengen met een Lethal Hit, kan je bovendien het armour van je tegenstander breken, waardoor die meer schade krijgt van normale aanvallen.
Voor ons was de grootste verrassing echter niet te vinden in de vernieuwde gameplay, maar wel in de terugkeer van een volwaardige Story Mode. Fans van Soulcalibur hebben in de vroegere games heel wat tijd gestoken in die mode, die er ook voor zorgde dat je met zowat alle personages aan de slag kon, maar in de laatste games in de reeks was de Story Mode afwezig of sterk verkleind. In deze nieuwe Story Mode draait alles in principe rond Kilik, die bezeten is geraakt door Soul Edge en op zoek moet naar een manier om dat ongedaan te maken. Je kan echter ook het verhaal van alle andere personages tijdens die periode volgen. Hopelijk zijn alle verhalen ook diep genoeg uitgetekend, zodat je met elk van hen flink wat plezier kan beleven.