Hands-on: Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man
Het was dé game van PlayStation op de beursvloer van de E3. Overal waar je keek op hun stand stonden PlayStation consoles te draaien met Spider-Man. Nadat we de superheld zelf mochten besturen, snappen we waarom het Japanse bedrijf hiervoor heeft gekozen.
Al slingerend door de straten van New York starten we met de demo. Meteen een punt dat goed moet zitten in een Spider-Man game. Gelukkig heeft Insomniac Games het voor elkaar gekregen dat het rondslingeren bijzonder intuïtief aanvoelt. Spidey zwaait razendsnel door de straten van de Big Apple en op vrijwel geen enkel moment verliezen we momentum. Sturen we de gemaskerde held richting een gebouw dan rent hij in een soepele animatie het gebouw op om bovenaan met een druk op de knop in een soepele duik weer aan z’n web verder te slingeren.
Diezelfde acrobatiek zien we terug in de gevechten. We worden naar het dak van een gebouw gestuurd om hier af te rekenen met een aantal handlangers van Wilson Fisk, oftewel Kingpin. Het vechtsysteem is het welbekende systeem dat we kennen uit games als Arkham Asylum. We delen klappen uit en met visuele aanwijzingen wordt aangegeven wanneer je aanvallen moet ontwijken. Ook de vijanden komen enigszins bekend voor. Tegenstanders met schilden waar je eerst onderdoor moet glijden om ze van achteren aan te vallen en met tasers die je niet kunt counteren. Het komt allemaal heel bekend voor, maar het werkt wel.
Toch voegt Spider-Man verschillende elementen toe aan het vechtsysteem. Dankzij de mogelijkheid om webben te schieten kun je met een beetje oefening van vijand naar vijand vliegen, vijanden met je web tijdelijk onschadelijk maken en verschillende objecten uit de omgeving met je web gooien of rondzwaaien. Daarnaast heeft Spidey ook een focusmeter. Deze laadt zich op via succesvolle aanvallen en kan gebruikt worden om tijdens de gevechten te healen. Wanneer de balk helemaal is gevuld kan hij echter ook gebruikt worden om een speciale aanval uit te voeren, welke verandert afhankelijk van welk pak je aan hebt. In onze demo zorgde de aanval ervoor dat Spider-Man zijn web alle kanten op schoot waardoor alle vijanden in de omgeving uitgeschakeld werden.
Als je meer wilt knokken dan zijn er in de open wereld genoeg verzamelplekken van de slechteriken te vinden. Overal om je heen worden ook misdaden gepleegd, dus je zult regelmatig rustig aan het slingeren zijn wanneer er een politieachtervolging onder je heen zoeft. Het is dan aan jou of je besluit de politie te helpen of dat je ze zelf hun boontjes laat doppen. Daarnaast zijn er ook wat rustigere activiteiten te vinden in New York, zoals uitdagende races en het verzamelen van strippagina’s. Toch leken de meeste activiteiten verdeeld te zijn in een paar categorieën. We hopen dat er in de uiteindelijke game genoeg variatie is om de game interessant te houden.
Hoewel we nog niet veel van het verhaal hebben meegekregen tijdens de demo is inmiddels wel duidelijk dat de Spider-Man die we in de game van Insomniac meekrijgen geen nieuweling is in het superheldenwerk. De spinnenman is inmiddels al een aantal jaar actief, dus als je opnieuw het verhaal wilt meekrijgen over hoe Peter Parker Spider-Man wordt, heb je pech. Ook zijn er elementen gehaald uit de modernere Spider-Man verhalen en zul je personages als NYPD-agente Yuri Watanabe en Martin Li, ofwel Mister Negative, terug zien komen.
Toch krijgen we ook te maken met oudgedienden. Zo worden we richting het einde van de demo door Watanabe naar het plaatselijke bankgebouw gewezen, er zou een bankoverval bezig zijn. Eenmaal daar aangekomen vinden we Shocker, die we in verschillende fases bestrijden. Terwijl we zijn aanvallen ontwijken moeten we hem verdoven en in drie fases gevangen nemen. Het is nog een flinke uitdaging om de superschurk uit te schakelen en goede timing is dan ook een vereiste.