Hands-on: Trials Rising
Trials Rising
Wat kunnen we eigenlijk nog zeggen over een game als Trials Rising? Niet zoveel eigenlijk. De reeks heeft zich al meermaals bewezen en steunt op ijzersterke gameplay waar niet al te veel aan wordt gesleuteld. Op E3 kregen we de kans om even aan de slag te gaan met de nieuwste telg en ook ditmaal konden we enkel maar vaststellen dat de reeks uitermate verslavend is.
Zoals we in de intro al zeggen, beschikt Trials als reeks al langer over bijzonder sterke gameplay, waarbij je met een motor op een parcours wordt gedropt, vol onmogelijke sprongen en obstakels, en waarbij jij gewoon de finish moet halen. Dat is in Trials Rising niet anders. Het is nog altijd de bedoeling om in zo min mogelijk pogingen het einde te halen. En het is nog altijd bijzonder verslavend, want wanneer we aan de slag gingen met een van de moeilijkere tracks, probeerden we nog steeds die ene sprong 100 keer onsuccesvol uit te voeren, zonder echt zwaar gefrustreerd te geraken. We wisten immers dat het kan en dat het mislukken volledig onze schuld was.
Dat de gameplay vrijwel ongewijzigd blijft, wil niet zeggen dat er niets nieuw is in Trials Rising. Om te beginnen krijgen we een tandem-mode, waarin twee spelers samen op een motor worden geplaatst. De bedoeling is dat ze samenwerken om het einde te bereiken. Voorlopig zijn er nog geen speciale tracks toegevoegd voor de tandem, maar we vermoeden dat dit in de toekomst wel zal gebeuren. Wanneer beide spelers immers samen gas geven, is dat goed voor 120 procent kracht. Dat zorgt er voor dat normale tracks met momenten iets eenvoudiger zijn (als je partner goed meewerkt), maar het geeft ook de mogelijkheid om in de toekomst zaken speciaal voor de tandem toe te voegen.
Nu, we willen het niet laten overkomen alsof Trials Rising een reskin is van Trials Fusion, want dat is het zeker niet. De gameplay blijft dan wel grotendeels hetzelfde, er zijn ook een aantal nieuwe zaken toegevoegd. In Trials Rising zijn de verschillende events te vinden op een grote wereldmap, waar je zelf de mogelijkheid krijgt om te kiezen welk event je speelt. Gelukkig staat altijd duidelijk aangegeven of het een moeilijk of eenvoudig parcours is en speel je gaandeweg uiteraard meer tracks vrij.
Tijdens het spelen zal je soms ook contracten aangeboden krijgen, waarbij je op een bepaald parcours moet voldoen aan een uitdaging, om zo wat meer in-game currency te verdienen of een extra item om je personage aan te passen.
Er werd dan ook heel wat meer aandacht geschonken aan customisation en in Trials Rising zal je naar hartenlust je personage kunnen aanpassen, niet enkel op vlak van outfit, maar ook qua geslacht of poses die je personage aanneemt. Dat de makers van Trials zichzelf op dat vlak nog steeds niet al te serieus nemen, bewijst de nieuwe ‘hat on a hat’-functie, waarbij je een klein hoedje of iets gelijkaardigs bovenop je helm kan zetten. Die grote customisatie zou trouwens ook aanwezig zijn in de uitgebreide track editor, waar we wel nog niet mee aan de slag konden tijdens onze hands-on.
Ook op grafisch vlak maakt Trials Rising een flinke stap voorwaarts. Dat is natuurlijk niet verrassend, als je weet dat Trials Fusion al meer dan vier jaar oud is. De tracks in Rising zien er stukken beter uit, waarbij vooral de mooie belichting en de meer gedetailleerde achtergronden in het oog springen. Alles samen spat Trials Rising zo lekker van het scherm en word je als speler net iets meer in de game gezogen, daar waar de achtergrond in Fusion vooral dat was, een achtergrond.