Hands-on: Destiny 2: Forsaken
Destiny 2: Forsaken
Bij Bungie weten ze al een tijdje wat hen te doen staat: veranderingen aanbrengen in Destiny 2 om spelers die zijn afgehaakt opnieuw aan te trekken. Met de nieuwe uitbreiding Forsaken worden er alvast enkele vernieuwingen doorgevoerd die daar voor moeten zorgen, al blijft de basis wel nog grotendeels hetzelfde.
Op E3 kregen we de mogelijkheid om een deel van het verhaal uit Forsaken te spelen, om zo vooral een aantal nieuwe gameplayelementen onder de knie te krijgen. We worden gedropt in de Prison of Elders, waar iets grondig is misgelopen en alle gevangen op vrije voeten zijn. Samen met Cayde-6 trekken we er op uit om orde op zaken te stellen.
Verwacht je alvast niet aan een boel nieuwe vijanden, zoals steeds gaat het over reskins van de klassieke vijanden. Wel wordt er een nieuw wapen toegevoegd, want voortaan kan je ook aan de slag met een pijl en boog. Dat is niet het snelste wapen en het is dus vooral bedoeld om van op een afstand vijanden met precisie neer te halen. Na de korte speelsessie kunnen we niet zeggen dat het meteen ons favoriete wapen zal worden, maar misschien verandert dat wel als we er enkele uren mee aan de slag kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor de zes nieuwe supers, twee per klasse, die zijn toegevoegd. Daar zijn we nog niet voldoende mee aan de slag geweest om een oordeel te vellen en bovendien is het van speler tot speler zeer verschillend welke super je leuk vindt om te gebruiken.
Naast de toevoeging van pijl en boog is er nog een grote verandering binnen de wapens. Bungie heeft er immers voor gekozen om de weapon slots flink aan te pakken. Je hebt er nog steeds drie, die onderverdeeld kunnen worden in een basic, secondary en heavy weapon, maar voortaan kan elk type wapen geschikt zijn voor elk slot. Waar bepaalde types wapens vroeger enkel pasten in het ‘energy’ of ‘kinetic’ slot, kan elk type nu voorkomen in energy of kinetic. Dat wil zeggen dat het in principe mogelijk is om op pad te gaan met pakweg drie shotguns of drie sniper rifles. Het geeft de speler alvast een pak meer vrijheid en meer mogelijkheden om zich aan te passen aan een bepaalde situatie. Volgens ons zullen heel wat gamers dan ook dankbaar zijn dat Bungie eindelijk besloten heeft om het systeem zo aan te passen.
Ook nieuw binnen Forsaken is de multiplayermode Gambit. Daarin wil Bungie een mix van PvE en PvP neerzetten. In Gambit begin je met een vrij eenvoudige PvE-mode, waarin je samen met drie teamgenoten vijanden moet neerknallen, om zo resources te verzamelen. Ondertussen is op een andere map een ander team met dezelfde taak bezig. Van bij de start van de game wordt het zo een race tegen de tijd om zo snel mogelijk zoveel mogelijk resources te verzamelen.
Doe je dat goed, dan spawnen er bij het andere team stevige AI-tegenstanders die hen het leven zuur proberen te maken. Daarnaast krijg je om de paar minuten de kans om te teleporteren naar de map van het andere team, om daar zwaar overpowered ongeveer 20 seconden chaos te creëren. Er kan wel telkens maar één speler teleporteren, dus wie je stuurt is op dat moment zeker niet onbelangrijk. Heb je iemand met een super klaarstaan, dan kan die in één klap heel wat schade aanrichten bij het andere team.
Het uiteindelijke doel is om een scoremeter volledig te laten vollopen, om zo een eindbaas te genereren, die je moet verslaan om de match te winnen.