Belgische ontwikkelaars zwaar getroffen door coronacrisis
De European Games Developer Federation heeft naar aanleiding van de coronacrisis een enquête uitgestuurd naar zijn verschillende leden en uit de cijfers van dat onderzoek blijkt nu dat de Belgische ontwikkelaars bijzonder hard getroffen zijn door de situatie. Zo zegt drie op vier Belgische studios een grote impact te kennen door de coronacrisis. 60 procent voegt er aan toe dat er heel wat onzekerheid is die zorgt voor het uitstellen van projecten of andere deals. Maar liefst 90 van de ontwikkelaars zegt dat de gesprekken met investeerders zijn stopgezet of uitgesteld. 20 procent heeft het aantal werknemers al teruggebracht tot een minimum en houdt rekening met de sluiting van de studio.
Het meest onrustwekkende aspect van de studie is het feit dat meer dan de helft van de Belgische ontwikkelaars zegt niet langer dan zes maanden te kunnen overleven in de huidige situatie. 30 procent vreest al na amper drie maanden de deuren te moeten sluiten.
Omdat ook andere kleine Europese ontwikkelaars in de problemen dreigen te komen, heeft de EGDF de European Games BizDev Gathering op poten gezet, waar de ontwikkelaars virtueel in contact zullen worden gebracht met investeerders.
Kan iemand toelichten waarom ze niet gewoon thuis werken? Is dat allemaal beveiligd via een intern lokaal netwerk ofzo? Larian komt natuurlijk in de problemen met mocapping enzo, maar de indies? Dat de (traditionele) kunstsector en de horeca in de problemen komen, lijkt me logisch, maar deze sector zou hier toch tegen bestand kunnen zijn. Tenzij ze effectief allemaal het virus hebben opgelopen (buiten hun job dan), maar dat lijkt me sterk.
Ik hoor mensen klagen over de prijs van Resident Evil 3, maar ik heb zo'n gevoel dat dit absoluut niets met de crisis te maken heeft. Is het dan puur de externe investeerders die afzeggen? Ik ken er allemaal niets van, maar dit is nu net wél een sector waar ik zou op inzetten in deze tijden.
Geplaatst op 2020-04-10 12:28:58, bewerkt op 2020-04-10 12:32:58
Wat heeft RE3 ermee te maken? Dat spel is gewoon te kort om de volle pot voor te betalen :p
Geplaatst op 2020-04-10 12:39:29
Goh, op zich is het niet zo abnormaal wat er uiteindelijk gezegd wordt:
Zo zegt drie op vier Belgische studios een grote impact te kennen door de coronacrisis.
60 procent voegt er aan toe dat er heel wat onzekerheid is die zorgt voor het uitstellen van projecten of andere deals.
Maar liefst 90 van de ontwikkelaars zegt dat de gesprekken met investeerders zijn stopgezet of uitgesteld.
20 procent heeft het aantal werknemers al teruggebracht tot een minimum en houdt rekening met de sluiting van de studio.
meer dan de helft van de Belgische ontwikkelaars zegt niet langer dan zes maanden te kunnen overleven in de huidige situatie
75% van de studios merkt een grote impact, net zoals zowat elk ander bedrijf. "Een impact" kan ook gewoon zeggen: iedereen moet nu van thuis werken.
60% kent onzekerheid, waarschijnlijk te wijten aan het feit dat bij 90% gesprekken uitgesteld zijn. Net zoals in zowat elke andere sector worden gesprekken (en zeker meetings) zoveel mogelijk uitgesteld. Lijkt me ook logisch, en zal zich voor een groot deel wel inhalen eens we terug mogen buitenkomen.
En ik denk dat bedrijven die een half jaar zonder inkomsten kunnen overleven eerder de standaard zijn dan uitzonderingen.
Enkel die 20% die het aantal werknemers heeft teruggebracht tot een minimum zijn echt problematisch. Maar ik kan me inbeelden dat dat bvb mocapping studio's zijn, of Q&A teams, .... of andere plaatsen waar remote werken wèl erg moeilijk is door de aard van het werk of door de incompetentie van het management dat geen remote work optie kan aanbieden.
Dus waarom het geklaag vraag je dan? The squeky wheel gets the grease. Dus om hier en daar wat steun los te krijgen, moet de situatie zo dramatisch mogelijk voorgesteld worden.
Geplaatst op 2020-04-10 13:58:51
Awel ja, dat dacht ik ook. Dat men de boel iets slechter voorstelt dan het is. De gesprekken met investeerders zijn uitgesteld omdat men wsl liever tot daar komt om de werking te zien ed., ipv. gewoon digitaal, wat zich echt niet leent voor zo'n soort gesprekken imo.
Het voorbeeld van RE3 is omdat dit nu eenmaal dé AAA release is tijdens de coronatijd, tesamen met FF7. Als dit goed verkoopt geeft dit aan dat corona weinig of geen impact heeft op de verkoop, gezien die quasi volledig gedigitaliseerd is (zelfs fysieke kopies kunnen al dan niet met vertraging verzonden worden). En daarmee stel je investeerders gerust. Als het minder verkoopt zal het owv. een andere reden zijn (idd. de duur). Investeerders die ongerust zijn door de annulering van de grote 'events', hebben precies niet door waar de meeste gamers hun inspiratie halen.
Geplaatst op 2020-04-10 14:18:31