Rio Ferdinand informeert ouders over family controls voor games en consoles
In het Verenigd Koninkrijk hebben games de laatste jaren niet echt een goede beurt gemaakt. De overheid begon de gaming industrie beter in het oog te houden toen bedenkelijke praktijken omtrent lootboxen de aandacht trokken en toen partijen als Epic Games en EA daarover ondervraagd werden, werd hun reputatie er niet meteen beter op. Bij EA bijvoorbeeld werd gezegd dat ze niet over "lootboxen" maar wel over "surprise mechanics" spreken.
Bij de UK Interactive Entertainment Association willen ze het imago van games en de industrie wat opkrikken en daarom is nu een Get Smart About P.L.A.Y. campagne gelanceerd. De "P.L.A.Y." staat voor "Play with your Kids". Met de campagne wil men ouders aansporen om gebruik te maken van de beschikbare mogelijheden om de gaming activiteiten van hun kinderen te reguleren. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat ouders momenteel amper gebruik maken van zulke "family controls".
Voor de campagne is Rio Ferdinand ingeschakeld. Ferdinand is een voormalig professioneel voetballer die in zijn carrière voor onder meer Manchester United en de nationale ploeg speelde.