REVIEW IN PROGRESS | Guild Wars 2: Secrets of the Obscure
Guild Wars 2 mag intussen iets meer dan elf kaarjes uitblazen, wat een hele prestatie is voor een MMORPG. Enige tijd geleden gaf ontwikkelaar ArenaNet aan zich meer te focussen op het regelmatig uitbrengen van wat kleinere expansion packs en nu voegt men de daad bij het woord. In Guild Wars 2: Secrets of the Obscure wordt het tijd om één van de langstlopende mysteries in de game te ontrafelen, namelijk het zwevende kasteel in Kessex Hills.
Het hoofdverhaal in Guild Wars 2, dat zich vooral op de Elder Dragons richtte, ligt intussen achter ons. Vandaar dat het eens tijd wordt om te focussen op alle andere onopgeloste mysteries en kleinere verhalen in Tyria. Zo dus ook de geheimzinnig zwevende toren die we sinds de start van de game als een mysterie zagen.
Jij zal als hoofdrolspeler weer opnieuw op avontuur moeten gaan, ditmaal tegen demonen en een nieuwe vijand genaamd Kryptis. Zij teisteren Tyria en de nieuwe zones in de Horn of Maguuma en moeten dus een halt toegeroepen worden. Hiervoor ga je tal van nieuwe bondgenootschappen aan, kom je een paar verassende personages tegen en passeren ook wat oude bekenden de revue. Over het algemeen is het verhaal erg geslaagd tot nu toe, waarbij de opzet en setting een welgekomen afwisseling zijn na steeds de Elder Dragons in de hoofdrol gehad te hebben.
Het grootste stuk van het verhaal hebben we intussen voorgeschoteld gekregen, maar in de komende maanden zullen er nog drie releases plaatsvinden waarin steeds wat extra hoofdstukken ontgrendeld worden. Nadat deze drie releases achter de rug zijn, volgt dan weer snel een volgende kleine expansion. Met deze formule hoopt men de fans van het spel op regelmatige basis heel wat content voor te schotelen. Gelukkig weet het verhaal op dit moment wel een bevredigend einde, maar ook een mooie cliffhanger en teaser voor wat komen zal, te leveren.
In totaal zijn er tot nu toe drie speelbare maps, waarvan ééntje een nieuwe hub met de nodige randactiviteiten is. In de volgende drie releases zal de laatste map in fragmenten verschijnen. De nieuwe hub Tower of Wizards is prima vormgeven en erg sfeervol. De Skywatch Archipelago map lijkt aanvankelijk een samenraapsel van wat gerecycleerde assets, maar als snel ontdek je dat de map tal van 'what if'-scenarios bevat en op zich een erg leuke twist is voor zij die het verhaal tot nu toe volledig gespeeld hebben. Tot slot weet de Amnytas map een grote meta met indrukwekkende eindbaas op te leveren, waarbij de vormgeving en het design bekend zal zijn voor de hardcore raiders die destijds Bastion of the Penitent gespeeld hebben.
Om de uitgestrekte mappen te verkennen, zijn mounts allesbehalve een overbodige luxe. Doordat de meeste mappen bestaan uit zwevende eilanden, zijn zowel de Griffon als Skyscale de beste mounts om dit te doen. De Skyscale mount zit echter achter een stevige grind, die nu gelukkig een pak ingekort is en waardoor iedereen vlotter toegang tot deze mount heeft. Zij die deze zware grind ooit in het verleden gedaan hebben, worden met een skin en een paar kleine ability boosts beloond.
Andere nieuwheden zijn onder andere de Wizard's Vault, een soort van beloningssysteem waarbij dalies, weeklies en special achievements punten opleveren. Deze punten kan je inleveren voor een paar unieke gear en mount skins, een build template slot of allerlei handige materials. Voorts zullen rift bounties (elite of champion vijanden die je in groep zal moeten zoeken en verslaan) er uiteindelijk voor zorgen dat PvE-spelers ook de mogelijkheid hebben om Legendary Gear te craften, al lijkt de grind voorlopig nog iets te extreem te zijn en zal allicht wat herbalancering er voor moeten zorgen dat het maken van deze gear geen eindeloze en saaie grind van rift hunten wordt.
Tot slot is de grootste vernieuwing van deze expansion pack ongetwijfeld de toevoeging van weaponmaster training. Tot nu toe konden spelers enkel een elite specialization wapen dragen wanneer de desbetreffende trait line geselecteerd weg. Deze restrictie valt nu weg, waardoor een veel grote diversiteit aan builds mogelijk zijn. Bovendien krijgt elke profession nu ook de mogelijkheid om een ander wapen te dragen, zoals pistols voor guardians of staffs voor warriors. Dit alles tesamen zorgt voor een stevige vooruitgang in de combat en build mogelijkheden van elke class/profession.
Guild Wars 2: Shadows of the Obscure is allesbehalve een revolutionaire expansion pack, maar dankzij een lichter prijskaartjes en een snellere aflevering van content zal deze aanpak van de ontwikkelaar zeker een welgekomen zaak zijn. Op deze manier worden tal van andere verhalen en mysteries in de wereld van Tyria alsnog aangekaart en behandeld. Het verhaal is tot nu toe alvast erg overtuigend, de nieuwe gebieden bevatten heel wat uitdagingen en exploratie en ook qua build diversiteit gaat de game er stevig op vooruit. Wel is het zo dat de intussen gekende formule van gameplay, events, meta map design en dergelijke praktisch steeds hetzelfde blijft en er op dat vlak niets nieuws onder de zon is.