Nintendo ontkent lobby tegen AI bij Japanse overheid
Nintendo heeft officieel gereageerd op berichten dat het bedrijf Japanse politici zou hebben benaderd om zich uit te spreken tegen generatieve AI. Volgens de uitgever is daar “geen sprake van” en heeft het “geen enkel contact gehad met de Japanse overheid over dit onderwerp”.
De verklaring volgt op een reeks berichten van politicus Satoshi Asano, die eerder beweerde dat Nintendo actief zou lobbyen tegen de inzet van AI in de game-industrie. Asano trok zijn woorden later terug en bood publiekelijk zijn excuses aan, waarna hij de oorspronkelijke post verwijderde.
Hoewel Nintendo zelden reageert op geruchten, was het bedrijf ditmaal opvallend duidelijk: het zegt zich niet met politiek te bemoeien, maar wel alert te blijven op schendingen van intellectuele eigendomsrechten. “Of generatieve AI nu betrokken is of niet,” aldus Nintendo, “we zullen altijd de nodige stappen ondernemen om onze IP te beschermen.”
De verklaring sluit aan bij eerdere uitspraken van Doug Bowser, president van Nintendo of America, die benadrukte dat AI niet de kern vormt van Nintendos creatieve proces: “Wat onze games bijzonder maakt, is de menselijke inbreng van onze ontwikkelaars – hun gevoel voor spelplezier en hun artistieke visie. Er zal altijd een menselijke touch blijven.”
Die houding plaatst Nintendo lijnrecht tegenover veel Japanse uitgevers. Square Enix, Capcom, Sega en Level-5 hebben al openlijk geëxperimenteerd met AI in hun ontwikkelprocessen. Volgens een recente peiling van de Computer Entertainment Supplier’s Association, de organisator van de Tokyo Game Show, gebruikt inmiddels meer dan de helft van de Japanse studio’s AI in de productie van games. Nintendo kiest daar voorlopig duidelijk niet voor en wil dat ook graag zo houden.