INTERVIEW | Ritme en actie komen samen in Kingdom Hearts: Melody of Memory
Binnenkort kunnen fans van Kingdom Hearts aan de slag met Memory of Melody, een ritmegame met de muziek van de reeks in de hoofdrol. Wij kregen onlangs de kans om een gesprek te voeren met Ichiro Hazama, producer van de game, en Masanobu Suzui, co-director van de game en oprichter van Indieszero, dat ook al werkte aan THEATRHYTHM FINAL FANTASY.
4Gamers: Laten we beginnen met wat normaal de eenvoudigste vraag is. Kunnen jullie ons wat meer vertellen over Kingdom Hearts: Memory of Melody?
Masanabo SuzuiS: Deze rythm-action game is echt een game die is ontwikkeld om te genieten van de muziek en de wereld van Kingdom Hearts. Alles is dan ook specifiek gemaakt om helemaal binnen het merk Kingdom Hearts te passen, om een echte Kingdom Hearts-game te zijn.
"Genieten van de muziek en de wereld van Kingdom Hearts"
4G: Wat kunnen fans van Kingdom Hearts hier vinden? Krijgen ze bijvoorbeeld een extra stukje van het verhaal van de reeks?
MS: In een van de modes van de game, de World Tour Mode, volg je de hele Dark Seeker Saga van Kingdom Hearts, helemaal van de eerste game tot Kingdom Hearts III. Het verhaal wordt daarbij verteld door Kyrie. Ik kan je nog niet alles vertellen, maar op het einde krijgen we nog een extra stukje rond Kyrie, dat verder gaat na Kingdom Hearts III: Re Mind.
4G: Waarom hebben jullie besloten om op de proppen te komen met een ritmegame, toch iets helemaal anders dan we gewoon zijn van de reeks? We weten dat muziek belangrijk is voor Kingdom Hearts, maar waarom dit zijsprongetje?
Ichiro Hazama: Suzui en ikzelf hebben in het verleden al meermaals aan een ritmegame gewerkt, waaronder dus de Theatrhytm-games, dus we hebben zeker de ervaring met zo’n games. We hadden eerder al het gesprek gevoerd dat als we nog eens een ritmegame zouden maken, die rond Kingdom Hearts moet draaien, want zoals je zegt, die bevat echt zoveel goede muziek.
Na die gesprekken wilde ik Suzui echt als director van de game en we dachten na over de vorm van de game en in het eerste idee hadden we eigenlijk een soort Theatrhythm: Kingdom Hearts bedacht, waarbij je vooral kon genieten van de muziek van de reeks. Hoe meer we er over nadachten, hoe meer we eigenlijk wilden dat de game de essentie van Kingdom Hearts als actiegame bevatte en dat het echt een Kingdom Hearts game zou worden.
4G: Hoe belangrijk was het om de hulp te hebben van een ontwikkelaar als Indieszero, die al heel veel ervaring heeft in het genre?
IH: Je hebt gelijk, er is geen andere ontwikkelaar die ik zou willen om dit soort game te maken. Ik was er van bij de start honderd procent van overtuigd dat ze goed werk zouden leveren met deze game. Het is niet dat ze zomaar "goede games" maken, maar ze dragen ook zorg voor alle details en slagen erin de juiste aspecten van een actiegame over te brengen naar een ritmegame. Zoals eerder al gezegd, het is een ritmegame, maar tegelijk ook een Kingdom Hearts-game.
"De juiste aspecten van een actiegame overbrengen naar een ritmegame"
Het was uiteindelijk wel een echte samenwerking tussen Indieszero en het Kingdom Hearts-team binnen Square Enix. Veel ontwikkelaars van Kingdom Hearts waren ook betrokken bij deze game, onder andere voor het creëren van de animaties, de visuele effecten en de cutscenes.
4G: De game bevat meer dan 140 liedjes. Hoe moeilijk was het om levels te creëren voor al die muziek?
MS: We hebben inderdaad heel wat volume, dus we hebben echt van de eerste tot de laatste dag gewerkt aan de verschillende levels. Gelukkig hadden we toegang tot de tools van Theatrhythm, die we hebben aangepast en uitgebreid voor Kingdom Hearts: Memory of Melody. Zo konden we bijvoorbeeld testen hoe een level er zou uitzien, zonder hem effectief in de game te moeten maken, om hem dan daarna in de game te plakken. Dat maakte het allemaal wat gemakkelijker, maar het was inderdaad een flink pak werk.
4G: Als we het goed begrijpen heeft de game verschillende control schemes, vermoedelijk zodat iedereen van de game kan genieten. Hoe zit dat in elkaar?
MS: De basiscontrols moesten echt aanvoelen alsof je Kingdom Hearts speelde, dus we hebben de controls grotendeels overgenomen uit Kingdom Hearts III, met dezelfde knoppen voor bijvoorbeeld een actie of om te springen. Om combo’s uit te voeren met je twee teamgenoten, maak je dan weer gebruik van L1 en R1.
Voor spelers die niet zo handig zijn in ritmegames, hebben we een vorm waarbij je maar één knop moet gebruiken om alle acties uit te voeren, waarbij de andere acties automatisch worden afgehandeld. Aan de andere kant van het spectrum heb je dan de Performer Mode, waar je echt alle knoppen op je controller moet gebruiken.
4G: Je kan ook tegen elkaar spelen, zal dat online of offline zijn?
MS: Dat kan allebei!
"We willen dat zoveel mogelijk mensen de game spelen"
4G: Kingdom Hearts III verscheen niet op Switch en voorheen verschenen games uit de reeks enkel op handhelds van Nintendo, maar nu brengen jullie Melody of Memory naast PS4 en Xbox One ook naar Switch. Hoe belangrijk is het dat de game op die drie platformen speelbaar is?
IH: We willen dat zoveel mogelijk mensen de game spelen en dat ze dat kunnen op hun favoriete platform. We zijn dus bijzonder blij dat we Memory of Melody op meerdere platformen kunnen uitbrengen. Kingdom Hearts heeft uiteindelijk een geschiedenis op heel wat platformen, waaronder enkele van Nintendo, en met de Theatrhythm-games hebben we gemerkt dat er bij Nintendo heel wat fans zitten van het genre.
4G: Jullie beseffen toch dat heel wat Switch-eigenaars nu Kingdom Hearts III op Switch gaan willen?
IH: Haha, we snappen dat die vraag er ongetwijfeld gaat komen, maar ze zullen het voorlopig moeten stellen met het verhaal in Memory of Melody, dat een volledige samenvatting is van de voorgaande games en dus ook een goed instappunt is voor nieuwe fans. We zouden het fantastisch vinden moesten ze daardoor zin krijgen om de vorige games ook te spelen.
4G: We hebben nog één vraag, maar ongetwijfeld de moeilijkste. Met 140 songs hebben jullie heel wat keuze, maar wat is jullie favoriete nummer uit de game?
MS: Voor mij is dat eigenlijk heel eenvoudig: Vector to the Heavens. Ik vind het een heel leuk nummer om in de game te spelen.
IH: Ik hou echt van de Disney-liedjes en ik ga dus voor Under The Sea, dat heeft echt een geweldig ritme.
4G: Dank jullie voor jullie tijd.
"Under The Sea, dat heeft echt een geweldig ritme"
Kingdom Hearts: Melody of Memory verschijnt op 11 november voor PS4, Xbox One en Switch.
De juiste schrijfwijze van Kyrie is trouwens Kairi :p
Niet wat ik verwachtte van de eerstevolgende KH game, maar toch benieuwd. Enorme fan van de soundtrack
Geplaatst op 2020-09-08 19:46:38