HANDS-ON PREVIEW | Kingdom Hearts: Melody of Memory beurt je even op
2020 is voor ons allen al een erg zwaar jaar geweest. Wat kan er dan beter van pas komen dan wat zeemzoeterige Disney-figuren om je op te vrolijken. Kingdom Hearts is terug en ditmaal in de vorm van een ritmegame, waarbij muziek en een goed gevoel voor timing centraal staan. Geen complexe verhaallijnen dus deze keer, maar een spel waarbij je je verstand op nul kunt zetten. Wij mochten onlangs aan de slag met de demo en zijn alvast opgebeurd door een flinke scheut nostalgie.
Kingdom Hearts: Melody of Memory is een spel waarbij hoofdpersonages Goofy, Donald Duck en Sora een spoor volgen dat bezaaid is met vijanden, muzikale combo’s, vijanden, schatkisten en nog meer vijanden. De drie helden lopen naast elkaar en passeren op het ritme heel wat obstakels. Door op het juiste moment aan te vallen, kun je korte metten maken met de duistere figuren.
Hoe meer vijanden er tegelijk op het scherm zijn, hoe ingewikkelder de combo’s die je moet uitvoeren. Eigenlijk doet het sterk denken aan Guitar Hero en Rock Band, waarbij de vijanden de noten representeren die langs de gitaarhals over het scherm glijden. Alleen had je in die games nog een “muziekinstrument” in je handen en moet je je in Melody of Memory tevreden stellen met een controller.
Alles wat je doet levert punten op en de bedoeling is uiteraard om een zo hoog mogelijke score te behalen. Je kunt de moeilijkheid zelf bepalen, maar zelfs de lagere moeilijkheidsgraden zijn best pittig in het begin. Om het geheel moeilijker te maken, zijn er ook vliegende vijanden. Je zult eerst moeten springen om deze wezens een klap te verkopen. Daarnaast zijn er nog zwevende noten die je moet verzamelen om bonuspunten te verdienen. Er zijn ook kisten die je kunt kapotslaan en vijanden die je enkel kunt verslaan met een speciale aanval. Als je een aanval mist dan deel je zelf in de klappen. Is je levensbalk leeg, dan stopt het nummer en moet je opnieuw beginnen.
De demo bevatte in totaal vier nummers: Welcome To Wonderland, Hand in Hand, The Rustling Forest en Wave of Darkness I. Deze nummers zijn afkomstig uit voorgaande Kingdom Hearts-games. Grote fans van de franchise zullen alles herkennen en met nostalgie terugdenken aan gespeelde levels uit vervlogen tijden. Laat ons duidelijk zijn, Kingdom Hearts games bevatten vaak emotionele en catchy deuntjes en na vijftien games is er dus een uitgebreide catalogus om een selectie uit samen te stellen.
Op de achtergrond zie je steeds het level waarvoor het liedje oorspronkelijk werd gebruikt. We worden dus teruggebracht naar Alice in Wonderland, Belle en het Beest en Traverse Town. Deze achtergronden zijn nostalgisch, maar zijn extreem steriel. Je loopt bijvoorbeeld voorbij de tafel van de Mad Hatter, maar er is geen Mad Hatter te bespeuren. Goofy, Donald Duck en Sora zijn blijkbaar helemaal alleen op pad. Vreemd dat ontwikkelaar Square Enix deze keuze heeft gemaakt.
Het volledige spel zal een kleine verhaallijn kennen, waarbij je levels en gebeurtenissen uit de vorige games bezoekt. In totaal zullen twintig bekende figuren waaronder Simba, Hercules, Beest je kunnen vergezellen doorheen dit muzikale avontuur. Je zult ook tegen bekende schurken mogen vechten, waarbij de gameplay net wat anders verloopt. Helaas was dit alles niet speelbaar in de demo en weten we dus niet wat we precies mogen verwachten.
Square Enix wil het lange bestaan van Kingdom Hearts vieren en Melody of Memory is de verjaardagstaart waarvoor alle voorgaande games aan tafel komen zitten. Het lijkt erop dat dit spel vooral gesmaakt zal worden door de hardcore fans die weer even willen wegdromen op het ritme van de nostalgische muziek. Maar heeft dit spel wel genoeg te bieden? De vier levels die we konden spelen waren leuk, maar kenden weinig tot geen variatie. Daarom is het dus afwachten op de volledige game, die een verhaallijn en afwisseling zal moeten bieden om ook nieuwe fans aan te spreken.