Nintendo Switch for dummies
Afgelopen donderdag heeft Nintendo dan eindelijk een tipje van de geheimzinnige NX-sluier opgelicht. De console gaat voortaan door het leven als de Nintendo Switch. Naast een thuiservaring, kan je het toestel ook gemakkelijk met je meenemen om zo een draagbare ervaring te bekomen. Met dit artikel wilden we even een meer gedetailleerde kijk op de stand van zaken meegeven.
De Nintendo Switch werd aangekondigd door middel van een vrij hippe trailer, waarin heel wat jongvolwassen personen met de console omgaan. Hiermee lijkt Nintendo eerst en vooral de doelgroep van 16 tot 30 jaar aan te spreken. Deze doelgroep is men gedeeltelijk kwijt gespeeld na het lanceren van de DS en Wii. Het gehele design van de Switch is ook wat meer mat en serieuzer dan het typische DS- en Wii-design. Het moge duidelijk zijn dat Nintendo deze periode achter zich laat en met een frisse start wil herbeginnen.
Thuis kun je de Nintendo Switch in de Nintendo Switch-houder zetten, waarmee je het systeem op de tv kunt aansluiten. Zo kun je samen met je vrienden en familie in je woonkamer spelen. Zodra je de Nintendo Switch uit de houder haalt, wordt de handheldstijl automatisch ingeschakeld. De game-ervaring die je thuis beleefde, kun je dan onderweg voortzetten.
Aan weerszijden van de Nintendo Switch zitten Joy-Con-controllers die je kunt losmaken. Als je in je eentje bent, kun je in iedere hand een Joy-Con-controller houden. Als je met z’n tweeën bent, kan iedere speler er één gebruiken. Als je meer dan twee Joy-Con-controllers hebt, dan kun je zelfs met een grotere groep spelers aan de slag. Je kunt de controllers gemakkelijk opnieuw vastmaken aan het systeem of aan de Joy-Con-houder, die er uitziet als een traditionele controller. Indien gewenst kunnen spelers er ook voor kiezen om gebruik te maken van een Nintendo Switch-Pro-controller in plaats van de Joy-Con-controllers.
De Nintendo Switch console met de Switch-houder en de Joy-Con controllers
De gemiddelde 4Gamer wil natuurlijk graag weten wat hij of zij onder de motorkap van het toestel kan verwachten, maar veel informatie heeft Nintendo nog niet vrijgegeven. De dock of Switch-houder zal volgens Nintendo enkel dienen om het toestel te verbinden met de tv en van stroom te voorzien. We vermoeden dat deze houder dus geen hardware beschikt en dus alles daadwerkelijk in de tablet steekt. Het scherm van het draagbare toestel is een HD-scherm, dus we kunnen ons allicht aan een scherm met een resolutie van ten minste 720p verwachten.
NVIDIA gaf kort na de aankondiging van de Nintendo Switch een persbericht vrij, waarin men liet weten dat de Tegra-chip het kloppend hart van het systeem zal worden. Zij die de mobiele wereld wat volgen, weten dat NVIDIA met de Tegra-architectuur vrij aardige krachtpatsers maakt, dus dat klinkt alvast veelbelovend. Naast een processor heeft de Tegra-chip ook een grafische chip die gebaseerd is op dezelfde GeForce-architectuur zoals we deze in de computervarianten kunnen terugvinden. Of men nu Maxwell of Pascal bedoelt, is vooralsnog onduidelijk.
Elke game zal met een klassieke controller speelbaar zijn
Voorts liet men weten dat er voor de ontwikkeling van de Tegra-chip heel wat werk is gestoken in het voorzien van een aangepaste ervaring. Meer dan 500 manjaren werden besteed aan het maken van onder meer aangepaste API's, systeemontwerp, systeemsoftware, engines enzovoort. NVN zou de naam van de API (application software interface) zijn en de nodige performance en efficiëntie met zich meebrengen. Zowel Nintendo als NVIDIA lijken hun huiswerk en voorbereiding dus zeer zorgvuldig gedaan te hebben, wat alvast een goede zaak is voor de ontwikkelaars, vermits ontwikkelen voor de 3DS en Wii U niet altijd een even aangename ervaring was.
Uit de preview video konden we zelf ook al opvallende zaken opmaken. Games zullen namelijk op cartridges geleverd worden. Op zich geen verkeerde keuze, want discs zijn erg gevoelig en kunnen niet zo snel gelezen worden. Vandaag de dag is flash media van 8 tot en met 32 Gigabye erg goedkoop, dus de productiekost zal voor Nintendo erg goed meevallen. Een tweede en laatste opvallend gegeven zijn de gaten bovenop het toestel. Deze suggereren een of andere vorm van actieve koeling. We weten niet of deze steeds actief is of enkel wanneer het systeem in zijn dock zal zitten.
Een game console staat of valt natuurlijk met het aanbod games. Van een drie minuten durende preview kan je geen waaier aan titels verwachten. Desalniettemin zagen we enkele games de revue passeren. Een game waarvan we reeds wisten dat deze op de Switch zal verschijnen, is The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Daarnaast konden we ook enkele seconden een nieuwe Mario-titel aanschouwen, dewelke alvast een knipoog is naar Mario 64 wat de besturing betreft.
Een ingezoomde versie van de Mario-game die we in de preview zagen
Ook zien we Mario Kart 8 en Splatoon in de beelden terug, maar zien we dat er wat nieuwe content (nieuwe haarstijlen en arena in Splatoon, nieuw personage in Kart) in de Switch-versies gestoken is. Allicht zal Nintendo dus met een Switch-versie van Splatoonn en Mario Kart 8 op de proppen komen, die wat extra content zal bevatten. Deze twee games zijn voorlopig evenwel niet bevestigd door Nintendo.
Third party-ondersteuning is altijd wel een pijnpunt voor Nintendo geweest. Met de Switch lijkt Nintendo wat meer ondersteunende partijen gevonden te hebben. In de preview zien we Skyrim en NBA 2K terug, dus deze games zouden we wel eens binnenkort officieel bevestigd kunnen zien. In de volgende afbeelding zien we welke partijen de Switch zullen ondersteunen.
Een overzicht van de partijen, uitgevers en bedrijven die de Nintendo Switch ondersteunen
Zij die een goed geheugen hebben, zien dat de situatie ten opzichte van de geplande Wii U-ondersteuning (zie volgende afbeelding) flink verbeterd is. Het is natuurlijk afwachten wat er net voor de console gemaakt zal worden, maar de intiële bereidheid tot het maken van Switch-games lijkt alvast ruim voldoende te zijn. Opvallende partijen zijn onder meer From Software, Bethesda en Epic games. Laatstgenoemde heeft namelijk via Twitter laten weten dat Unreal Engine 4 officieel voor de Nintendo Switch ondersteund zal worden. Een ander populaire engine, vooral voor indie-games, is de Unity-engine. Ook deze zal het Switch platform meteen ondersteunen. Hiermee lijken de twee grootste engines van de gaming industrie vanaf dag één aanwezig te zijn.
De support voor Wii U was nooit echt iets om over naar huis te schrijven
Op zich heeft Nintendo volgens ons een meer dan behoorelijke eerste beurt gemaakt, maar uiteraard blijven we na een slechts drie minuten durende preview video met ettelijke vragen achter. Zal het systeem en diens ook vlot genoeg zijn bij het wisselen of het navigeren? Is dit daadwerkelijk het enige platform waar Nintendo zich voortaan op zal focussen? Heeft men een verbeterde online-omgeving en online-infrastructuur voorzien? Welke (third party) games zullen wanneer verschijnen? Wat is de prijs van het geheel en wat zit er net in het gehele lanceerpakket?
Antwoorden op deze vragen zullen sowieso komen wanneer Nintendo een volledige presentatie over de Nintendo Switch zal geven. Blijkbaar moeten we hier toch nog even op wachten en zal de volledige Switch-onthulling dit jaar niet meer plaatsvinden. Aangezien de console een geplande release van maart 2017 heeft, kunnen we in januari of februari ons aan een stroom van informatie over de Nintendo Switch verwachten.