Guild Wars 2-dagboek: Deel 2
In het tweede deel van ons dagboek (hier kan je het eerste deel terugvinden) bekijken we de combat gameplay van het spel. Daarnaast verkenden we ook de PvP- en WvW-modi en sluiten we af met een bespreking van de guilds. Zeg nu zelf, het spel zou niet Guild Wars heten als er geen guilds in zouden zitten.
Als we alles over de gameplay van Guild Wars 2 moeten bespreken, kunnen we nog enkele delen in onze dagboek schrijven. Net zoals iedere MMORPG zijn er tal van zaken die je gaandeweg zal leren, dus we zullen de gameplay voornamelijk beperken tot de basiscombat van zowat iedere klasse. Allereerst kunnen we zeker stellen dat de combat in het spel enorm dynamisch is, want stilstaan in een gevecht is dikwijls geen goed idee. Je kan namelijk een beperkt aantal malen een welgemikte aanval ontwijken. Spreuken of bepaalde effecten van een vijand in een gebied worden aangegeven door een rood cirkeltje op de grond, terwijl een witte cirkel een spreuk of een effect van een medespeler is. Ook in dit geval loont het de moeite om regelmatig je dodge te gebruiken om de effecten te ontwijken.
Er zijn een heel aantal soort wapens beschikbaar, waarvan iedere klasse de keuze heeft tussen een aantal van deze soorten. Elke soort wapen heeft een vast aantal skills, wat op het eerste zicht misschien een beetje vreemd lijkt. Er zijn echter nog 5 andere skillslots die je zelf met een heleboel verschillende soorten skills kan invullen. Op deze manier is er toch nog heel wat variatie mogelijk in de skills die je kan gebruiken. Een ander voordeel is dat je je basis-skills van je wapen na een heel aantal levels echt heel goed onder de knie hebt en zo combo’s leert maken. Voor zij die toch graag meer variatie willen, heeft de ontwikkelaar iets bedacht. Je kan op eenzelfde moment in de combat over twee verschillende wapensets beschikken en deze onmiddellijk wisselen. Dit verhoogt het aantal mogelijkheden en skills enigszins en geeft de speler ook de mogelijkheid om snel van strategie te veranderen.
Iedere Profession heeft daarnaast een aantal unieke skills. Onze Guardian beschikt namelijk over drie Virtues die voor tijdelijke krachten voor onszelf en onze medespelers zorgen. Een Elementalist heeft op zijn beurt weer de keuze uit vier attunements, waardoor andere elementaire skills mogelijk zijn. Voor iedere klasse is er een dergelijk principe aanwezig en wij vonden de combat in het spel alvast zeer geslaagd. Het is op zich niet enorm ingewikkeld of moeilijk om te leren, maar er is volgens ons genoeg variatie nodig om verschillende tactieken uit te werken. Zij die liever een visuele voorstelling hebben, zijn wellicht met onderstaande afbeelding geholpen. Dit diagram geeft het skillsysteem alvast mooi weer, zodat we geen hele ontleding hoeven te schrijven over dit principe.
Tegen andere spelers
Al het voorgaande in onze dagboek ging over het PvE-gedeelte. Er zijn heel wat spelers die zich liever bewijzen tegenover andere spelers en dat kunnen we in de PvP-modus doen. Het PvP-gedeelte van Guild Wars 2 is enorm uitgebreid. Je hebt tal van wapens en armor om te gebruiken, maar het leuke aan deze PvP is dat de stats en het level voor iedereen hetzelfde zijn. Op deze manier heeft niemand een voordeel wat armor en wapens betreft, zodat het echt aankomt op je eigen skills en nadenkwerk. Door veel PvP-matchen te spelen en eventueel te winnen kan je stijgen in rang om vervolgens meer cosmetische beloningen vrij te spelen. Spelers hebben in PvP ook de mogelijkheid om snel een bepaalde server te joinen en aan de actie deel te nemen of om zelf een toernooi op poten te zetten.
Het feit dat de stats voor iedereen gelijk zijn, wil niet zeggen dat er geen mogelijkheid is om eigen builds te maken of er een twist te geven aan de basisbuild. Je kan in je armor en wapens verschillende voorwerpen steken die een bepaalde effect hebben. Op deze manier verkrijg je een build die het beste bij jouw bedoeling (aanvallend of verdedigend) zal passen. Een Guardian kan je bijvoorbeeld extra leven of verdediging geven om er een ultieme tank van te maken, terwijl een Warrior misschien baat heeft bij extra cricital damage.
Er zijn vier PvP-maps beschikbaar in Guild Wars 2 en slechts een modi. Op dit moment kunnen we immers enkel aan de Conquest-modus deelnemen. In deze modus is het eenvoudigweg de bedoeling dat we in een team van maximum 8 personen tegen het andere team winnen. Punten scoren doe je door bepaalde belangrijke punten in de map met je team in beslag te nemen en door anderen te doden. Een heel herkenbaar principe dus, maar wel eentje die het nog steeds doet.
De vier maps zijn ieder uniek en bevatten naast een heel ander uiterlijk en vormgeving ook een secondary mechanic. Zo heb je in een map trebuchets die je kan herstellen en afvuren op de tegenstander, terwijl je in een andere map haaien voor jouw team kunt laten vechten indien je een bepaald punt weet te veroveren. Dit alles zou er toch voor moeten zorgen dat de Conquest-modus gevarieerd blijft voor iedereen en dat veteranen hier uren plezier aan kunnen beleven. Tijdens onze perstrip bij NCSoft werd er al eens gehint naar toekomstige modi, dus als de Conquest-modus je na enige tijd weet te vervelen, is er alsnog een grote kans dat je in de toekomst je gading zal vinden.
Wereld tegen wereld
Als de ietwat kleinschalige toernooien uit de PvP niets voor je zijn en je graag van groteske veldslagen houdt, dan is WvW (World vs World) zeker iets voor jou. In deze modus strijden drie servers en honderden spelers op vier grote battlegrounds tegen elkaar. De bedoeling is om een zo hoog mogelijke score te behalen om zo van de andere twee servers te winnen. De score wordt onder meer berekend door het aantal basissen en gebouwen dat jouw server op bepaalde momenten in bezit heeft. Natuurlijk zorgt het grote kasteel voor meer punten dan een kleinere burcht, maar het is toch belangrijk om zo veel mogelijk van deze nederzettingen te bezitten. Toch is dit allemaal niet zo simpel als het lijkt, want buiten de tegenstanders zijn tal van zaken die deze opdracht bemoeilijken en waar je server rekening mee moet houden.
Nederzettingen moeten namelijk ten alle tijden bevoorraad kunnen worden. Met deze bevoorrading kan je je nederzetting herstellen of groteske oorlogstuigen bouwen. De bevoorrading gebeurt via bepaalde routes die een speciale karavaan zal nemen. Dat je deze routes moet beveiligen, lijkt ons niet meer dan logisch, maar dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn nog tal van andere zaken die WvW een heel strategische bedoening maken, zoals dynamische events en de orb of power. Dit is een machtige kristal dat, eenmaal in bezit van je server is, stevige bonussen weet te geven. Hoe dan ook is WvW een modus die menig liefhebber van grootse veldslagen uren en uren kan zoethouden, getuige de enorme wachtrijen op drukke servers. Mensen die normaal niet zo thuis zijn in deze zaken, kunnen alsnog best eens een kijkje nemen, want het is toch wel een aparte en plezante belevenis. Over ervaring gesproken, net zoals alle andere bezigheden in Guild Wars 2 levert ook WvW heel wat experience op die ook voor de PvE geldt.
Guilds in Guild Wars 2
Het dagboek afsluiten doen we met een bespreking van de guilds in het spel. Misschien dat de titel Guild Wars 2 wat misleidend is, want het is in deze game zeker niet de bedoeling dat de gildes van spelers tegen elkaar strijden. Een gilde is vooral een sociale bedoening waar gelijkgezinden zich enorm mee kunnen amuseren. Tevens weet een populaire guild met veel members die het goed met elkaar kunnen vinden de betrokkenheid in het spel enorm te verhogen. Intussen heeft ondergetekende als officer zelf wat ervaring opgedaan met onze eigen 4Gamers-gilde. Naast het feit dat je een apart chatkanaal hebt om met andere (4)gamers te praten, levert een guild nog wat meer voordelen op.
Voor elk event dat spelers voltooien, verkrijgt men namelijk influence. Met deze influence kunnen guild leaders en/of officers allerhande zaken laten bouwen. Dit kan gaan van een gemeenschappelijke bankopslag, een embleem voor op je armor tot tijdelijke buffs die meer xp opleveren. Het Influence-systeem zit heel goed in elkaar en met een populaire gilde zal je niet veel problemen hebben om heel wat zaken uit te bouwen. Nog interessanter is het feit dat je je zonder problemen kan aansluiten bij meerdere gildes. Je kan echter slechts een guild tijdens je speelsessie vertegenwoordigen, maar dat vinden we niet meer dan logisch. Hoe dan ook zit het guild-systeem goed in elkaar en buiten de sporadische lagproblemen door de enorme drukte op de server hebben we hier niet al te veel op aan te merken.
Dit was het alweer voor het tweede gedeelte van onze Guild Wars 2-dagboek. Volgende keer mogen jullie je nog verwachten aan een blik op zaken zoals crafting en dungeons. Het derde deel zal een geheel worden van de twee dagboeken en aanvullingen om zo de finale review van Guild Wars 2 vormen.