Guild Wars 2-dagboek: Deel 1
Tegenwoordig wordt de gamewereld overspoeld met een overvloed aan MMO’s en F2P-games. Het is zelfs vaak zo erg dat we de bomen door het bos niet meer zien en het onmogelijk is om zowat iedere game eens te bekijken of te spelen. Een game stak er sedert enkele jaren met kop en schouders boven uit, namelijk Guild Wars 2. Deze MMORPG zou volgens de makers een ware revolutie in het genre ontketenen. Dankzij een open houding van de ontwikkelaar en veel hands-on mogelijkheden duurde het niet lang meer vooraleer de hype losbrak. Een van de opvallendste zaken was het feit dat Guild Wars 2 slechts een eenmalige aankoop vereiste en geen maandelijkse abonnement oplegt, wat toch wel vaak een groot knelpunt was voor het spelen van een MMO. Kan het spel de enorme hype waarmaken?
Eigenlijk kunnen we Guild Wars 2 in vier aparte onderdelen verdelen. We hebben namelijk de PvE (Player versus Environment), Personal Story (inhakend op de PvE), PvP (Player versus Player) en WvWvW (World versus World versus World). Een hele boterham dus, maar het loont zeker de moeite om alles grondig te verkennen, vandaar dat een dergelijke review niet op 1-2-3 klaar is. Daarom zullen we bij 4Gamers de review opslitsen in meerdere delen om onze bevindingen met jullie te delen. Beginnen doen we ditmaal met het verhaal en de PvE.
Tyria, 250 jaar na dato van de gebeurtenissen in het originele Guild Wars-spel. De vijf grote Elder Dragons zijn ontwaakt uit hun slaap en drijven de wereld naar complete chaos en vernieling. De eens zo prominente macht van het menselijk ras is niet meer en andere rassen hebben intussen delen van hun grondgebied opgeëist. Een aantal steden heeft de tijd des tands doorstaan, maar onderging grondige veranderingen. Nu komt het er echter op aan dat de vijf rassen (Asura, Charr, Human, Norn en Sylvari) hun verleden achter zich laten en samen de strijd aangaan tegen al het gevaar dat zich over Tyria verspreidt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zal alvast iemand de geschiedenisboeken in gaan. Die iemand, dat ben jij. Welkom in de wereld van Guild Wars 2, waar jij kan doen en laten wat je wil en zo een steentje kan bijdragen tot de redding van Tyria.
Zoals eerder gezegd zijn de PvE en Personal Story dermate met elkaar verbonden dat het onmogelijk is om deze twee pijlers apart te bespreken. In feite kan je de Personal Story beschouwen als de main quest en de leidraad doorheen het spel. De Personal Story zijn instanced opdrachten die uniek zijn voor ieder van de vijf rassen en elk ras zal zijn aandeel hebben in het grote, overkoepelende verhaal. Of je nu voor de stoere en dappere Norn, de gewelddadige Charr, de heldhaftige mensen, de slimme Asura of de serene Sylvari kiest, er is toch heel wat verschil tussen de rassen en de verhalen te bespeuren. Er werd voor deze playthrough gekozen om vooral op de Norn te concentreren om deze uiteindelijk naar level 80 te leiden. Dit dappere ras kent een verhaal dat vooral gebaseerd is op het zich bewijzen ten opzichte van anderen en wraak op de draak Jormag en diens aanhangers.
Hoe het verhaal begint en zich ontvouwt, is afhankelijk van de keuzes die je aan het begin en doorheen het spel maakt. Deze keuzes zijn niet altijd even gemakkelijk te maken, want vanaf level 20 word je toch al voor enkele grote dilemma’s gesteld. Uiteindelijk zouden alle verhalen wel ongeveer samenkomen, maar de wegen die afgelegd worden zijn anders of takken zich op bepaalde punten af. We vinden het verhaal tot nu toe enorm geslaagd en eigenlijk kan de Personal Story bijna als een volwaardige singleplayer-ervaring beschouwd worden. Hier en daar zijn er wat onduidelijkheden omdat het verhaal soms grote sprongen maakt en interessante gebeurtenissen overslaat, maar we vermoeden dat de gemiddelde speler zich hier niet meteen aan zal storen.
De andere vier rassen hebben we tijdens de bèta en stress tests ook even verkend en ook deze verhalen waren interessant genoeg om ons onmiddellijk mee te slepen. De feedback en ervaring van de leden uit de 4Gamers-gilde over het verhaal in alle rassen klinken alvast zeer positief. Het komt er vooral op aan om zelf te ontdekken en na te gaan welk ras jou het meeste aanspreekt. Ook de keuzes zijn eerder een kwestie van persoonlijke smaak, daar ze het verhaal beïnvloeden en dus niet betere of slechtere beloningen opleveren. Qua ervaringen is de Personal Story zeker de moeite waard om te spelen, want je krijgt een heel interessant en uitgebreid verhaal voorgeschoteld dat nog eens vol epische momenten zit.
De Personal Story geeft een heel mooi aantal ervaringspunten, maar dit is onvoldoende om het verhaal aan een stuk door te spelen. Het is dan ook de bedoeling dat we effectief met anderen heel wat opdrachten in de vorm van static en dynamic events voltooien. Het leuke aan deze events is, in andere MMO’s beter gekend als quests, dat je geen hele lap tekst krijgt om vervolgens je opdracht te voltooien. Je komt aan in een bepaald gebied en ziet iets gebeuren. Dit kan variëren van nederzettingen onder vuur tot het verzamelen van allerhande materialen voor een bepaalde NPC. Er zijn honderden van deze dynamische events te bespeuren en meestal hebben deze ook consequenties op de wereld romdom je.
Wij slaagden er bijvoorbeeld eerst niet in om een tijdelijk kamp te verdedigen en bijgevolg faalde het event. Je ziet de NPC’s terugtrekken naar een ander kamp en een aanval voorbereiden, terwijl de vijand jouw vorig kamp grotendeels tot schroot geleid heeft. Wanneer de voorbereidingen getroffen zijn, wordt het dan weer tijd om zelf ons vroegere kamp aan te vallen, wat nadien vervolgd werd met een soort van bossfight. Dit geeft de speler zeker de indruk dat de wereld en gebeurtenissen zeer dynamisch aanvoelen, al maakt de ontwikkelaar vooral gebruik van een soort van kettingreactie waarin events zich verder ontwikkelen tot een bepaald punt of terug achteruit gaan wanneer de opdracht faalt. Een slim principe dat toch wel het MMO-genre de nodige verandering weet te geven en zorgt voor een juiste evolutie van het genre.
Op het moment van schrijven zijn we beland aan level 70 en kunnen we zeggen dat het overgrote merendeel van de events echt heel leuk zijn en je je niet snel zal vervelen. Onze tip is dan ook om zo veel mogelijk op verkenning te trekken, want dan kom je ongetwijfeld heel wat gebeurtenissen tegen. Naarmate je in de gebieden voor hogere levels komt, merkten we toch op dat er heel wat van deze events last hebben van bugs, waardoor ze niet vorderen en ze bijgevolg onspeelbaar zijn. We hopen dan ook dat Arenanet deze problemen de komende weken weet op te lossen, daar het merendeel van de vroege vogels onder de spelers stilaan deze regio’s begint te verkennen.
Deze nieuwe manier van questen blijkt effectief te werken en de betrokkenheid en het aandeel van de speler enorm te verhogen. Door middel van een statusbalkje rechtsboven wordt de vooruitgang bijgehouden. Normaal gezien is menig MMO-speler gewoon om een vooraf bepaald aantal monsters te doden of voorwerpen te verzamelen, maar in dit spel is de progressie van een event helemaal afhankelijk van het aantal mensen dat deelneemt. Op deze manier kan iedereen gezamelijk de opdracht voltooien en elkaar helpen. Guild Wars 2 wil namelijk een zeer sociaal spel zijn en dit principe van events past daar zeer goed bij. Voorts wordt het sociaal aspect bevorderd door het verkrijgen van xp voor het reviven van je medespelers, het krijgen van bonus xp en aparte loot wanneer je met meerderen een vijand weet te verslaan en nog veel meer.
Een laatste aspect van de PvE waar we zeker even aandacht aan willen besteden, is de exploratie in het spel. Afgaande op de vele screenshots en trailers, die in het verleden uitgebracht zijn, is de wereld van Tyria een zeer gedetailleerde wereld vol met mooie details. Om de speler aan te zetten om te gaan rondlopen, maakt men gebruik van allerhande markers zoals Points of Interest, een Vista en Waypoints (die vooral gebruikt worden om je doorheen de gigantische wereld te teleporteren). Het loont zeker de moeite om deze eens te bezoeken, want het uitzicht of de details op die plaatsen zijn een lust voor het oog. Daarnaast worden mensen die volledige maps weten te verkennen en voltooien getrakteerd op heel wat XP en beloningen in de vorm van wapens en handige voorwerpen.
Dit was het eerste deel in wat uiteindelijk een zeer uitgebreide review van Guild Wars 2 zal worden. Binnenkort kunnen jullie onze ervaringen met zaken als PvP, WvW, crafting, guilds en nog veel meer verwachten. Op het einde van de rit zullen we ook sowieso kijken naar de evolutie van het spel tijdens de eerste weken na lancering. Arenanet heeft toch heel wat problemen die dringend opgelost moeten worden en we zijn dan ook benieuwd of de ontwikkelaar er effectief in slaagt om weldra de belangrijkste bugs en problemen op te lossen.