REVIEW | Dragon's Dogma II is een stap terug in de tijd, en niet op een goede manier
Het is je dag niet vandaag. Eerst snijdt een draak je nog-kloppend hart uit je borst, om het voor je ogen als amuse-bouche te verorberen. Wanneer je dan eindelijk wakker wordt na dat trauma, zit je in de gevangenis, die prompt door een ander monster aangevallen wordt. Wanneer je - terecht - de benen neemt om al die gekheid te ontsnappen, kom je erachter dat dat nog maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg der waanzin was. Welkom in Dragon’s Dogma II.
In Capcom’s RPG-sequel stap je in de laarzen van de Arisen, een mythische figuur die (door de hierboven vermeldde culinaire situatie) verbonden is met de magische kracht van een draak. De Arisen vecht niet alleen. Je kan namelijk Pawns rekruteren, transdimensionele bezoekers wiens enige doel in het leven is om mythische figuren zoals jezelf te zoeken en te volgen. Als we je nu al kwijt zijn, nemen we je het zeker niet kwalijk: het is even vreemd als het klinkt. De Arisen en zijn Pawns gaan aan de slag om een complot te ontmaskeren en, als het even kan, een vinger in de keel van de draak te gaan steken, in de hoop dat die je hart weer ophoest.
Wanneer de game van start gaat, kies je eerst de look van je Arisen. De character creator die Capcom je voorschotelt, is vrij basic. Je kan er vrij overtuigende personages mee maken, maar de uncanny valley lonkt toch in de achtergrond. De bewoners van Vermund zelf lijden ook aan hetzelfde syndroom. De camera neemt tijdens conversaties meestal ook vreemde hoeken om de NPC’s in beeld te brengen, die niet altijd even flatterend zijn.
Naast de look van je personage, kies je ook een Vocation. Dit zijn de standaard RPG-klassen: fighter, archer, thief en mage. Weinig nieuws onder de zon hier dus, maar deze klassen zijn wel nodeloos restrictief. Een mage en archer hebben bijvoorbeeld nagenoeg geen enkele manier om zich close range te verdedigen. Je kan extra Vocations vrijspelen, waarvan sommige iets minder strikt afgelijnd zijn, maar dat neemt de kritiek op het vroege spelverloop niet weg. Je hangt niet vast aan je keuze en kan vrij makkelijk tussen je vrijgespeelde klassen wisselen, maar dat brengt iedere keer weer ongemakkelijk veel geklooi met je uitrusting met zich mee.
Je inventory, alsook de andere menu’s in het spel, zijn enorm onduidelijk opgebouwd. Nadat je enkele uren aan het sukkelen geweest bent met het combineren en uitwisselen van items, begint de vraag te dagen wie bij de ontwikkelaars vond dat de huidige versie gebruiksvriendelijk is. Je draagcapaciteit is ook belachelijk beperkt. Een kampeerkit, die vrij integraal is om de ruige nachten in de wildernis te overleven, neemt al een groot deel van je vermogen in. Wanneer je tussen Vocations wisselt, moet je naar een andere locatie lopen om daar de gepaste items uit je storage te halen, want de uitrusting van twee klassen bijdragen is genoeg om je Arisen door z’n krakkemikkige knieën te doen zakken. De makers zien Dragon's Dogma II zelf als een iteratie op de vorige game, in plaats van een volledig nieuwe ervaring. Dat is op zich een mooie gedachte, maar in het laatste decennium hebben RPG-games heel wat UI- en UX-verbeteringen meegemaakt. Die legt Dragon’s Dogma II mooi allemaal naast zich neer. Het resultaat is een game die veel ouder voelt dan ‘ie daadwerkelijk is, en niet op een goede manier.
Dat voel je ook in de performance op consoles. Wij hebben de game getest op een Xbox Series X. Die draait aan een unlocked framerate, die verhoogt wanneer er weinig op het scherm staat en verlaagt wanneer de game meer zaken moet renderen. Het hoofddoelwit is 30 frames per seconde, maar de game heeft over het algemeen al moeite om die toch-wel-erg-lage lat te halen. In de tijden van het originele Dragon’s Dogma waren games met zulke erbarmelijke performance meer de norm dan een uitzondering, maar in 2024 verwachten we beter.
Ook op andere vlakken voelt Dragon’s Dogma II aan alsof het in de jaren 2010 is blijven steken. Je Pawns, die je kunnen vergezellen op je reis, houden ervan om je constant op nieuwsgierigheden in je omgeving te wijzen, zoals een ladder of een schatkist, zelfs wanneer er geen enkele logische manier is waarop ze deze al zouden kunnen gezien hebben. Ook wanneer er niets speciaals te ontdekken is, kwetteren je metgezellen lustig verder, zich pijnlijk onbewust dat ze dezelfde gesprekken tien minuten eerder geleden nog maar gevoerd hebben. Soms voelt het als een ode aan de nonsensicale NPC-gesprekken uit The Elder Scrolls IV: Oblivion, maar we vermoeden dat die homage niet bewust is.
Het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel in Vermund, waarin de hoofdbrok van de actie zich afspeelt. Deze op-Middeleeuws-Europa-geïnspireerde wereld is prachtig vormgegeven, met indrukwekkende vergezichten en veel verborgen plekken om te ontdekken. Veel van die plaatsen worden echter bewoond door duistere wezens, wiens favoriete bezigheid het is om onschuldige reizigers (en moordzuchtige Arisen) om zeep te helpen). Later in de game kom je ook in andere regionen terecht, zodat er toch wat variatie is.
Zolang de framerate stabiel blijft en je pawns even hun snater houden, is Dragon’s Dogma II best aangenaam om te spelen. Iedere Vocation speelt anders. Als magiër houd je je metgezellen gezond terwijl je af en toe bliksem of vuur uit je handen doet schieten, of bezweer je de wapens van je groepsleden om ze sneller en dodelijker te maken. Als krijger leer je speciale technieken om je snel bij je vijanden te krijgen, om vliegende tegenstanders naar de begane grond te halen, enzovoort. De combat voelt soms wat losjes en imprecies aan, maar is bevredigend genoeg om je geboeid te houden. Je kan ook vijanden vastgrijpen of, in het geval van grote bosses, ze zelfs beklimmen en op die manier schade toebrengen. Let alleen op met vliegende vijanden: een griffioen deinst er niet voor terug om zelfs mét je Arisen als extra bagage het luchtruim te kiezen. Als je stamina-balk leegloopt terwijl je nog aan het monster zijn poten bengelt, mag je hopen dat je een recente savegame op zak hebt.
Dan is er nog het verhaal. De plot van Dragon’s Dogma II komt maar heel langzaam op gang. Doorheen het spelverloop wachten wel enkele twists, maar als je het vergelijkt met dat andere fantasy-epos dat enkele maanden geleden uitkwam, voelt deze soms iets te braaf en ongeïnspireerd aan. De expositie wordt voornamelijk gebracht in een faux-Shakespeareaans Engels, met een stevige dosis “pray”s en “harken”s. Capcom probeert ongetwijfeld om op die manier de Middeleeuwse sfeer nog wat authentieker over te brengen, maar het is moeilijk om dat serieus te blijven nemen.
Dragon’s Dogma 2 is een game die vooral fans van het origineel tevreden zal stellen. De mooie gamewereld en spannende gevechten zorgen af en toe voor memorabele momenten, maar het totaalpakket voelt te gedateerd om voor nieuwe spelers een echte aanrader te zijn. Op zich geen dealbreaker, maar de lage framerate en frequente haperingen maken het er niet beter op.
- Mooie en boeiende gamewereld
- Spannende combat mechanics
- Tegenvallende performance op console
- Ontoegankelijke user interface
- Pawns zwijgen niet
Wtf? Wel erg laag. Grote sites geven het pak hoger. Eerste DD was fantastisch.
Geplaatst op 2024-03-20 16:07:52
True!
En de review lezend heb ik toch serieus men twijfels in hoeverre de game uitvoerig werd getest...
Geplaatst op 2024-03-20 18:30:17
Omdat de eerste goed was betekent niet dat de tweede dat automatisch ook is.
En grote sites hun scores zijn altijd te hoog bij gehypte games
Geplaatst op 2024-03-20 20:42:43
Ok check dan metacritic; staat nu op 87 voor ps5 en 90 voor pc... Dus enorm verschil met score van hier.
Geplaatst op 2024-03-20 20:52:39
"En grote sites hun scores zijn altijd te hoog bij gehypte games"
Maar nen AC Mirage krijgt hier 85. Als het maar mainstream en simpel genoeg is scoort het hier meestal wel goed.
Geplaatst op 2024-03-20 21:30:14
4G is altijd heel sympathiek geweest voor dat soort Ubisoft games in het algemeen.
Geplaatst op 2024-03-20 23:19:33
69/100 nice!!
Het is dus in werkelijkheid een top game xD
Geplaatst op 2024-03-20 16:10:07
Hier lees ik dat de character creation basic is terwijl je op alle andere sites leest dat het miss 1 van de beste is.
Geplaatst op 2024-03-20 17:15:13
Inderdaad, de char creator was zelfs al te downloaden voor het spel uit was en kreeg enorm veel goede reacties.
Hoe meer ik andere reviews lees hoe meer ik zie hoe amateuristisch deze review is. Weeral een fail for 4gamers.
Geplaatst op 2024-03-20 17:28:34
Ik was echt verbaasd door de mogelijkheden van de character creation. Enorm uitgebreid.
Geplaatst op 2024-03-21 10:40:34
Ik heb zwaar het gevoel dat de schrijver van deze review heel veel moeite deed zijn afkeer voor de game niet te subtiel over te brengen. Het enthousiasme druipt er van af...(sarcasm)
Er lijken toch ook wel inconsistenties te zijn in de review die de indruk geven dat de reviewer amper tijd doorbracht met het spel en maar snel een review geschreven heeft op basis van eerste indrukken of video's online. Maaaaarrr... ik kan ook verkeerd zijn.
Was er überhaupt kennis van de eerste game?
De character creation basic?!? Wtf? Die van Baldur's Gate 3 was 'basic' in vergelijking met die van Dragon's Dogma 2.
Toch maar een twijfelachtige review tbh
Geplaatst op 2024-03-20 18:01:51
'Was er überhaupt kennis van de eerste game?'
Moet dat? Je hebt toch geen kennis van de 1e game nodig om deze te kunnen spelen?
Geplaatst op 2024-03-20 19:19:42
Het helpt in ieder geval wel om de systematiek te begrijpen en een integrale visie te hebben. Bijvoorbeeld als je gewend bent auto te rijden maar nooit een Saab hebt gereden, dan ga je voor het eerst toch wat eigenaardigheden meemaken die door menig liefhebber wel worden gewaardeerd.
Concreet voorbeeld is dat de Dragon's Dogma 2 companions blijkbaar veel praten. Nou oké hoe is dat dan in verhouding met de eerste game? Het geeft in ieder geval een referentiekader.
Geplaatst op 2024-03-20 23:25:10
Maar we schrijven toch geen reviews enkel voor de fans? Dus ik zie daar de relevantie niet van in. Als de pawns veel praten, dan praten ze veel. Dan mag dat in de 1e game meer of minder geweest zijn, dat verandert toch niks aan de zaak?
Als iemand morgen de nieuwe COD moet reviewen, kan die toch ook zonder de vorige gespeeld te hebben zeggen of het een goed of slecht spel is?
Ik snap wel dat er een referentiekader moet zijn, maar dan binnen het genre van de game, en daar heeft Kenneth voldoende ervaring mee.
Hij schrijft bovendien met reden dat fans van het origineel dit ongetwijfeld een goede game zullen vinden, maar we schrijven geen reviews voor fans van de game. We schrijven reviews voor iedereen die de site bezoekt.
Plus dat een review natuurlijk voor een groot stuk een subjectieve mening blijft en je als lezer kan beslissen minder zwaar (of net meer) aan iets te tillen. Als hier geen score bij stond had de discussie wsl al een stuk minder geweest.
Dus ben je fan van DD1 en wil je een soort remaster/remake van die game, tel er dan gerust 15-20 punten bij.
Geplaatst op 2024-03-21 07:39:08
Waarom niet? Het kan al een beeld scheppen over de base mechanics in deze game en in hoeverre deze elementen zijn geëvolueerd, verbeterd en misschien een luie kopie zijn.
Want tenslotte waren bepaalde mechanics zoals het pawnsysteem groundbreaking in de eerste Dragon's Dogma en het lijkt me nog niet echt dat andere games of developers dit konden evenaren of zelfs gaan verbeteren.
Nonetheless, met een neutrale mind in deze game stappen kan idd een verfrissende review vormen. Naar mijn mening en zoals ik al zei, ik kan volledig verkeerd zijn of dit verkeerd interpreteren, valt hier ook wel heel hard op dat het geschreven is door iemand die de eerste game mogelijk nooit heeft gespeeld. Echter is neutraliteit hierdoor ver te zoeken en sijpelt het echt iets te hard door van iemand die tegen zijn zin dit spel ging testen.
Ok, het kan je ding niet zijn maar... laat dit niet te hard in je review merken en er zijn bepaalde segmenten in deze review waar je zelfs toch wel grote vraagtekens bij kan plaatsen. Vooral nadat ik het spel zelf al een paar uur heb kunnen testen, doet me toch wel twijfelen of er wel voldoende aandacht is geschonken om het spel globaal correct te reviewen. Ik zeg niet dat ik niet akkoord ben met sommige van de opmerkingen en een topscore verdient het spel al zeker niet. Voor een veteraan als Hideaki Itsuno zou je toch meer zorg en aandacht verwachten.
Nu ja, de eerste telg was bij launch ook hier en daar technisch onstabiel.
Ik ben akkoord dat je niet voor de fans schrijft want dan kan je evengoed je reviews laten voor wat het is.
Het scoresysteem kan misschien wel een revisie gebruiken, niet? Want op basis van welke elementen heeft hij een score gegeven? Ik veronderstel dat er verschillende categorieën (grafisch, audio, controls, gameplay, base value...) individueel beoordeeld worden en dit dan samen een eindscore vormt? Is het eventueel een idee dit in toekomstige reviews hier meer transparantie rond te geven?
Geplaatst op 2024-03-22 10:00:27, bewerkt op 2024-03-22 10:22:11
Deelscores zijn extreem onzinnig. Die hadden we vroeger en dat zorgt gewoon voor nog meer geklaag van lezers.
En hij heeft het niet tegen z'n zin gespeeld, net andersom. En is daardoor gewoon teleurgesteld in de game.
Geplaatst op 2024-03-22 10:13:39, bewerkt op 2024-03-22 10:15:31
extreem onzinnig? wauw, you shot that down without even giving it a single thought. It doesn't mean it can't be fixed or improved, even it was broken or criticised.
Maar is een totaalscore op een review gaan smijten zonder iets meer transparantie dan niet 'extreem onzinnig'? Want ik merk soms dat bepaalde games hier een relatief hoge score krijgen maar toch wel vrij veel (negatieve) opmerkingen krijgen. Nu, het kan zijn deze amper of niet doorwegen in een eindscore. Maar niet iedereen leest en redeneert niet op dezelfde manier, vandaar mijn opmerking.
Geplaatst op 2024-03-22 10:27:45
Deze review is toch maar basic. Duidelijk een grote afkeer als je tussen al het sarcasme door kan lezen.
Pawns kan je instellen hoeveel je ze wil laten praten, character creator is alles behalve basic en zeer uitgebreid ten opzichte van andere games.
En unlocked framerate kan slechter uitdraaien dan capped op 30 fps. Wil zeggen dat je frames gaan fluctueren.
Liever capped op steady 30 dan unlocked.
Misschien is tetris of pong meer in lijn voor deze reviewer.
Geplaatst op 2024-03-20 20:53:01
Waarom zou Kenneth afkeer hebben van een game die hij niet speelde in een genre dat hij heel graag speelt?
Geplaatst op 2024-03-21 07:40:16
Game haalt amper 30fps en draait op 20fps op momenten xD
Geplaatst op 2024-03-21 11:16:28
technisch geen hoogstandje en heeft zijn probs, maar het valt iets te hard op dat hij de game over de hele lijn lijkt af te kraken, alsof het concept van de game de auteur wereldvreemd lijkt.
Geplaatst op 2024-03-26 15:58:23
Laat ons niet vergeten dat het de mening van de reviewer is en dat het niet meteen bedoeld is om neer te schrijven wat mensen willen horen. OH daar is het een betere score en dit en dat maar het gaat nog steeds om de persoonlijke bevindingen van de reviewer. Ben ik blij met deze score nah maar ik respecteer de reviewer zijn mening.
Geplaatst op 2024-03-20 21:53:45, bewerkt op 2024-03-20 21:55:51
En dat is wat een goeie reviewer van een slechte onderscheid.
Kunnen naast en door eigen meningen kijken. Ik kan heel wat games opnoemen die ik absoluut niet graag speel of men ding niet zijn maar ik wel van in zie waarom ze zo hoogt geprijsd worden. Dit zijn gewoon de typische het is niet mijn game en ik ga het proberen verbloemen dat het me niet ligt, maar toch wat afbraak doen.
Geplaatst op 2024-03-20 23:18:10
Ik begrijp je ze. Maar jou mening laat ik nog wat verder achter mij liggen aangezien je hier zo graag komt en dat graag benadrukt wat je van deze website vind op beyond gaming ;p
Geplaatst op 2024-03-20 23:31:46
De beste reden om hier af en toe te piepen is voor dingen zoals dit. Het is een beetje zoals de HLN reacties lezen en soms durf ik me eens moeien xD
Geplaatst op 2024-03-21 00:09:47
Ik ben blij dat ge u plekje hebt gevonden <3
Geplaatst op 2024-03-21 00:48:12
Nu ben ik wel benieuwd trouwens wie je bent op BG :p
Geplaatst op 2024-03-21 14:38:34
Ah, ik zie dat er op '9Lives' nog maar weinig veranderd is als het over ons gaat
Geplaatst op 2024-03-21 07:47:03
Maar het is net wel zijn type game. Ik heb al een massa andere reviews van deze game gelezen en de hoeveelheid 'ik was fan van het 1e deel' dat ik al heb gelezen, doet mij denken dat er daar een stuk minder is gekeken naar wat het publiek wil.
Ik heb een review gelezen van een gereputeerde site, die spreekt over slechte performance, quests die niet duidelijk waren, quests die gebugd waren etc, maar wel vervolgens 89 geeft... Dat snap ik veel minder.
Een andere review geeft quasi dezelfde conclusie als hier, maar geeft vervolgens wel 5/5...
Allez ja.
Geplaatst op 2024-03-21 07:45:13
Dat zijn zaken die ook niet goed zijn uiteraard. Ik ben mss vaak hard op 4gamers hier, maar dat wil niet zeggen dat ik alle andere reviews top vind eh. In general zijn reviews van grote kanalen altijd wel ergens niet 100% ok (vooral als ze met meerdere reviewers werken).
In beide gevallen is het gewoon te persoonlijk.
A) Je houd van het spel en ziet de flaws niet.
B) Je houd van het spel en had meer verwacht of bent wat pissed dat het niet is wat je wou.
Beide zijn echt verstaanbaar vanuit een persoonlijk standpunt, als ik over een game praat ga ik ook vaak één van die standpunten aan nemen, maar dat geld voor mij persoonlijk. Ik ben geen reviewer en ik ga niet zeggen dat wat ik vind de regel is voor dat spel.
Daar ligt voor mij het grote verschil, een goeie reviewer moet zijn eigen verwachtingen en meningen soms kunnen aan de kant zetten, uiteraard niet 100%. Maar als je in beide richtingen voelt dat je persoonlijke "emotie" veel invloed heeft op je review is het eigenlijk niet zo heel goed.
Daarom dat ik vaak ook weinig belang hecht aan reviews van grote nieuwssites. Wat het beste werkt is één specifieke reviewer vinden die echt dezelfde interesses en smaak heeft als jezelf. Zelf als die persoon iets te persoonlijk zou reviewen, dan nog weet je dat je er kan op vertrouwen omdat je op dezelfde lijn zit meestal en de kans is groot dat zijn persoonlijke emotie dezelfe gaat zijn als de jouwe.
Maar als je een site runt waar meerderen reviews schrijven is dat veel lastiger want je kan je zelf niet echt goed spiegelen en dan is een te persoonlijke review gewoon vaak geen goed uitgangspunt en dan ga je ook meer globalere vergelijken en zeggen van "Ja, ok iedereen geeft 8 a 9 en deze met moeite een 7, en de kous is meteen af."
Ik geef u dus zeker geen ongelijk in wat je zegt, maar eigenlijk ligt het wat tussenin wat het zou moeten zijn. En bij 4gamers heb ik gewoon een algemeen beeld dat door heen de jaren wat ontwikkeld is waarbij ik merk dat er hier wel een groot voordeel is als het gaat over populaire AAA games. Er heerst zo wat een casual mindset hier, dat is mijn gevoel toch en vaak als de games wat nicher zijn zie je ook de meer bizare reviews.
Geplaatst op 2024-03-21 09:12:12
"En bij 4gamers heb ik gewoon een algemeen beeld dat door heen de jaren wat ontwikkeld is waarbij ik merk dat er hier wel een groot voordeel is als het gaat over populaire AAA games."
Wordt natuurlijk wel al flink tegengesproken door deze review dan, want DD2 is wsl de meest gehypete game van het jaar.
Er zijn hier ook genoeg AAA-games die lage scores krijgen en minder bekende games die hoge scores krijgen (Unicorn Overlord onlangs nog)
Ik ga verre van zeggen dat wij de waarheid in pacht hebben en reviewers van ons hebben zich ook al vergist (dat kan hier ook het geval zijn, maar evengoed ook niet)
Maar een review is en blijft een eigen mening en bij games lijkt dat veel minder te kunnen dan dat het geval is bij muziek, film en tv, waar niemand ooit klaag dat een reviewer gewoon zijn mening neerpent.
Geplaatst op 2024-03-21 09:30:06
Wordt natuurlijk wel al flink tegengesproken door deze review dan, want DD2 is wsl de meest gehypete game van het jaar.
Sorry YoniVL, maar je weet ook dat dat niet klopt he. DD was een cult classic, maar dat gaat er niet voor zorgen dat DD2 een grote gehypte game is. Het doelpubliek is zelfs vrij beperkt vergeleken met the big games zoals AC, COD, FF, Stalker, Star wars outlaws, WOW. Allemaal echt gehypte games die dit jaar uitkomen. DD2 is maar een 'kleinere' game die dit jaar uitkomt en aldus zeker niet de meest gehypte.
Geplaatst op 2024-03-21 10:46:05
Ik denk dat je wat meer de online trends moet bekijken dan. DD2 wordt massaal getipt als potentiële game van het jaar en heeft een immense hype met zich mee.
Rond Stalker is er bv al veel minder te doen en iet als WOW heeft buiten de MMO community amper weerklank. Dat heeft een groot vast publiek, maar geen groot mainstream publiek.
Geplaatst op 2024-03-21 10:55:07
Wat? Dd2 werd echt niet massaal als goty getipt dit jaar. De hype achter ff7 rebirth was veeel groter.
Geplaatst op 2024-03-21 11:13:20
Het is niet omdat de hype voor game X groter is dat game Y geen hype kent
Geplaatst op 2024-03-21 11:43:08
Er is wel een verschil wat betreft hype en luid roepen door een kleinere groep mensen. Dat er hype is voor deze game, sowieso, DD1 is echt een cult classic met een zeer loyale fanbase die hier heel hard naar uit kijken en de media heeft uiteraard die cult status ook opgepikt na al die jaren dus zo een game wordt uiteraard gehyped puur voor zijn naam, fame en status. Dit wil daarom niet zeggen dat dit spel hetzelfde bereik heeft als een AC, Fifa of CoD.
Of een beter voorbeeld FF VII Rebirth. DD2 gaat nog steeds een game zijn met een bepaalde doelgroep en gaat door zijn cult status dus ook niet alles waarvoor het die status gekregen heeft overboord gooien. Dus dat je veel gaat terug zien wat fans van de vorige game leuk vond is normaal, wat ook normaal is, is dat je als reviewer hier aandacht aan geeft. Het kan zeker dat niet alles daarvan je aan staat en even goed is voor nieuwe speleres. Dus opnieuw allemaal goed dat je dit vermeld en aankaart. Maar het spel er voor afstraffen vind ik dan weer wel raar.
Een ander voorbeeld hiervan was Armored Core VI. Dat was ook een game met meeega hype en hoge verwachtingen maar dat is ook allemaal veel luider online dan het werkelijk is hoor. Die echte doelgroep is veel kleiner dan je zou denken, maar is gewoon heel luid net zoals die van DD omdat zij echt uit kijken naar hopelijk een nieuwe klassieker.
Beide games zijn absoluut geen mainstream games zoals een nieuwe FF, CoD, Sony exlusive of whatever. En vaak hebben zo games bepaalde dingen die voor veel casual spelers raar of niet hedendaags genoeg zijn en daar op afhaken. (en dat is niet erg) maar is dat daarom iets negatief? Nope...
Again, die dingen kan je vermelden want dat is belangrijk, maar je moet kunnen het verschil maken tussen is een feature in de game echt gewoon slecht, of is het gewoon 'anders'. En bij games als dit worden vaak dingen die 'anders' zijn afgestraft als slechter.
Net zoals vroeger de Souls games ook veel commentaar kregen over zaken dat velen niet leuk vonden, maar niet per se slecht waren. Nu begint dat toch telkens meer en meer globaler aanzien te worden als gewoon een stijl... terwijl vroeger was da, "amai da is slecht en stom".
Geplaatst op 2024-03-21 11:36:29
Anders is soms ook gewoon slecht natuurlijk. "Ik probeerde eens iets anders" is geen excuus om slecht werk te leveren. Zeg niet dat het hier zo is, Kenneth geeft in z'n review wel gewoon aan waarom hij bepaalde dingen niet leuk vindt. En again, als jij daar dan niks om geeft, dan mag je dat zo laten, maar de reviewer kan ook niet z'n tekst schrijven met in het achterhoofd wie wat allemaal leuk vindt, want dan kan je op den duur niks meer zeggen.
Geplaatst op 2024-03-21 11:46:54
Niet geheel waar: ik heb COD MW3 (terecht) vorig jaar een 37 gegeven ondanks de fanboytraantjes omdat het gewoon glorified, bloated dlc was met een sausje over dat veel geld kostte. AAA-game of niet.
Het kan idd zijn dat een review niet aansluit bij wat andere reviewers of jijzelf denken, maar dat wil niet per se zeggen dat die fout zijn.
Geplaatst op 2024-03-21 14:11:57
Er staan toch wel bedenkelijke opmerkingen in...
vooral je omschrijving omtrent de character creator die "vrij basic" zou zijn... wat ik al een heel verbluffende opmerking vind aangezien de character creator tot op heden 1 van de meeste uitgebreide is van het moment.
De character creator van Baldurs Gate 3 daarentegen, das basic in vergelijking met Dragon's Dogma 2.
Zo zijn er nog een aantal aspecten in je review die de nodige wenkbrauwen doet fronsen...
Je kan inderdaad van mening zijn dat uw review "niet fout" is, maar het feit dat zoveel mensen er de nodige vraagtekens bij plaatsen spreekt ook voor zich, niet?
Geplaatst op 2024-03-26 16:03:09
Iedereen strafte mw3 af, niet zeveren dat er toen fanboy traantjes waren ..
Je moet als reviewer ook durven zeggen dat een spel niet voor jou is, dat het niet klikt en dat je het dus beter niet reviewed. Dit is hetzelfde als je aan mij zou vragen om een racegame of sport game te reviewen. Dat klikt niet en ik ga dat af straffen waar het misschien niet hoort, omdat het mijn type niet is.
Geplaatst op 2024-04-02 22:45:59, bewerkt op 2024-04-02 22:48:46
"Je Pawns, die je kunnen vergezellen op je reis, houden ervan om je constant op nieuwsgierigheden in je omgeving te wijzen, zoals een ladder of een schatkist, zelfs wanneer er geen enkele logische manier is waarop ze deze al zouden kunnen gezien hebben."
Iemand begrijpt het pawn-systeem niet zo goed denk ik. Je bent nooit de eerste/enige persoon die een pawn vergezelt. Elke pawn heeft al een deel knowledge over de wereld, quests, bosses.
Enige uitzondering is je main pawn, die je zelf kan creeren. (of zo was het toch in de eerste DD)
Geplaatst op 2024-03-21 09:33:59
Denk dat het punt vooral is dat het beetje vreemd is dat ze zeggen "eej, hier ligt iets" en dat je dan als speler ook rondkijkt en dan niks ziet. Dat doet af aan het nut van dat aanwijzen.
Als wij samen op stap gaan en jij zegt "eej, hier is een café", terwijl je bedoelt dat er een café om de hoek is, dan is dat ook maar raar dat je niet dat zegt.
Geplaatst op 2024-03-21 09:48:59
Da's ondertussen vaker en vaker in veel games: dat het handjevasthouden niet meer beperkt blijft tot de tutorial maar van de speler ook echt een kleuter maken. "Volg dit gekleurde lijntje tot aan het bolletje op de kaart, ja prima." , "hey, hier ligt iets dat van nut kan zijn en we vertrouwen u niet genoeg dat je dat zelf kan vinden dus hier is een npc die alles voorzegt". Als je dat zou kunnen afzetten zonder mods, prima. Als het echt verplicht is: laat dan maar al voor mij. Zolang ik mijzelf kan aankleden, kan autorijden en naar de winkel kan gaan kan ik een game spelen ook.
Geplaatst op 2024-03-21 14:16:24
De FPS en Pawn klachten lijken wel gestaafd, als ik vergelijk met anderen. Gezien de track record van deze dev zie ik de kans groot dat ze dit in een community update gaan patchen. Wishlisted voor sale
Geplaatst op 2024-03-21 10:06:48, bewerkt op 2024-03-21 10:08:02
Amai mensen hier kunnen niet echt tegen een andere opinie xD maar zie de meeste punten wel terugkeren in andere meningen van mensen die het spelen
Spell heeft moeite om soms 30fps te halen en speelt soms op 20fps wat toch wel belachelijk is. Zeker een game die ik toch in een sale later on koop
Geplaatst op 2024-03-21 11:11:52
Its all about that numberke
Geplaatst op 2024-03-21 11:46:20
69/70 op 100 is niet eens een slechte score, maar tegenwoordig is een game oftewel GOTY of een abominatie
Geplaatst op 2024-03-21 14:49:31
Bij het kopstuk vraagt ge u af wat er nu weer aan de hand is, gezien er zo'n 40 comments < 24 uur tijd zijn.
Then you see the final score..., terecht? onterecht? De review is lezen na de comments 🤭
Geplaatst op 2024-03-21 12:21:51
But ... do you have it already? :P
Geplaatst op 2024-03-21 17:36:53
NeeNeeNee, later afgeprijsd eens.
Backlog, geld..., Final Fantasy VII Rebirth nog steeds (ligt afgeleid ook door Ghost Recon Wilslands dat ik voor €5 heb opgepikt)
Geplaatst op 2024-03-21 17:48:52
Wildlands heb ik de complete edition een paar jaar geleden opgepikt voor dat prijs. :D
Geplaatst op 2024-03-21 17:54:59, bewerkt op 2024-03-23 07:42:36
same...
Geplaatst op 2024-03-22 09:43:47
Precies toch nog een terechte score als ik de steam reviews mag geloven. :')
Geplaatst op 2024-03-22 12:39:36
Komt door het retro-actief toevoegen van microtransacties (ja zelfs voor singleplayer, fasttravel).
Geplaatst op 2024-03-22 21:11:45
En belachelijk slechte performance
Geplaatst op 2024-03-23 14:30:33
Zal het wel eens kopen als het beter draait dan ne patat.
Horizon FW om mij tussentijds bezig te houden :D
Geplaatst op 2024-03-23 02:06:24, bewerkt op 2024-03-23 02:06:46