REVIEW | Crash Team Rumble is vermakelijk, maar karig qua inhoud
Wisten jullie dat er een nieuwe Crash Bandicoot-game is uitgekomen? Wij wel, maar we waren toch verbaasd toen we de reviewcode plots in onze redactie-inbox zagen. Want eerlijk is eerlijk: we waren deze release een beetje uit het oog verloren. Misschien komt dat wel omdat het niet de game is waar wij als grote Crash Bandicoot-fans naar op zoek zijn. Crash Team Rumble is namelijk geen platformgame, maar een 4v4 multiplayerspel, waarin je met je favoriete Crash-personages moet strijden om meer Wumpa Fruit te verzamelen dan het andere team. Klinkt dat toch nog als een N.Sane idee? Lees dan verder om te ontdekken of deze game een leuke verrassing is of toch eerder een teleurstellende spin-off.
Het concept van Crash Team Rumble is zo eenvoudig dat je slechts een zeer korte tutorial aan het begin van de game nodig hebt om het te begrijpen. Je enige doel in elke wedstrijd, binnen een team van vier personages, is om het al rennend en springend op te nemen tegen een ander team van vier om de Wumpa-vruchten op de map te verzamelen. Je deponeert het verzamelde fruit daarna bij de bank van je team. Het eerste team dat in totaal 2.000 Wumpa-vruchten deponeert, wint de wedstrijd. Deze MOBA lite-achtige opzet schittert echt in eenvoud, terwijl speelbare helden die verschillende rollen vervullen, allerlei bonussen en tijdelijke power-ups het spelverloop wat pittiger kruiden. Toch blijft het op elk ogenblik een heerlijk hapklare, zij het zeer chaotische, competitieve kick.
En ja, we geven graag toe dat we Crash Team Rumble vooraf in ons hoofd al hadden afgeschreven als een lamme spin-off, maar het is eigenlijk gewoon heel vermakelijk. De eenvoud van het speltype, in combinatie met kleine strategische elementen en de perfecte wedstrijdduur, zorgt voor een plezierige gameplay-loop waar we al enkele avonden zoet mee zijn geweest. De besturing is bovendien intuïtief, zeker als je eerder al Crash Bandicoot-games hebt gespeeld, waardoor het gemakkelijk is om in de snelle actie te springen.
Bij de lancering kun je kiezen uit acht beschikbare personages, waarvan je het merendeel nog moet vrijspelen. Het zijn allemaal bekende helden en schurken uit het Crash Bandicoot-universum, zoals Crash Bandicoot zelf natuurlijk, maar ook onder meer zijn zusje Coco, Dr. Neo Cortex en Dingodile. Elk met hun eigen specialiteiten en een iets andere bewegingset, waardoor ze allemaal net dat tikkeltje anders aanvoelen. Ze zijn ook allemaal verdeeld in drie types: scorers, boosters en blockers. Elk type heeft zijn eigen functie in het team en een gevarieerd team kan een grote invloed hebben op het verdere verloop van de wedstrijd. Hoewel elk personage in Crash Team Rumble enige flexibiliteit heeft om zich aan te passen aan de verschillende situaties, zijn ze dus het meest geschikt voor de rol die ze hebben gekregen.
De scorers kunnen de meeste Wumpa Fruits tegelijk vasthouden en hebben de eenvoudige taak om zoveel mogelijk vruchten in de teambank te deponeren. Blockers proberen juist te voorkomen dat het andere team scoort op hun Wumpa-bank en hebben de vaardigheden om het de tegenstrever erg lastig te maken. Zonder blocker in je team is de overwinning behalen een veel moeilijkere taak. Maar vlak ook de boosters niet uit: zij vervullen een ondersteunende rol en specialiseren zich in het activeren van de edelsteenplatformen om kortstondig de waarde van het fruit te vermenigvuldigen én het sneller verzamelen van relikwieën om tijdelijke voordelen te activeren op de map.
Elke map heeft zo zijn eigen unieke set van Relic Stations en ze kunnen – net zoals het activeren van de vermenigvuldigers – de wedstrijd helemaal omgooien. Dit gaat van kleinere power-ups (veranderen in een strandbal bijvoorbeeld om sneller over de map te bewegen en over vijanden heen te rollen), over Plasma Turrets en krachtvelden die je bank beschermen tegen indringers, tot epische power-ups (je hebt dertig relikwieën nodig om ze te activeren) zoals het Aku Aku-masker dat je quasi onoverwinnelijk maakt of een zandstorm die over de Rusted Refinery-map raast. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook een extra vaardigheid kiezen die je op elk moment voor een wedstrijd kunt wijzigen. Onze voorlopige favoriet: een enorme Gasmoxian Guard die geweldig is om op de bank van de tegenstanders te plaatsen om te voorkomen dat ze scoren.
De rechtstreekse PvP-combat vonden we wel minder geslaagd. Het voelt te vaak aan als een veel te hectische en onnauwkeurige knoppenrammer. Elke confrontatie die we hadden met een tegenstrever leek vooral uit te monden in het paniekerig inzetten van al je offensieve moves (zoals de typische draaibeweging van Crash Bandicoot zelf) om wat van de gezondsheidbalk te slaan en zo wat Wumpa-fruit uit hun zakken te kloppen. Wij gingen die op een mislukte parendans lijkende combat veelal uit de weg en probeerden altijd op een sluwere manier ons fruit te deponeren.
Uiteindelijk leiden al deze verschillende elementen wel tot felbevochten wedstrijdjes waarin spelers verwoed proberen te scoren en een overwinning te bezegelen. Er gaat niets boven het gevoel van een spannend duel in Crash Team Rumble, wanneer beide teams dicht bij het einddoel zijn en jij je eigen team met een geslaagde actie naar de overwinning helpt. Het is echt leuk, en wellicht nog meer als je een aantal vrienden kunt overtuigen om met je mee te spelen. Dankzij cross-play ondersteuning maakt het ook niet uit op welk platform ze zitten. Een groot voordeel voor een online teamspel zoals dit. En afgezien van een verrassend lange wachttijd voor elk potje, is Crash Team Rumble voorts vlekkeloos gelanceerd. Daags na de release was er ook geen spelerstekort, waardoor de online lobby makkelijk gevuld werd.
Crash Team Rumble behoudt bovendien de visuele stijl van Crash Bandicoot 4. Elk van de negen maps die bij de lancering beschikbaar zijn, lijkt weggeplukt uit de platformlevels. De compacte arena’s zijn in ieder geval vol kleur, hebben een tof design met veel verticaliteit en bieden heel veel visuele variatie. De framerate bezwijkt bovendien ook nooit onder de gezellige chaos.
Crash Team Rumble heeft dus een verrassend goede en zeer plezierige basis, die het recent nieuw leven ingeblazen icoon behoorlijk succesvol in een multiplayer format stopt. Toch is die basis voorlopig zeer beperkt qua inhoud en spelmodi, waardoor sommige spelers misschien verlangen naar meer variatie, vooral omdat dit geen gratis te spelen titel is. Het spel heeft namelijk een standaard- en een deluxe-editie, die elk de battle pass voor het eerste seizoen bevatten en respectievelijk €29,99 en €39,99 kosten. De luxe-editie bevat ook een extra battle pass voor het tweede seizoen, een instant unlock van 25 tiers voor het eerste seizoen en een compleet pakketje van skins en uitrusting. Dit is honderd procent een online titel en meer dan privéwedstrijden met vrienden of oefenpotjes tegen bots hoef je niet te verwachten. Het ondersteunt geen lokale multiplayer, terwijl de game zich daar met zijn luchtige karakter uitstekend voor leent, en ook naar meer solo-opties (zoals toernooitjes tegen CPU-tegenstanders) hoef je ook al niet te zoeken in het sobere spelmenu. En met slechts één competitieve modus die beschikbaar is bij de lancering, kun je snel uitgekeken zijn op de aangeboden content.
Dit is wederom een door een battle pass aangedreven multiplayer-grind, die beloningen ontgrendelt zoals cosmetische items om je personages mee uit te dossen en melodieën uit de geschiedenis van de Crash-franchise. Toys for Bob zal Crash Team Rumble ondersteunen met seizoensgebonden content, waaronder nieuwe personages, maps en premium battle passes voor degenen die de extra aankoop willen doen. Hoewel we zo onze twijfels hebben over de toekomst van het spel op de lange termijn, wat sterk zal afhangen van een actieve spelersbasis en seizoensgebonden vernieuwingen, voelt Crash Team Rumble wonderwel als een leuk, zij het vooralsnog ietwat te beperkt, nieuw hoofdstuk voor Crash Bandicoot en co. En ja, dat is al meer dan we vooraf hadden verwacht.
Wij denken niet dat Crash Team Rumble de online wereld gaat domineren en twijfelen dus aan de levensduur op langere termijn, maar het is wel een verrassend toffe multiplayergame geworden. Eentje die door zijn korte leercurve bovendien makkelijk op te pikken en te spelen is. De basis is sterk, met een klein maar goed doordacht rooster van speelbare personages, gevarieerde maps en power-ups en vermenigvuldigers die de snelle, felbevochte wedstrijdjes van wat extra strategie voorzien. Het resultaat is dus veel beter dan vooraf gehoopt, maar het wordt op dit moment wel wat overschaduwd door een gebrek aan inhoud.
- Korte leercurve
- Heel plezierige multiplayer
- Visueel verzorgd
- Slechts één competitieve modus
- Te weinig inhoud
- Lange wachttijden