HANDS-ON PREVIEW | Crash Team Rumble heeft nog heel wat problemen
In het weekend van 21 april vond de gesloten béta van Crash Team Rumble plaats. Daarin kregen we de kans om 3 maps, 5 personages en 4 abilities uit de party game gebaseerd op de personages van Crash Bandicoot te testen.
Bij het opstarten van de béta werden spelers eerst in een tutorial geworpen om de gameplayloop te leren. Het doel van het spel is best makkelijk: je speelt in twee teams met als doel om als eerste 2.000 Wumpa Fruit te verzamelen. Je verzamelt het fruit door het op te rapen of door kisten te breken en je voegt het toe aan de groepspot door het op jouw bankplatform terug te lossen. Natuurlijk laat het andere team dit niet zomaar begaan. In elk team van 4 spelers heb je namelijk 3 rollen die je kan spelen. Zo waren Crash en Tawna beschikbaar als scorers, die voornamelijk achter wumpa fruit jagen en het in de bank droppen. Coco en Cortex waren de boosters van dienst, die het team hielpen door relics te verzamelen en boosts voor het eigen team of aanvallen tegen het vijandelijke team te unlocken. Ten slotte had je de blockers, die vertegenwoordigd werden door Dingodile. Dingodile spelers moesten tijdens deze béta al het mogelijke doen om het andere team te hinderen Wumpa te verzamelen of relic boosts te unlocken. Dit geheel geeft je een leuke mix tussen platformers en partygames, dat helaas lijdt onder enkele problemen.
Zo ervaarden we van het begin al enkele balansissues. Of je nu een starter bent met een laag level of een doorgewinterde pro met een hoog level, je komt gewoon met zijn allen in dezelfde matchmaking poel terecht. Dit zorgde ervoor dat we in het begin vaak met een volledig team van level 1 terechtkwamen bij tegenstanders waar de zwakste speler aan level 15 begon. An sich zou dat weinig moeten uitmaken, ware het niet dat unlockable abilities en personages best een groot verschil maken in de sterkte van een ploeg.
Spel na spel bleek dat we ons in een hopeloze situatie bevonden, tot we dan een keer het 'geluk' hadden dat iemand bij de tegenstander AFK ging. Helaas is er ook geen oplossing voorzien voor het onvoorspelbare gedrag van gamers, en merkten we dus dat deze AFK speler meerdere matches lang tegen ons bleef spelen. Of ja, net niét spelen. Een ontbrekende speler zorgt er ook meteen voor dat je kansloos bent, hoeveel of weinig unlockables jij of je tegenstanders ook klaar hebben staan.
Vervolgens is er de battle pass. Live service games rekenen steeds meer op battle passes om spelers te doen terugkomen, maar helaas voelen deze battlepasses vaak eerder aan als werk. Het unlocken van abilities en dergelijke door middel van achievements was dus ook duizend keer aangenamer dan het traag oplevelen van een battlepass voor cosmetics.
Ten slotte was de matchmaking ook best traag met momenten. Was er weinig hype voor de béta of ligt het aan het systeem zelf, dat kunnen we je niet zeggen. Maar als je een keer een lobby verlaat duurt het gemakkelijk een aantal minuten voor je in een nieuwe lobby terechtkomt.
Al bij al heeft Crash Team Rumble zowel heel wat potentieel als problemen die het dient op te lossen. Voor ons voelde de game eerder aan als een sterke freemium game of een leuk co-op deeltje van een groter spel. Als spin-off met een prijskaartje van 30 euro moet het wel echt beter gaan doen, want hoe het er nu voor staat kan de game niet genoeg entertainen om een trouwe fanbase te houden.
hmm, toch liever een volwaardige vijfde telg gezien of een nieuwe Spyro.
Geplaatst op 2023-04-28 14:17:38