REVIEW | Splatoon 3 kladdert voort in hetzelfde kleurenpalet
De marketingcampagne van de derde telg in de Splatoon-serie draait al een poosje op volle toeren. Met onder meer een speciaal toegewijde Nintendo Direct-presentatie, een pre-release online demo en bakken aan promotiemateriaal zet Nintendo de grove middelen in om hun eerste najaarstopper stevig in de schijnwerpers te zetten. Wij doken vol verwachtingen met onze Inkling alvast in de verf, in de hoop dat Splatoon 3 als spel goed uit de verf komt.
Zo’n zeven jaar nadat het eerste Splatoon-spel op de Wii U verscheen, is de franchise ondertussen een vaste waarde geworden van Nintendo’s merkenporfolio. De typerende inktvismannetjes die met een arsenaal aan verfwapens het vijandelijke team en de spelwereld bekladden, was een schot in de roos, waardoor al snel een tweede deel volgde op de Nintendo Switch. Nadat Splatoon 2 enkele jaren ondersteund werd met nieuwe content en in-game festivals onder de naam ‘Splatfests’, besloot Nintendo om de updates te laten voor wat het is en een gloednieuw deel te introduceren. De tijd is aangebroken voor Splatoon 3.
Toch voelt dat derde deel als een heel veilig vervolg waarbij slechts weinig compleet nieuwe elementen worden geïntroduceerd. Voornamelijk de klassieke 4 vs. 4 Grondoorlog-modus waarin twee teams strijden om in drie minuten tijd zo veel mogelijk van de grond in hun verfkleur te bekladden, speelt nagenoeg identiek als voordien. Uiteraard zijn er enkele nieuwe maps (vijf om precies te zijn), special abilities en wapens toegevoegd zoals een coole boog die de naam Triospanner draagt, toch moet gezegd worden dat het merendeel schaamteloos gekopieerd is uit de voorgaande delen. Bijgevolg zit de online gameplay wel prima in elkaar, maar zullen spelers van de voorgaande spellen niet vaak het gevoel hebben dat ze een compleet nieuwe game aan het spelen zijn.
Dat gevoel dook wel even op wanneer er tijdens de pre-release online demo een Driekleurenoorlog losbarstte waarin - zoals de naam al doet vermoeden - drie teams strijden om de overwinning. Het team dat bij een voorgaande klassieke Grondoorlog aan kop staat, wordt met vier spelers centraal gedropt op de map, terwijl telkens twee spelers van de andere teams aan beide flanken de aanval inzetten. Het nieuwe concept brengt naast extra chaos een leuke twist met zich mee, wat aantoont dat het des te jammer is dat Splatoon 3 niet meer van zulke nieuwe spelstanden bevat. Daarnaast lijkt het erop dat deze unieke modus vooralsnog enkel speelbaar is wanneer er een Splatfest aan de gang is.
Het gebrek aan echte, spannende nieuwigheden maakt dat Splatoon 3 het voornamelijk moet hebben van subtiele verbeteringen die de algemene speelervaring ten goede komt. Zo wordt de muurboost geïntroduceerd waardoor de inktvisjes in een snellere beweging tegen muren kunnen zwemmen en is het mogelijk om al rollend uit de inkt te springen. Ook zijn de online functionaliteiten uitgebreid met personalisatieopties waardoor spelers een achtergrond, badge en titel aan hun profiel kunnen koppelen. Toch zijn vooral de extra functies in de online lobby geen overbodige luxe. 3D-hologrammen van online vrienden maken het makkelijker om een spelletje te joinen en tussen de gevechten door valt er voldoende te doen, zoals het aanpassen en uittesten van wapens en kledij.
Uiteraard is de geliefde spelstand Salmon Run opnieuw speelbaar, waarin vier spelers coöperatief samenwerken om viseieren te stelen tijdens aanvalsgolven van kwaadaardige Salmonieten. Het eerder genoemde kritiekpunt van weinig vernieuwing doet zich helaas ook voor in deze co-op modus, waardoor fans genoegen moeten nemen met een aantal nieuwe bazen en een zelf te kiezen moeilijkheidsgraad. Gelukkig zorgen elementen als willekeurige wapens en een variërende grootte van de map ervoor dat de potjes steeds fris aanvoelen. Nintendo heeft daarnaast laten weten dat Salmon Run 24/7 beschikbaar zal zijn. Dat klinkt misschien als een logische beslissing, maar spelers van Splatoon 2 weten dat dat ooit anders was.
Met al dat multiplayergeweld zou men haast vergeten dat Splatoon 3 ook over een volwaardige singleplayer beschikt, wat jammer zou zijn. In deze volledig nieuwe verhaalstand kruip je in de huid van Agent 3 die als rekruut van de Kraakcommando’s de strijd opnieuw aangaat tegen het leger van de Octarianen. Door levels al schietend en platformend te verkennen, wordt steeds meer van de spelwereld Alterna vrijgegeven, waarbij op tijd en stond afgerekend wordt met een spannende eindbaas.
Hoewel de singleplayer in het begin aanvoelt als een lange en uitgebreide tutorial, ontplooit deze zich na een tijdje in een interessant avontuur waarin voldoende te beleven en te verkennen valt. Hiermee bouwt Nintendo duidelijk verder op het geweldige Octo Expension van Splatoon 2, wat maakt dat de verhaalmodus voor spelers van de eerdere delen wellicht de meest interessante toevoeging is dat Splatoon 3 te bieden heeft. Voorlopig dan toch, want Nintendo belooft in ieder geval om de komende twee jaar de game driemaandelijks te voorzien van gratis updates.
De verfijnde elementen in de kleurrijke gameplay, maken dat Splatoon 3 het meest complete Splatoon-spel is om nieuwkomers welkom te heten. Tegenstanders te lijf gaan met verfkwasten, -rollen en -pistolen brengt unieke en verslaafde gevechten met zich mee, zowel op competitief als coöperatief vlak. Voor spelers van de voorgaande delen die dat al langer wisten valt er – op een geslaagde verhaalmodus na – vooralsnog weinig nieuws te beleven. Hopelijk kunnen de post-release updates de overstap voor hen toch meer rechtvaardigen.
- Verfijnde online gameplay
- Geslaagde verhaalmodus
- Driekleurenoorlog
- Weinig vernieuwing