REVIEW | Splatoon 3 - Expansion Pass biedt net te weinig diepgang
Met het verschijnen van set 2 van de uitbreidingspas, is de wereld van Splatoon 3 weer een tikkeltje groter - of beter gezegd - hoger geworden. Nadat eerder in september de eerste set 'Inkopolis' op de wereld werd losgelaten, vormt De Toren der Orde het slotstuk van de uitbreidingspas. Is het aanschaffen van de uitbreidingspas een goede reden om terug te keren naar de wereld van de Ink- en Octolings?
Over het eerste deel van de uitbreidingspas kunnen we kort zijn: Inkopolis is niets meer dan een esthetische aanpassing van de Splatoon 3-hubwereld. De straten en het plein van Splatoon 3 worden omgetoverd naar Inkopolis, wat de stad is uit het eerste deel van de Splatoon-franchise. Fans van het eerste uur krijgen zo de kans om terug te keren naar de roots van Splatoon, al is dat door de lage verkoopcijfers van de Wii U ongetwijfeld slechts een minderheid van de huidige Splatoon 3-spelers die de nostalgische trip zullen begrijpen. Op gebied van nieuwe gameplay-content liet de eerste set van de uitbreidingspas ons behoorlijk op onze honger zitten.
Gelukkig brengt set 2 met De Toren der Orde daar verandering in. De hoge toren van in totaal dertig verdiepingen introduceert een boeiende mix van Splatoon’s kenmerkende, chaotische gameplay met de dynamiek en uitdaging van een roguelite. Als speler beklim je de toren met per verdieping een kort singleplayer-level of bossfight. Ondertussen verdien je upgrades, ontgrendel je nieuwe wapens en mogelijkheden terwijl je je een weg baant door steeds moeilijkere levels.
De nadruk ligt hier voornamelijk op de variatie en het experimenteren met de verschillende wapens, wat je als speler aanmoedigt om uit je comfortzone te stappen en nieuwe strategieën te verkennen. Zo zul je bij het verslaan van de eindbazen even de tijd moeten nemen om uit te dokteren hoe en met welk wapen je die schurken het best kunt verslaan. Een systeem van permanente en tijdelijke upgrades via chips voegt nog een extra laag aan het strategisch denken toe, wat voornamelijk belonend aanvoelt.
Hoewel het concept en de gameplay van de Toren der Orde goed in elkaar zitten, kampt de modus met een gebrek aan variatie in bazen en levels, wat leidt tot een gevoel van herhaling naarmate spelers vaker de toren beklimmen. Hoewel de initiële ervaring fris en uitdagend is, mist de modus de diepte en diversiteit om op lange termijn te blijven boeien.
Daarnaast zit wat ons betreft de ware kracht van de Splatoon-serie voornamelijk in de multiplayergevechten. Hierdoor voelt het als een gemiste kans dat de uitbreidingspas enkel singleplayer-content met zich meebrengt. Of wat te denken van de toren samen met een vriend te kunnen beklimmen in co-op als endless runner? De Toren der Orde is aardig, maar er viel een stuk meer uit te halen!
Al met al biedt de tweede set van de Splatoon 3-uitbreidingspas, met De Toren der Orde, een fijne toevoeging aan de gameplay. De combinatie van kenmerkende Splatoon-chaos en roguelite-dynamiek zorgt voor een leuke ervaring, waarbij spelers hun vaardigheden kunnen testen en nieuwe strategieën kunnen verkennen. Helaas is set 1 slechts een soort skin van de hub-wereld en valt set 2 na een tijdje spelen echt wel in herhaling waardoor je na een tijdje uitgekeken zult zijn op de uitbreidingspas.
- Nieuwe roguelite-gameplay
- Toffe singleplayer-content
- Magere eerste set
- Levels vallen na een tijd in herhaling