Rockstar-veteraan Dan Houser geeft aan dat AI nog lang niet revolutionair is
Voormalig Rockstar-schrijver Dan Houser zegt dat hij experimenteert met AI tijdens de ontwikkeling van zijn nieuwe game bij Absurd Ventures, maar vindt de technologie voorlopig minder revolutionair dan bedrijven beweren. Houser is momenteel op promotietour voor zijn boek A Better Paradise Volume One: An Aftermath, waarin een game project ontspoort door een te machtige AI.
In een interview met Sunday Brunch vertelt hij dat zijn nieuwe game al 18 maanden in ontwikkeling is en nog een paar jaar te gaan heeft. Hoewel er AI-personages in het verhaal zitten en hij wat AI-tools test, waarschuwt hij dat de hype overdreven is. “Veel ervan is nog niet zo nuttig als sommigen willen doen geloven. Het gaat echt niet alle problemen oplossen.”
Houser erkent dat AI in sommige gebieden snel vooruit gaat, maar benadrukt dat het op veel andere plaatsen simpelweg nog tekortschiet. Volgens hem is een deel van de hype vooral marketing gedreven: “Soms doet AI geweldige dingen, maar soms doet het gewoon wat computers al jaren doen.”
Hij besluit dat het moeilijkste deel van technologische innovatie altijd de laatste 20% is, het punt waarop iets echt moet aanvoelen als de echte wereld. Hoe snel AI dat punt zal bereiken, blijft volgens hem nog maar de vraag.