REVIEW | Psychonauts 2 is een knotsgek avontuur
Ontwikkelaar Double Fine bestaat twintig jaar en dus heeft men ervoor gekozen om hun cult hit ‘Psychonauts’ een vervolg te geven. Dit zou echter nooit gelukt zijn zonder steun van de fans. Double Fine heeft namelijk in 2015 een crowdfunding gestart via de website Fig. Er werd bijna 4 miljoen dollar opgehaald en het eindresultaat Psychonauts 2 ligt nu eindelijk in de rekken.
Voor nieuwe spelers heeft Psychonauts 2 meteen een handig introductiefilmpje waarin het verhaal van de eerste game haarfijn wordt uitgelegd. Je speelt dus nog steeds als Raz, een begaafde circusartiest met paranormale krachten. Als beloning voor zijn daden uit het vorig spel, mag hij zich aansluiten bij de overheidsdienst die instaat voor het onderzoeken van ongeregistreerde paranormale activiteiten, oftewel Psychonauts. Raz is nog maar net in dienst wanneer Truman Zanotto, de grote baas van het bedrijf, ontvoerd wordt. Samen met een team oude bekenden weten ze hem te redden van de Rhombus of Ruin. Maar Truman is in een diepe coma verzeild en Raz moet uitzoeken hoe ze hem alsnog kunnen redden.
Als Tim Burton ooit besluit om een game te maken, dan zal het visueel erg sterk op Psychonauts 2 lijken. Het eerste wat opvalt aan Psychonauts 2 zijn de aparte graphics waarbij niets helemaal strookt met de realiteit. Iedereen heeft extreem grote of kleine lichaamsdelen en voorwerpen zijn schots en scheef opgebouwd. Het doet meer dan eens denken aan films als The Nightmare Before Christmas of Frankenweenie. Natuurlijk is dit erg passend voor een spel waarbij je dromen en mentale werelden bezoekt. De graphics, het verhaal en de lachwekkende conversaties; het plaatje klopt helemaal. Er zijn echter wel enkele grafische glitches aanwezig. Meer dan eens stotterde de wandel-animatie van Raz en crashte het spel. Gelukkig slaat het spel je vooruitgang voortdurend op waardoor je niets verliest.
Het eerste level speelt zich af in de mentale wereld van Dokter Lobotto, een schurk uit het eerste spel. Deze amateuristische tandarts is bezeten van tanden en dat merk je overal. Zijn wereld is bezaaid met tandvlees en tanden waar je op moet springen en lopen om alle hoeken van de map te verkennen. Je wordt aangemoedigd om alles te verkennen, want overal zijn hersenspinsels en emotionele bagage verstopt. Om de bagage te openen moet je wel eerst een passend bagagelabel vinden.
Wanneer je genoeg objecten verzamelt, zul je een hogere ranking krijgen binnen de organisatie. Dit zorgt ervoor dat Raz sterkere aanvallen mag uitvoeren. Het eerste level geeft je meteen een schitterend idee van wat je allemaal mag verwachten in Psychonauts 2. De werelden zijn stuk voor stuk een plezier om te ontdekken dus we wijden er niet over uit. Je mag je onder andere verwachten aan een gestoord ziekenhuis, liters alcohol en een kookprogramma. Er is ook voldoende afwisseling met 2D-platform elementen en first-person actie. Hierdoor is er nooit een saai moment.
De werelden verwelkomen je niet met open armen. Zo zijn er bijvoorbeeld Censors die je met hun censuurstempel achtervolgen, Regrets die zware gewichten op je dumpen en Doubts die je met slijmaanvallen vertragen. Er zijn natuurlijk nog meer vijanden en telkens passen ze perfect in het thema van de game. Raz heeft een boel psychische krachten waarmee hij elke vijand kan uitschakelen.
In het begin heb je enkel basisaanvallen waardoor je enkel kunt slaan of kleine projectielen kunt afvuren. Naarmate het spel vordert, krijg je meer lessen op de Psychonauts school en leer je om vijanden en bommen in het rond te gooien met telekinese. Met vuurballen kun je vijanden en objecten in brand steken en dit kan soms tot geheime paden leiden wanneer je een schilderij affikt. Met Clairvoyance kun je door de ogen van anderen kijken, met meer dan eens hilariteit tot gevolg. Zo zal iemand met veel honger iedereen zien als rondwandelende stukjes spek. Ook dit kan leiden tot het ontdekken van geheime paden en zo is letterlijk elke kracht nuttig doordat het zo naadloos is verweven in de game.
Humor is de hoeksteen van Psychonauts 2. Er is tal van grafische humor, bijvoorbeeld doordat je op röntgenfoto's nogal beschamende beelden te zien krijgt. De meeste hilariteit is echter terug te vinden in de cutscenes en de gesprekken met andere personages. Sommige personages komen met knotsgekke excuses om je maar niet te moeten helpen tijdens gevechten, terwijl anderen met een misplaatste zelfzekerheid ten onder gaan. Het stemmenwerk helpt hier ook bij. Iedereen lijkt volledig op te gaan in zijn personage, hoe knotsgek de dialoog ook mag zijn. Ook Jack Black, die eerder al in Brütal Legend te horen was, is weer van de partij.
Psychonauts 2 is het vervolg waar elke fan van heeft gedroomd. Het spel biedt veel bekende aspecten en voegt daar genoeg nieuwe elementen aan toe om alles fris te houden. Er zijn nog wel wat glitches en crashes aanwezig. Vooral dit laatste zou echt niet mogen bij de release. Je lachspieren krijgen de workout van hun leven terwijl je je een weg baant doorheen de mentale werelden van allerlei waanzinnige personages. De gameplay kent ook veel afwisseling waardoor je geen saai moment beleefd. Nu maar hopen dat we weer geen 15 jaar moeten wachten op Psychonauts 3.
- Humor
- Unieke werelden
- Afwisselende gameplay
- Kleine glitches
- Crashes
Hoe lang is het spel ongeveer?
Geplaatst op 2021-08-23 16:10:36
Ik ben zelf niet de grootste completionist en heb ongeveer 13 uur gespeeld.
Geplaatst op 2021-08-23 16:40:34
k, chill thx!
Geplaatst op 2021-08-23 20:48:57
Nice. Ik ben blij dat ik deze gebacked heb! :)
Geplaatst op 2021-08-23 17:56:03
Speel m zelf ook al enkele dagen en tis echt een toffe game. Level design is top.
Geplaatst op 2021-08-24 01:29:20
Superleuke game !
Geplaatst op 2021-08-28 11:39:48
Fantastisch leuke game. Ik amuseer er mij rot mee.
Geplaatst op 2021-08-31 13:29:05