REVIEW | Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin overtreft vlot het origineel
Vrijwel uit het niets volgde Capcom de onthulling van Monster Hunter Rise op met de aankondiging van een sequel voor Monster Hunter Stories. Deze 3DS spin-off kon destijds wel gesmaakt worden, maar was toch voor een net iets jongere doelgroep weggelegd. Met Monster Hunter Stories 2: Wings Of Ruin mikt Capcom duidelijk op een veel bredere doelgroep en lijkt men ons een wel erg diepgaande en uitgebreide game voor te schotelen.
Het verhaal in Wings of Ruins is een direct vervolg op de gebeurtenissen in de originele Stories. Als kleinzoon of -dochter van voormalige held Red krijg jij namelijk de opdracht om de nieuwe onheilspellende rampen in de wereld te onderzoeken. Aangezien je zelf nog vrij jong en onervaren bent, zal je hulp krijgen van heel wat kleurrijke personages en zelfs enkele onbekenden. Het verhaal zelf is zeker niet iets om over naar huis te schrijven, maar de vele gebeurtenissen en personages vormen een perfect excuus om de uitgestrekte en sfeervolle wereld te verkennen.
Hoewel deze Monster Hunter een soort van turn-based JRPG is, zijn vrijwel alle gekende en vertrouwde elementen uit de hoofdserie alom vertegenwoordigd. Zo zijn er tal van dorpjes die de gekende hubs vormen, alwaar tal van shops bezocht kunnen worden, quests kunnen gestart worden etc. De dorpjes zijn erg uniek en sfeervol, elk voorzien van een kleurrijk thema. Denk maar bijvoorbeeld aan een vissersdorpje en een nederzetting in een erg pittoresk groene woud.
Net zoals in de andere Monster Hunter games, kan je Monsters hunten om zo tal van crafting items te bekomen. Deze kan je dan weer gebruiken om sterkere armor en weapons te craften of ze van de nodige upgrades te voorzien. De manier waarop je op monsters jaagt, verschilt natuurlijk wel erg van de hoofdserie. Stories kent namelijk een turn-based opzet wat de combat betreft. Je kan het eigenlijk nog het beste vergelijken met een soort van Pokémon game. Monsters kunnen namelijk ook je Monsties (een woordspeling van monster en bestie) worden en voor jou vechten. Niet alleen jezelf, maar ook één ander monster neemt dus deel aan het gevecht.
Aanvallen doe je aan de hand van een steen-papier-schaar principe, met power, technical of speed attacks die uitgevoerd kunnen worden. In tegenstelling tot het origineel, kent iedere monster nu een eerder vaste set van aanvallen, waardoor je veel gemakkelijker een aanvalspatroon kan herkennen en anticiperen. Dit haalt het hele RNG-gevoel dat de eerste game toch wat random deed aanvoelen weg en zorgt voor een pak meer strategie.
Bovendien wordt er ook veel meer diepgang gecreëerd door het feit dat er maar liefst drie wapens kunnen gebruik worden. Tijdens het gevecht zelf kan je bijvoorbeeld wisselen tussen een greatsword, bow of hammer. Voordien was dat enkel tussen de gevechten in mogelijk. Ook deze aanvankelijk kleine aanpassing heeft grote gevolgen. Ieder monster bestaat namelijk uit meerdere delen en potentieel zwakke plekken, waaronder de staart, de vleugels en het hoofd. Bepaalde wapens zoals het zwaard zijn veel effectiever om een staart af te hakken, terwijl andere wapens zoals de hamer effectiever zijn tegen stenen vleugels.
Naast deze twee aspecten heeft men de andere combat aspecten zoals speciale aanvallen en dergelijke ook wat gestroomlijnd, waardoor de combat nu echt prima uitgewerkt, fair, diepgaand en erg strategisch aanvoelt. Het 'vangen' van monsters gebeurt nog steeds op dezelfde manier als in de eerste game. In de wereld kan je tal van monster dens vinden, waarin op het einde van deze random generated dungeon een ei te vinden valt. Als je er in slaagt het ei succesvol te stelen, kan je het in één van de dorpjes laten uitbroeden en op deze manier nieuwe Monsties vergaren. Er zijn bovendien tal van extra skills te vergaderen door duplicate Monsties op de juiste manier te trainen en bepaalde vaardigheden naar het gewenste monster over te brengen.
Op grafisch vlak weet Monster Hunter Stories 2: Wings Of Ruin erg uniek en sfeervol uit de hoek te komen. De eerste game volgde de trend die heel wat 3DS games kenden, een eerder chibi-achtige stijl. Nu heeft men op vlak van proporties voor een iets volwassenere stijl gekozen, terwijl toch nog alles prima op een cartooneske manier weergegeven wordt. De wereld zelf is ook prachtig, kleurrijk en sfeervol weergegeven en zet de Switch alvast stevig aan het werk. Zo stevig zelfs, dat de actie vooral in docked modus regelmatig net iets te veel van het goede is. Het navigeren in bepaalde uitgestrekte velden en sfeervolle dorpjes zorgt vaak voor een stevige dip in de framerate. In portable modus heb je hier veel minder last van.
Hoewel Stories 2 een singleplayer game is, vallen er toch een paar multiplayer-opties te bespeuren. Zo kan je natuurlijk ook tegen je vrienden gevechten houden, maar wordt er ook een co-op voorzien. Het moge dan geen co-op in het verhaal en de wereld zijn, maar je kan wel samen met een kameraad tal van hard quests in de vorm van het verslaan van monsters accepteren en proberen tot een goed einde te brengen.
Net zoals de Monster Hunter games, zal Stories 2 ook voorzien worden van een aantal gratis post launch updates. Ongeveer één week na release heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een Palamute als Monstie te krijgen. In augustus zal men onder andere een co-op quest exclusive monster (Kulve Taroth) vrijgeven, alsook een paar nieuwe monsties zoals de Hellblade Glavenus en Boltreaver Astalos. September kent dan weer twee patches met nog meer monsties zoals de Molten Tigrex, Oroshi Kirin en Soulseer Mizutsune, terwijl oktober er nog een schepje bovenop doet en een high difficulty quest co-op monster toevoegt.
Monster Hunter Stories 2: Wings Of Ruin overtreft als sequel alle verwachtingen. Het origineel was namelijk een erg sfeervol en leuk avontuur, maar wist ons destijds qua gameplay niet volledig te overtuigen. Dankzij de vele verbeteringen en diepgang in de combat, is Monster Hunter Stories 2 een interessant en aangenaam avontuur van een 40-tal uren voor zowel jong als oud geworden. Indien het origineel je aandacht niet wist vast te grijpen en je graag de Monster Hunter franchise op een andere manier wenst te ervaren, dan is Wings of Ruin een absolute aanrader.
- Significant verbeterde combat
- Grafische stijl
- Sfeer en monsters
- Framerate in tv modus
echt jammer van de switch performance, kon echt beter, frame rate is nog niet eens gelockt
Geplaatst op 2021-07-09 17:41:30
Moet zeggen dat ik daar weinig of niets van gemerkt heb... ben er eerlijk gezegd ook niet mee bezig...
Geplaatst op 2021-07-12 11:54:46
op pc is het vele beter...
btw is die review van de switch of pc versie
Geplaatst op 2021-07-26 14:51:35, bewerkt op 2021-07-28 00:26:42