REVIEW | Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin vertelt een groots verhaal
Naast Monster Hunter Stories kun je nu ook Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin spelen op PlayStation. Dit tweede deel neemt de oorspronkelijke formule van de Nintendo 3DS en voegt daar tal van nieuwigheden aan toe om zo een compleet pakket te bieden aan fans van tactische rollenspellen. De focus ligt daarbij ook op een breder publiek. Wij gaven de pc- en Switch-versies van het spel drie jaar geleden alvast de knappe score van 88. Houdt deze game stand in een zee van meer moderne rollenspellen?
Wings of Ruin begint ongeveer zoals Stories. Je kiest een personage dat in een vredig dorpje aan de kust woont. De dorpelingen aanbidden de almachtige Rathalos monsters, de koningen van de lucht. Er gaat plots iets mis, waardoor alle Rathalos verdwenen zijn van het eiland. Het is aan jou om als Rider in opleiding uit te zoeken wat er aan de hand is. Het verhaal is veel grootser opgezet ditmaal en je zult tal van personages ontmoeten op je avontuur. Je krijgt uitgebreide cutscenes en dialogen voor de kiezen, waardoor alles wat je doet in het universum veel groter aanvoelt.
Dit vervolg behoudt alle sterke elementen uit het eerste deel en bouwt daarop verder. Het verzamelen van monsters is ook hier een hoogtepunt. Er zijn tal van Monster-schuilplaatsen om te ontdekken, die fungeren als dungeon. Aan het einde van elke dungeon vind je een nest met eieren om te verzamelen. De dungeons zijn uitgebreid waardoor het de moeite waard is om elk hoekje te gaan verkennen. Er zijn nog steeds zeer rechtlijnige dungeons, maar dit is eerder een uitzondering. Aan het einde heb je niet alleen een ei gevonden, maar heb je ook een heleboel monsters verslaan wat weer tal van materialen oplevert.
Je Felyne teamgenoot kan nog steeds ruiken of eieren een sterk monster bevatten. Hoe slechter de geur en hoe zwaarder het ei, hoe sterker het monster dat je kunt uitbroeden. Wings of Ruin voegt hier nog een extra effect aan toe. Zo bevatten glimmende eieren monsters van hogere kwaliteit. Als je echt veel tijd besteedt aan het zoeken en verzamelen van monsters, dan kun je de krachtigste creaturen maken. Want ook in Wings of Ruin kun je als een gekke geleerde genen combineren. De ultieme combinaties zullen meerdere aanvalsvormen kunnen uitvoeren.
Er zijn nog steeds drie aanvalstechnieken die elkaar uitbalanceren; Power, Speed en Technique. Eén van de grote verschillen is de grootte van je party. Zo word je doorheen Wings of Ruin vergezeld door extra teamleden. Je zult met twee mensen en twee monsters tegelijk de strijd opnemen tegen de monsters. Het jammerlijke is dat je vrijwel enkel controle hebt over je eigen protagonist en monster. Wat dus een grotere tactische puzzel had kunnen zijn, blijft nu dus eerder beperkt doordat je niet de volle controle hebt over je groep.
Gelukkig zijn er andere wijzigingen doorgevoerd. Zoals monsters die nu een zwakte hebben tegen een bepaald type wapen. Raak een tegenstander voldoende keren met dit type wapen en delen van hun lichaam zullen afbreken waardoor ze bijvoorbeeld minder schade aanrichten. Grotere en slimmere monsters gebruiken soms ook voorwerpen om zich te beschermen. Ook die kun je in stukken breken met specifieke wapens. Een leuke toevoeging die toch dat beetje extra denkwerk vereist. Het is dus aanbevolen om van elk soort wapen een variant op zak te hebben. Tijdens het gevecht kun je namelijk vrij van wapen wisselen. Er zijn drie soorten aanvalsstijlen: Piercing, Slashing en Blunt. Doordat je zelf wapens en schilden kunt smeden, is het van groot belang dat je op zoek gaat naar de juiste materialen.
Er is een overvloed aan zijmissies aanwezig. Voor je het doorhebt, staan er tientallen missies in je overzicht die allemaal bestaan uit het opjagen van monsters of verzamelen van objecten. Er zijn enkele extra missies aanwezig met een meer complex verhaal, maar je doel is steeds hetzelfde. Doordat er zo weinig verschil is tussen de opdrachten die je krijgt, kan grinden al snel als een saaie taak aanvoelen. Dit staat in schril contrast met de diepgang en variatie die de hoofdmissies te bieden hebben.
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin laat de vrij kinderlijke sfeer van de eerste game achter zich en weet een breder publiek aan te spreken. Dat doet het met een diepgaand verhaal vol boeiende personages. Er is een enorme wereld om te verkennen met een combat systeem dat een kleine uitbreiding kent. Het is alleen jammer dat we dezelfde passie van het hoofdverhaal niet terugvinden in de repetitieve zijmissies. Een milde verbetering tegenover het origineel, maar geen wervelstorm aan vernieuwing.
- Diepgaand verhaal
- Grote open wereld
- Meer monsters en dungeons
- Eentonige zijmissies
- Eenvoudige gameplay