HANDS-ON PREVIEW | Monster Hunter Stories 1 en 2 overleven de tand des tijds
Monster Hunter Stories verscheen voor het eerst in 2016 op de 3DS en kreeg in 2021 een vervolg op Switch. Het was een hele ommezwaai voor de serie, waarbij live actie gevechten plaats moesten ruimen voor turn-based actie. Eigenlijk zou het woord Hunter ook vervangen moeten zijn door Rider, want je bent geen jager meer maar sluit vriendschap met allerlei monsters om ze in te zetten tijdens gevechten. We kunnen dus eigenlijk wel spreken van een Pokémon variant van Monster Hunter. De formule werd een groot succes en binnenkort zijn beide spellen speelbaar op de Switch, Playstation en pc.
In Monster Hunter Stories kruip je in de huid van een Rider, iemand die zich specialiseert in het stelen van monstereieren om ze uit te broeden. Elk uitgebroed ei levert een monster oftewel Monstie op. Deze Monsties kun je inzetten tijdens gevechten of gebruiken als transportmiddel. Samen met je Monsties ga je op onderzoek, want een ziekte genaamd Black Blight zorgt ervoor dat de monsters zich agressief gedragen. Aan jou om de wereld te verkennen en zowel de monsters als de mensheid te redden.
De grootste wijziging aan deze remaster is het toegevoegde stemmenwerk. De goed ingesproken stemmen brengen het verhaal van Monster Hunter Stories helemaal tot leven. De Engelstalige stemacteurs gooien zich helemaal in de personages en weten hun persoonlijkheid goed naar buiten te brengen. Vooral de katachtige Felyne personages springen er steeds bovenuit met entertainende dialogen. Ook grafisch zijn er updates aanwezig. De eerste game is nu speelbaar in HD. Wat opvalt is dat de graphics de tand des tijds goed hebben overleefd. Toch vrij uitzonderlijk voor een spel dat voor een handheld is ontwikkeld. Toch zijn er enkele vervelende kleinigheden, zoals wanneer je objecten opraapt. Je drukt op de knop en soms duurt het enkele ogenblikken voordat je melding krijgt dat je iets hebt opgeraapt. Hierdoor voelt de game soms wat minder vlot aan tijdens het manoeuvreren op de map.
Beide spellen zijn een perfecte inleiding in het Monster Hunter universum. Dat heeft te maken met de eerder lage moeilijkheidsgraad en de verhaalgedreven missies. Daarbij is het wel aanbevolen om steeds de zijmissies te spelen, zodat jijzelf en je Monsties een hoog genoeg level hebben om baasgevechten te overleven. Daarnaast geven deze missies je ook de benodigde materialen om een betere uitrusting te bouwen. Hoewel de zijmissies je soms overpowered maken door je hoge level, brengen ze je meteen naar alle uithoeken van elke map. Ideaal dus om de vaardigheden van je Monsties te gebruiken. De ene kan zwemmen, de andere kan klimmen en weer een andere kan rotsen breken. Het is dus van belang dat je een goede mix met je meebrengt voor elke situatie.
Combat is niet van het grootste belang in de Monster Hunter Stories spellen. Uiteraard moet je jezelf wel doorheen de occasionele eindbaas werken, maar alles wat daarvoor gebeurt bepaal je zelf. Wanneer je een grot binnenloopt om eieren te stelen, kun je gewoon met een grote bocht om elk monster heen lopen. De echte focus ligt dus vooral bij het verhaal. Toch zijn er enkele strategische keuzes die je dient te maken. Monsters gebruiken een soort klassiek driehoek-systeem tijdens het vechten.
Aanvallen zijn namelijk onderverdeeld in Power, Speed en Technical. Elk monster heeft een sterkte en een zwakte. Aan jou om tijdens het gevecht uit te zoeken welke aanval je het best uitvoert om meer schade aan te richten. Je moet voortdurend inschatten welk type aanval je tegenstander gaat gebruiken, zodat je hier de juiste aanval tegenover kunt zetten. Power is sterk tegen Technical, Technical is sterk tegen Speed en Speed is sterk tegen Power. De monsters veranderen tijdens de gevechten voortdurend van categorie, waardoor je vaak een berekende gok moet maken. Maak je drie keer de beste keuze, dan is je tegenstander gedurende één ronde non-actief. Opgelet, hetzelfde kan gebeuren voor de speler.
Tijdens het vechten kunnen je monsters ook speciale vaardigheden gebruiken. Denk hierbij aan extra sterke aanvallen, het in slaap wiegen van je vijand of net zelf even tot rust komen om je levensbalk aan te vullen. Ook de Rider zelf vecht mee en doorheen de gevechten groeit de band tussen mens en Monstie. Als deze Kinship band sterk genoeg wordt, dan kun je een extra krachtige combo uitvoeren.
Beide Monster Hunter Stories spellen beloven aangename ervaringen te worden in een erg sfeervolle wereld. De gameplay is niet bijster uitdagend maar net daarom zijn de games vooral geschikt voor spelers die nieuw zijn in het Monster Hunter universum. Er zijn nog enkele kleine foutjes aanwezig in de game en het is afwachten of deze worden weggewerkt tegen de release op 14 juni. Eén ding staat vast, wij kijken alvast uit naar de release!
Doorheen 70% van beide games ben je vaak overleveled door alle zijmissies en de random encounters, maar naarmate je de endgame nadert, krijg je wel een stevige difficulty spike waarbij je toch wel wat uren moet grinden en je team gaan finetunen om de pittigere tegenstanders neer te halen tbh.
Geplaatst op 2024-05-23 01:05:58, bewerkt op 2024-05-23 01:06:14