REVIEW | Demon's Souls is een ijzersterke start voor de PS5
Meer dan tien jaar geleden was Demon’s Souls van From Software een obscure en uitdagende game die een heel genre van actie RPG’s heeft gepopulariseerd. Het is dan ook gewaagd om je als ontwikkelaar opnieuw te wagen aan zo’n klassieker, maar Bluepoint durft het aan en maakt van Demon’s Souls de eerste echte PlayStation 5-exclusive – en wat voor één.
Voor mensen die niet bekend zijn met de Souls-games, waarvan Demon’s Souls de grondlegger is, eerst een korte introductie: in deze actie RPG word je geconfronteerd met uitgespreide levels, dodelijke vallen en onvergeeflijke vijanden die allemaal hun best zullen doen jouw health bar naar nul te krijgen. En dat lukt ze regelmatig, want doodgaan zul je in deze game vaak doen. Heel vaak. De kenmerkende tekst ‘You Died’ die na elke dood op je scherm verschijnt zal bij nieuwkomers langzamerhand in de retina’s gebrand worden.
Het zal een tijd duren voordat je precies onder de knie hebt hoe je vijanden het beste te lijf kunt gaan. Tot je weet wanneer je moet slaan en wanneer je moet healen en tot je de juiste balans tussen zwaardvechten en magie hebt gevonden, maar wanneer je doorzet zul je steeds dieper in deze dodelijke, maar rijke wereld willen duiken.
Puristen hoeven er niet bang voor te zijn dat Bluepoint alles heeft omgegooid in deze remake. Het merendeel is identiek aan het origineel, zij het gemoderniseerd. Alle vijanden staan op dezelfde plekken en hebben dezelfde aanvallen en zwaktes als in het origineel. Zelfs onbegrijpelijke systemen als world tendency zijn nog even vaag als in het origineel, al is het nu wel makkelijker te zien in welke staat je wereld verkeert.
Toch valt er genoeg nieuws te beleven in de remake. Bluepoint heeft een aantal fijne quality of life-verbeteringen doorgevoerd. Eén van de belangrijkste is dat je nu alle kanten op kunt rollen, terwijl je in het origineel vastzat aan vier richtingen. Andere handige verbeteringen zijn dat je spullen nu direct vanuit je inventory of bij het oppakken naar je opslag kunt sturen, je niet langer terug hoeft te reizen naar de Nexus als je van de ene naar de andere wereld wilt springen en je kunt co-oppen met vrienden door de mogelijkheid om een wachtwoord in te stellen. Ook leuk is de Fractured-modus die de gehele wereld, en jouw personage, spiegelt. Een leuke extra uitdaging voor veteranen. Maar misschien wel de fijnste quality of life-verbetering is het feit dat er nauwelijks laadtijden meer zijn: een fantastische toevoeging in een game waarin je zo vaak doodgaat.
Grafisch heeft de game in ieder geval niets ingeboet om de snelle laadtijden mogelijk te maken. Demon’s Souls was in 2009 een game die goed de hopeloosheid van de wereld aantoonde, maar tegelijkertijd wel erg kaal en grijs was. Bluepoint heeft de basis van de wereld genomen en deze op prachtige wijze aangekleed. We stonden regelmatig met open mond te kijken naar alle details en de belichting in deze wereld. Daarnaast zijn alle animaties en character models aangepakt en kun je jouw personage gedetailleerder maken dan ooit in de character creator, die je vervolgens weer kunt vastleggen in de fotomodus.
De game kent twee grafische modi: performance en fidelity. In fidelity-modus draait de game in native 4K en op 30 fps, terwijl de performance-modus daar een dynamische 4k en 60 fps tegenover zet. De fidelity-modus brengt een miniscuul klein beetje meer detail, maar als we eerlijk zijn zien we weinig grafisch verschil tussen beide modi. De game voelt echter aanzienlijk soepeler met 60 frames per seconde en in een game waarin reactiesnelheid het verschil tussen leven en dood kan betekenen raden we iedereen de perfomance-modus aan.
Ook de audio is aangepakt voor de remake. De fantastische soundtrack van het origineel is opnieuw opgenomen en de nieuwe vertolkingen doen eer aan het origineel. Wel hadden we het leuk gevonden als het bijvoorbeeld mogelijk was geweest om te switchen tussen de originele en de nieuwe soundtrack, maar een echt gemis is het niet. Ook het achtergrondgeluid als er geen muziek klinkt is veel beter. Je hoort het gegil uit donkere grotten of de draken die overlangs vliegen zo nauwkeurig dat je helemaal wordt opgezogen in de wereld. Iets dat nog extra wordt versterkt door de nieuwe 3D audio-functie van de PlayStation 5.
Ook de DualSense-controller helpt bij aan de immersie door op subtiele wijze je handen te voorzien van trillingen. Het voelt anders wanneer je je zwaard tegen de muur slaat of tegen een schild van de vijand, maar het is nooit irritant nadrukkelijk aanwezig.
Demon’s Souls weet op alle juiste punten zich te verbeteren ten opzichte van het origineel. Waar de ijzersterke basis intact is gelaten door Bluepoint, kent de game een aantal noodzakelijke verbeteringen. Gecombineerd met de fantastische grafische pracht en bombastische audio kunnen we spreken van de beste versie van Demon’s Souls die je ooit zult spelen en een hele mooie start voor de PlayStation 5.
- Nog steeds Demon's Souls
- Audiovisueel ijzersterk
- Quality of life-verbeteringen
- Soms nog steeds onnodig vaag
Time to die again
Geplaatst op 2020-11-24 16:20:47
gelukkig geen of bijna geen laadtijden
Geplaatst op 2020-11-25 11:46:41
So I can die quicker and more? Fantastic!
Geplaatst op 2020-11-25 20:18:39