REVIEW | Destiny 2: Beyond Light brengt heel wat oude bekenden mee
Naar jaarlijkse gewoonte brengt uitgever Bungie een grote uitbreiding naar Destiny 2 waarin er weer een heleboel nieuwe dingen te beleven vallen. Nieuwe missies, wapens, armor en een verhoging van je maximum power level zorgen dan weer voor uren gameplezier. Ook dit jaar is dat niet anders, al brengt Beyond Light niet alleen nieuwigheden met zich mee.
Toen Bungie vorig jaar Shadowkeep uitbracht konden we terugkeren naar Europa, de maan waar we voor het eerst in contact kwamen met The Darkness, een vreemde identiteit die The Light uit de wereld wil halen en ons daarmee wil ontdoen van onze krachten geschonken door The Traveler. De piramideschepen die The Darkness gebruiken werden al geteased op het einde van de Destiny 2 base campaign en na jarenlang wachten zijn deze vorig seizoen gearriveerd. Hun doel was nog onduidelijk, maar in Beyond Light zijn het The Fallen onder leiding van Eramis die gebruik maken van Stasis, een kracht geschonken door The Darkness, om hun plek in het universum op te eisen.
Uit verschillende boeken leren we dat in het verleden The Traveler zijn krachten had geschonken aan The Fallen, waaronder ook Eramis. Omdat er een onderlinge strijd ontstond tussen de verschillende facties, besloot The Traveler hen op een dag te verlaten waardoor ze ook hun krachten verloren. Sindsdien is Eramis wanhopig op zoek naar nieuwe manieren om The Fallen aan de macht te brengen en door de aankomst van The Darkness vond ze na jarenlang zoeken eindelijk wat ze zocht. Deze nieuwe krachten zorgen opnieuw voor verdeeldheid en een oude bekende onder de naam Variks besluit ons te contacteren om af te rekenen met Eramis. Daarvoor gaan we met verschillende bekende personages richting de planeet Europa en maakt een zeer oude bekende opnieuw zijn opwachting.
Europa is een planeet van zeer grote omvang en bevat zelfs zijn eigen dynamische weersysteem. Dat valt meteen op wanneer we verrast worden door een sneeuwstorm die ons gezichtsveld drastisch verlaagt en onze Sparrow regelmatig achteruit duwt. Het is een leuk extra element, maar bied geen al te grote meerwaarde. Daarnaast is er een nieuw Public Event en zijn ook Lost Sectors weer van de partij. Een minpuntje aan de planeet is een direct gevolg van de enorme omvang ervan. Na enkele uren gespendeerd te hebben in de verschillende gebieden valt het vooral op dat er een zeer beperkt aantal vijanden aanwezig is en het toch wat lastiger wordt bepaalde quests te voltooien.
Over lastig gesproken, in deze DLC werd ook de hardcore speler niet vergeten, want na het bereiken van de soft cap (1200 power level) zien we de Legendary en Master variant van de nieuwe Lost Sectors op de kaart verschijnen. Deze bieden een goede uitdaging binnen de eerste week van de nieuwe DLC, maar komen niet zonder grondige beloning. De speler die deze varianten van de Lost Sectors alleen weet te voltooien, maakt kans op een gloednieuw stukje exotic armor. Naargelang de weken vorderen word je uiteraard krachtiger en zal het makkelijker worden deze Lost Sectors te voltooien.
Voor heet eerst in de geschiedenis van Destiny krijgen ook onze personages eindelijk de krachten van de Darkness onder de naam Stasis. Dit nieuwe element is niet alleen terug te vinden in de nieuwe supers, maar is ook aanwezig op een nieuw exotic wapen. Het is helaas jammer om vast te stellen dat dit nieuwe element, dat zo hard werd gepromoot, slechts terug te vinden is op één wapen. Positief is de mogelijkheid om je nieuwe supers te voorzien van upgrades die voor heel wat variatie zorgen. Dat onze oudere supers niet dezelfde behandeling kregen is dan wel weer teleurstellend.
Naast al deze nieuwe elementen heeft men ook The Cosmodrone uit Destiny 1 teruggebracht naar Beyond Light. Spelers die al sinds het prille begin spelen zullen een heleboel bekende elementen herkennen. Daarnaast heeft men ook een gloednieuwe vendor voorzien genaamd Shaw Han, die zijn eigen bounties heeft. Het idee mag dan wel leuk klinken, maar er valt helaas bitter weinig te beleven. Het toevoegen van deze bestemming is vooralsnog eerder een "trip down memory lane" dan een locatie waar veel te beleven valt.
Uitreraard komt er nog een heleboel content bij naargelang de weken vorderen. Op 17 november start officieel het verhaal van Season of the Hunt en slechts enkele dagen later, op 21 november, kunnen we aan de slag met een nieuwe raid genaamd The Deep Stone Crypt. Daarnaast zijn er nog enkele onbekende zaken waarover we later meer te weten zullen komen. De score die we daarom geven is daarom slechts een tijdelijke score en zal na het lanceren van meer content herbekeken worden.
Destiny 2: Beyond Light brengt een nieuw en interresant verhaal dat zich afspeelt op de zeer grote planeet Europa. Helaas zorgt de immense grootte van de planeet voor een beperking in het aantal vijanden en ook het toevoegen van The Cosmodrone biedt weinig verfrissing. De nieuwe Stasis supers zijn opvallend leuk, maar het element is slechts aanwezig op één exotic wapen en dat is toch wel een redelijke teleurstelling.
- Grootte van de planeet
- Verhaal
- Nieuwe supers
- Beperkt aantal vijanden op Europa
- Weinig te doen in Cosmodrone
- Stasis op slechts één wapen
Score vindk persoonlijk nog te hoog.
Grootste pijnpunten zijn eerder dat zowat 75% van de loot gesunset is en dus waardeloos is
en dat stasis in pvp uitermate slecht gebalanceerd is.
Kijk uit naar de raid, maar de playerbase gaat snel terug enorm zakken als ik de comunity hun feedback zo volg
Geplaatst op 2020-11-18 10:57:12
Ik ben na een maand met D2 gestopt omdat men raid-crew gestopt was omdat ze hadden wat ze moesten, tegen de volgende contentdrop kon ik niet met hen mee wat ik was te laag.
Een maand terug in afprijsing de twee expansies gekocht, ik had er vroeger terug in moeten springen maarja zonder raidcrew. Wel ondertussen nieuwe mensen gevonden.
Ik hoop en verwacht de nodige tweaks te zien, ze mogen gewoon niet te lang op zich laten wachten. Ik blijf levellen, ben aan 1226 ondertussen. Die OP stasis in PvP moet aangepakt worden voor Iron Banner.
Die score ligt IMO in lijn met vorige expansies van Destiny, dus niet die kleine pakketjes maar zaken als Forsaken, Shadowkeep en Taken King.
Kben echt wel fan van hun Season-systeem.
Geplaatst op 2020-11-18 12:55:39
ja Destiny is nu eenmaal wel een game waar je mee moet zijn qua level etc.
Taken King was de beste expansion ooit, maar dat niveau kunnen ze nu ook niet meer halen.
Forsaken was ook een pak groter omdat ze steun hadden van enkele Activision studios toen dus het is ook logisch.
MAAR: te veel loot is nu nutteloos, je kan vele wapens en gear gwn niet verdienen nu.
Daarbovenop is er buiten story niet zoveel te doen (nog stuk timegated i know).
en ipv een 6-man activity in vorige seizoenen krijgen we nu gwn lost sector bazen chasen als season activity.
Ik hou van Destiny en van de lore en wereld, maar Bungie gaat zich toch moeten herpakken.
Want de community is vrij pissig hoe weinig er te doen is en hoe weinig loot er te grinden valt.
heb al goed zitten levellen (baselevel 1240+-), maar je merkt toch dat het meer van hetzelfde is en dat stasis idd de pvp balans verstoort.
En ik vrees dat da niet zal opgelost zijn tegen IB jammer genoeg.
Geplaatst op 2020-11-18 16:38:16