REVIEW | Pro Cycling Manager 2020 wordt op de meet geklopt
Het leven begint stilaan terug op gang te komen en binnenkort begint ook het wielrennen opnieuw. We gaan een bijzonder vreemde wielerkalender krijgen, maar voor de fans die niet tot dan kunnen wachten is er gelukkig Pro Cycling Manager 2020, dat je in de stoel van een ploegleider plaatst.
Pro Cycling Manager 2020 (PCM 2020) is onder te verdelen in twee grote modes: Carrière en Pro Cyclist. In die eerste neem je echt alle touwtjes in handen van een volledige ploeg. Het is de mode voor spelers met heel wat kennis van het wereldje, die bovendien niet vies zijn van een spreadsheet hier en daar.
De carrièremodus is dan ook allesbehalve eenvoudig. Je moet bezig zijn met je renners, met de opleiding van jonge talenten, met trainingen, met de ontwikkeling van materiaal, met sponsors, met alle administratieve rompslomp en met je financiën. PCM 2020 is dan ook niet een game waar je zomaar eventjes aan begint. Zonder kennis van het wielrennen moet je het al niet proberen en zelfs dan is het niet voor iedereen weggelegd.
Dat is ook deels de schuld van de makers, want de uitleg die je krijgt in de tutorial is niet altijd even duidelijk of is gewoon niet voldoende. Je moet dus heel wat op je eentje uitdokteren en in het begin maak je daardoor flink wat fouten. De kans is niet onbestaande dat je na een tijdje besluit om helemaal opnieuw te beginnen met de lessen die je al hebt geleerd.
Niet dat PCM 2020 je niet hier en daar probeert te helpen. Je rittenschema kan worden samengesteld door een lid van je staf en ze kunnen je ook helpen met het uitzoeken van de juiste renners voor wedstrijden. Zo word je tenminste al niet gestraft, omdat je per ongeluk een verkeerde renner, bijvoorbeeld eentje die uit vorm is, mee op pad neemt. Toch zouden we net iets meer mogelijkheden willen om bepaalde zaken uit handen te geven.
Als speler willen we er ook voor kunnen kiezen ons enkel bezig te houden met de wedstrijden en minder met alle factoren naast de koers zelf. Dat is leuk voor de echte fanaat, maar minder voor iemand die vooral koersen wil winnen en waarschijnlijk afgeschrikt zal worden door de diepgang. Voor hen is het misschien een idee om Tour de France 2020 op console te kopen of te wachten tot die op pc komt.
Nieuw in de carrièremodus is de moraal van een renner, die mee bepaalt hoe goed hij zich op dat moment voelt. Een renner met een hogere moraal zal meer kans maken om een race te winnen en je kan er bovendien maar best voor zorgen dat hij rond de contractbesprekingen ook tevreden is of het kan zomaar dat hij besluit ergens anders zijn geluk te zoeken.
Alles bij elkaar hebben we vooral een probleem met de moeilijkheidsgraad van de carrièremodus. We snappen dat het allemaal realistisch moet zijn, maar een beetje hulp in het begin is zeker geen luxe om nieuwkomers op pad te zetten.
Is de carrièremodus te ingewikkeld voor je, dan raden we aan om je bezig te houden met Pro Cyclist. Daarin krijg je de macht over slechts een renner, die je van veelbelovend talent moet laten ontbolsteren tot een absolute topper.
Je begint daarbij als jonkie bij een kleine ploeg, maar dankzij goede prestaties – en doen wat men van je vraagt – kan je al snel de sprong maken naar betere ploegen. In het begin kan Pro Cyclist een beetje vervelend zijn, omdat je weinig kans hebt om een wedstrijd te winnen en je enkel bezig bent met bijvoorbeeld ontsnappingen om je ploegleider tevreden te houden. Eens je wat meer impact hebt gehad op je skill tree en je stats wat zijn gestegen, kan je eindelijk denken aan ritoverwinningen en dan wordt het al een stuk interessanter. Echter, je zal dus eerst een tijdje moeten doorbijten, vooraleer je een echte winnaar wordt.
Pro Cyclist heeft net het tegenovergestelde probleem van de carrièremodus. Je kan wel wat opties aanpassen, zoals trainingen en je doelen voor het seizoen, maar alles in acht genomen heb je niet zoveel omhanden wanneer je een eenzame wielrenner speelt, waardoor Pro Cyclist soms een beetje saai kan zijn.
Heb je het meer voor het korte werk, dan kan je een boel wedstrijden ook gewoon los rijden. Je kiest dan simpelweg een ploeg uit, selecteert een aantal renners en begint aan je (ritten)koers. Bovendien is het handig om te leren omgaan met de tactieken binnen een wedstrijd, want het is niet altijd zo eenvoudig om te weten hoe en wanneer je nu juist moet aanvallen of gewoon rustig in het peloton moet mee peddelen zonder energie te verliezen.
Hou er wel rekening mee dat het laden van een 3D-race een tijdje duurt. Je zit al gemakkelijk 30 seconden naar een laadscherm te staren wanneer je een rit start. Je kan er ook voor kiezen om te simuleren, maar dan verdwijnt toch een deel van de aantrekkingskracht van de game, omdat je dan vrijwel geen impact hebt op de race. Je kan dan wel een tactiek bepalen, al de rest laat je over aan het lot.
Bovendien zien die races er best leuk uit. Niet dat het de mooiste graphics zijn die we ooit zagen, maar het oogt meer dan voldoende om ons in de juiste sfeer te brengen. Hier en daar word je wel nog uit die sfeer getrokken door valse namen, vanwege een gebrek aan licenties, maar gelukkig kan je nu al een aangepaste database downloaden, die alles helemaal aanpast. Het kost je een minuutje werk en het doet heel wat aan de ervaring.
Pro Cycling Manager 2020 is een volledige simualtie van de wielerwereld en net daar ligt misschien het probleem. Met momenten is alles net iets te diepgaand en krijg je, zeker als nieuwkomer, te weinig hulp bij het beheren van je team. Je kan er voor kiezen om de Pro Cyclist-mode te spelen, maar daar heb je plots dan weer te weinig mogelijkheden. Ben je een echte koersfanaat, dan is PCM 2020 een game voor jou. Ben je vooral een liefhebber, dan kies je misschien beter voor het kleine broertje Tour de France 2020.
- Heel diepgaand
- Lange laadtijden
- Niet voor nieuwkomers