Predator: Hunting Grounds
Het is inmiddels al meer dan dertig jaar geleden dat Arnold Schwarzenegger en een Predator de jungle rood en fluorescerend groen verfden. Sindsdien zijn er nog vijf films, een heleboel comics en zelfs bordspellen verschenen over de bloeddorstige aliens. Er zijn ook al enkele videogames rond Predator en hij maakt ook zijn opwachting in Ghost Recon Wildlands, Mortal Kombat X en Call of Duty: Ghosts. De lijst van Predator games wordt nu weer iets groter met Predator: Hunting Grounds, dat helemaal staat in het teken van ‘hunt or be hunted’.
Predator: Hunting Grounds is een multiplayer game waarbij je in de huid kruipt van de Predator en van menselijke soldaten. In dit soort spellen is er altijd een groep zwakkere personages die het moeten opnemen tegen een ijzersterk en vaak eng personage. Ontwikkelaar IllFonic maakte eerder al het gelijkaardige Friday the 13th: The Game, waarin Jason een groep pubers probeert af te slachten. Het is dan ook erg vreemd dat IllFonic meteen de bal lijkt mis te slaan. Als soldaat krijg je immers meteen een geweer in je handen en kun je dus wel wat weerstand bieden wanneer de Predator het op je heeft gemunt. Er ontbreekt een soort kwetsbaarheid, wat de Predator minder eng en superieur maakt.
Speel je het spel als soldaat, dan krijg je een willekeurige missie toegewezen. Is de missie uitgevoerd en kan minstens één speler de jungle ontsnappen? Dan heb je gewonnen en krijg je ervaringspunten toegewezen. Iedereen start met relatief zwakke wapens. Hoe meer je speelt, hoe beter de wapens, uitbreidingen en voordelen die je kunt vrijspelen. Er zijn shotguns, snipers, aanvalsgeweren, pistolen en tal van andere wapens verkrijgbaar. De voordelen zorgen er onder andere voor dat je meer schade doet of sneller voortbeweegt. Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat je een eigen speelstijl kunt ontwikkelen. Uiteraard zijn er ook loot boxes die cosmetische aanpassingen bevatten. Het voelt allemaal erg generiek aan, alsof men van elke populaire shooter uit de afgelopen tien jaar enkele elementen heeft genomen en deze met tape heeft samengebracht.
Op elke map lopen ook nog verschillende computergestuurde menselijke vijanden rond. Hoewel ze meteen op je beginnen te vuren, vormen ze nooit een groot gevaar. Met gemak kun je ze neerknallen en misschien is dat ook wel de bedoeling. Hierdoor heb je een bezigheid terwijl de Predator zich onzichtbaar maakt en dichterbij probeert te komen. Communicatie is dan ook uitermate belangrijk. Je kunt vijanden taggen, zodat je teamleden meteen weten waar iedereen loopt. Daarnaast zijn er nog verschillende berichten die je kunt uitsturen naar je teamleden met enkele simpele klikken. Het werkt erg vlot en laat ons eerlijk zijn, het is gewoon leuk om ‘Get to the choppa’ te brullen. Let wel op, de Predator luister mee. Wanneer hij in de buurt is, krijgt hij alle meldingen te zien en te horen. Dit geldt trouwens ook voor voice chat, wat tot erg grappige situaties kan leiden. Predator: Hunting Grounds komt helemaal tot zijn recht wanneer iedereen voice chat gebruikt om elkaar te waarschuwen en om gewoon lol te trappen.
De speler die de rol van Predator op zich neemt, heeft een reeks van mogelijkheden ter beschikking die je zult herkennen uit de films. Ook als Predator krijg je extra wapens naarmate je meer speelt. Denk hierbij aan de Smart Disc, Yautja Bow of Net Gun. Je kunt ook gigantische sprongen maken en mensen opsporen met je heat vision. En toch voelt het allemaal niet zo machtig als je zou denken. Ondanks al deze wapens, zul je vooral moeten sluipen en het juiste moment afwachten. Als meerdere tegenstanders tegelijk het vuur openen, ben je al erg snel dood. Vind je toch het juiste moment om toe te slaan, dan is wegrennen in de jungle ook nog steeds een optie. Tussen alle bomen en obstakels kun je al snel iemand uit het oog verliezen. Hier komt nog eens bovenop dat je niet volledig onzichtbaar bent en andere spelers een glittering zien wanneer je beweegt. Ben je geraakt? Dan kan men ook nog eens je groene bloedsporen volgen. Je hebt dus best een moeilijke job als Predator, maar des te zoeter is de overwinning.
Het spel is niet alleen gedaan wanneer de missie van de soldaten is uitgevoerd. De missie is ook meteen afgelopen wanneer de Predator sterft. Gelukkig is er nog geen tijdslimiet waardoor de spelers verplicht worden om met de missie bezig te zijn. Sterft de Predator, dan laat hij een zelfmoordbom vallen. De spelers moeten deze ontmantelen vooraleer het spel gewonnen is. Ook dit is jammer genoeg redelijk eenvoudig. Uiteindelijk draait alles om balans en dat is ver zoek in Predator: Hunting Grounds. Onze ervaring is dat de Predator ongeveer één op vijf wedstrijden wint. Misschien dat deze dynamiek nog verandert voor spelers die alles hebben vrijgespeeld.
Gespeeld op PS4
Geschreven door Joeri
Predator: Hunting Grounds is pure fanservice en daar is helemaal niets mis mee. Op zowat al het overige valt wel wat op te merken. De graphics zijn ondermaats, de AI is dom, de gameplay is niet soepel, er is geen balans tussen de Predator en de soldaten, het duurt soms lang voordat je een match hebt gevonden en er zijn nog enkele bugs aanwezig. Maar niet alles is slecht. De grootste reddende factor is voice chat. Het is onwaarschijnlijk leuk om met een groep vrienden of onbekenden te kunnen praten terwijl je dit speelt. In elke match zijn er wel situaties waarbij iedereen naar elkaar roept in volle paniek en aan het einde van een ronde heb je best wat afgelachen. Dit spel komt dus vooral tot zijn recht wanneer je het allemaal niet zo serieus neemt.
- Erg leuk met vrienden
- Trouw aan het bronmateriaal
- Balans tussen Predator en soldaten
- Domme AI
- Slechte afwerking